Jump to content

Anker sitter fast i vrak

jotto

Recommended Posts

Jeg har satt et anker fast i et vrak som ifølge brannvesenet sank på fredag. Maks uflaks :( Jeg måtte forlate anker og tau, men jeg fikk knytt en blåse fast i tauet.

Det er 8 meters dybde der. Jeg prøver å ta kontakt med lokale dykkerklubber i håp om å få det opp. Noen andre lure idéer?

Vraket ligger midt i Åsebukta i Bunnefjorden - vær obs hvis noen ankrer opp der!

Komodo skrev 46 minutter siden:

Ta på deg dykkemaske og dra deg ned langs tauet. 8 m er jo ikke all verdens dybde. Guttungen på ni år fridykker dypere enn det. 

Nå må du ikke sette andres liv i fare Komodo... 8 meter er dypt for en som ikke har dykker erfaring...og serlig vist det skal gjøres noe der nede...

Få tak i dykkere jotto.. 

Lazyjack skrev 1 time siden:

La det ligge, en 9 kg. dregg og tau/kjetting koster da ikke all verden.

Et 9-kilos Vulcan hadde jeg nok gjort litt for å få opp igjen ja :wink: 

En i havna kontaktet en lokal dykkerklubb og fikk en til å lete etter en mobiltelefon han mistet på 10-11 meters dyp (umistelige data). Mener på han betalte rundt 1500kr for gode halvtimen med dykking. Er jo noe forarbeid og etterarbeid også for dykkeren. Uansett lagt rimeligere enn å tape 4-5 tusen.

Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

Nå må du ikke sette andres liv i fare Komodo... 8 meter er dypt for en som ikke har dykker erfaring...og serlig vist det skal gjøres noe der nede...

Få tak i dykkere jotto.. 

jotto skrev for 4 timer siden:

Jeg er riktignok i høvelig god form, men jeg tror ikke jeg skal driste meg til fridykking uten sikt og med masse tauverk slengende rundt :)

Nei, hvis du ikke føler deg kapabel til dette så bør du jo la være. Men uansett, hvis du tar på deg maske og drar deg 4-5 meter ned vil du med stor sannsynlighet se hvordan ankeret har huket seg uten å komme nær det skumle vraket :ghost:  Har du flaks kan du få opp ankeret med metoden som @Roger jo foreslår. En diger sjakkel som du trer utenpå tauet og slepper ned til ankeret kan gjøre jobben.

En god unnskyldning til å kjøpe seg en slik?

https://www.maritim.no/undervannskamera-monitor#.WzCE-xY8zDs

Edit: den over kan vel ikke styres. Denne hadde vært artig å hatt med på tur, og fin til ankersjekk, men prisen er temmelig stiv: 

https://m.nettavisen.no/na24/christine-spiten-(27)-har-solgt-undervannsdroner-for-mange-titalls-millioner/3423408626.html

https://www.blueye.no/Home/PreOrderDirect

Redigert av Maika (see edit history)

Jeg satt fast ankeret mitt tidligere i sommer utenfor Gressholmen. Gjorde som deg, satt blåse i enden på kjettingen og dro hjem. La ut en småjobb på finn, og fikk raskt hjelp av en dykker som hadde autosøk på denne typen oppdrag på finn. Jeg betalte han 1800 kroner, nytt anker og 50 meter kjetting hadde fort blitt hvertfall 10.000,-.

Jeg har rotet mye rundt i Bunnefjorden i ungdommen med luft på ryggen.

Der er det  8-10 meter sikt på det beste om vinteren og så tett at man treffer moringen man leter etter med maska før man ser den av og til om sommeren.

Ofte måtte jeg svømme i ring rundt en dregg med line og slippe meg ut en meter om gangen for å kunne finne noe som helst.

Men hva gjør man ikke for litt lommepenger når man er 16 år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...