Jump to content

Shureflo trykkvannspumpe avgir trykkstøt når kraner er stengt - Hvorfor

heluf

Recommended Posts

heluf: Uansett hva årsaken er så håper jeg du poster den her slik at temaet får en endelig avslutning.

Altfor mange tråder ender "Uti lufta", dvs. at en endelig løsning aldri blir formidlet når trådstarter har løst sitt problem.

Bare et velmenende hint !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei igjen,

Da har jeg skrudd litt, men usikker på hvor mye klokere jeg ble.

Jeg stengte utløpet på pumpen med en kuleventil og slo på bryteren. Problemet var det samme. Pumpen gav fra seg jevnlige trykkstøt med jevne mellomrom, par sekunder i mellom. 

Jeg demonterte så pumpen for å se om det var noe opplagt innvending som kunne forklare dette. 

Alle mebranene så veldig rene og fine ut. Ingen drit eller forkalkning. I toppen av pumpen sitter det en membran og når trykket i kammeret øker så trykker denne membranen opp en bryter som igjen bryter strømmen. Denne bryteren har en justeringsskrue som regulerer hvor hardt det er å trykke inn bryteren. Denne skruen justerte jeg halvannen omdreining mot lettere innstilling. Skrudde sammen pumpen og prøvde på nytt. Situasjonen ble mye bedre, nesten så jeg trudde det var helt borte.

Men pumpen er fortsatt litt uforutsigbar. Det flere minutter mellom hver gang det kommer trykkstøt og i varierende grad. Nesten så lenge i mellom hver gang at jeg nesten trur jeg kan leve med det, om jeg klarer å slå meg til ro med at noe ikke fungerer helt som det skal.

Noen nye tanker er at kanskje trykkbryteren ikke bryter strømmen helt? at det er oppstår kontakt med jevne mellomrom slik at pumpen starter. Jeg åpnet ikke opp bryteren for å se.
Ellers at pumpen er veldig følsom mot trykkfall i systemet av en eller anne grunn.. Mulig jeg forsøker å justere ned motstanden i trykkbryteren ytterligere....

Inntil videre, en forbedring men irritasjonen over at jeg ikke er helt klok på pumpen vedvarer...

20180625_185536.jpg

20180625_205034.jpg

20180625_205050.jpg

20180625_205356.jpg

20180625_210050.jpg

Redigert av heluf (see edit history)

Jeg kjenner ikke så mye til merket pumpe du har, men Jabsco selger akkurat trykkbryteren som en separat del. Og sist jeg var på Maritim så hang det ihvertfall 5 slike sett på hyllen, så det er nok ikke umulig at motstander eller andre under-komponenter i den delen feiler etterhvert. Kostet ikke mange hundrelappene og kanskje verdt et forsøk?

Guest Avmønstret#

Jeg sleit med det samme i nær en hel sesong, skrudde på trykkventilen og ble "nesten" kvitt problemet, men ikke helt. 

Men neste sesong fungerte den helt perfekt... etter at jeg hadde byttet dusjhåndtak som hadde en usynlig sprekk. Enda jeg skrur det av hver sesong så virker det som om kvaliteten på disse er "laget for å sprekke". Har flaks om et dusjhåndtak varer mer enn to sesonger. 

• 1 måned senere...
Mixer'n skrev On 24.6.2018 at 17.01:

Var ein gang borti tilsvarande fenomen. Feilen låg i sjøve pumpa. Eit lite rusk hadde lagt seg på ein av ventilane, noko som førte til at vatnet lakk tilbake gjennom pumpa.

Desse pumpene er ganske enkle å demontera og reingjera.

Jag hade samma problem och gjorde samma sak som Mixer'n beskriver. Hittade ett litet skräp på en ventil och tog bort det. Sedan dess är problemet borta. Enkel åtgärd, tog 5 minuter. 

Edit: skrev detta innan jag såg att ny pump är köpt. Bra att tänka på i alla fall, det kan ju hända igen!

Redigert av jmwa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...