Jump to content

Antennefeil VHF


Dykker

Recommended Posts

Har montert ny VHF-antenne og radio. Prøvde å kalle opp Tjøme Radio uten hell. På Kanal 16 fikk jeg bare svake signaler. Koblet på multimeteret og konstaterte at det viste 0,6 ohm mot antennen! Det tyder jo på kortslutning, så jeg tenkte jeg hadde gjort en feil ved lodding av 50-ohm's VHF-plugg og at feilen lå der.Klippet av pluggen, men samme resultat når jeg målte på coax'en mot antenna. 0,6 ohm.

 

Impedansen (vekselstrømsmotstanden) er på 50 ohm, men skal jeg ikke måle i størrelsesorden et par megaohm når jeg måler med et ohm-meter (multimeter)? Tror selv at antenna er defekt, men er ikke helt sikker.

 

Noen som vet noe om dette?

 

mvh

Dykker

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du kan garantert ikke bruke et multimeter for å måle en antennes impedans. Mange antenner er idag DC koblet (dvs at et et multimeter oppfatter nær null ohm)slik at du må bruke spesielle instrumenter for å måle impedans. Impedansen vil endre seg med frekvens ( impedans oppgis for antennens senterfrekvens ). Tror, som Sabeltann, at du har en dårlig kontakt et sted.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at det skal være bortimot kortsluttning i en slik antenne om en ohmer den. Den har 50 ohms impendans, dette indikerer at motstanden ved gitt frekvens tilsvarer 50 ohm (ikke ved dc).

 

For å få en fullverdig sjekk på antennen din trenger du ett wattmeter, en måler først effekt frem til antennen og deretter effekt reflektert fra anntennen. Dem reflekterte effekten skal være minst mulig.

Link to post
Share on other sites

Ja Marwin jeg er helt enig, de fleste SWR har effekt meter også

Jeg bruker selv et "gammelt" oskerblock instrument for her medfølger kalibreringstabelen til de forskjellige frekvenser og efekter og har fungert svert godt til mitt formål.

Har også et utvalg Welz dummy loads til forskjellige frekvenser og efekter

 

73 de LA8SY

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Skjønte det med DC-kobling. Jeg var på båten ikveld og monterte på ny UHF-plugg, sjekket kabelen inn i antennen (den var fabrikkmontert, og satt godt). Kalte opp Tjøme Radio på kanal 66 (Tryvann), jeg hørte Tjøme godt, men de hørte meg dårlig. Satt VHF'en på høy effekt (25W) og de hørte meg bra. Jeg har en kvartbølge-antenne, så det er vel derfor jeg må kjøre på høy effekt. Antennen stikker bare 10 cm ovenfor ankerlanternen i masten, skulle kanskje heller ha kjøpt en halvbølge-antenne istedet.

 

 

Her er VHF'en jeg har http://www.netbaad.com/product.asp?product=1202 og her antennen http://www.netbaad.com/product.asp?product=1221&page=1

 

Men, VHF'en fungerer bra nå! :yesnod:

 

Dykker

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan vel si med en gang at det er antennen som er det svakeste punktet her... 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Riktig! Antennen er like viktig som utgangseffekten (eller viktigere!); Type antenne (og lengde) og ikke minst plassering kan bety mye for rekkevidden! En hver miniatyrisering av antennen nedsetter rekkevidden. Hvis antennen ikke er montert vertikalt (men står i en "strømlinjeformet" vinkel), vil rekkevidden reduseres. Lekeledes reduseres rekkevidden (antennens karakterstikk) hvis den monteres for nært andre antenner eller metalkonstruksjoner...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Skjønte det med DC-kobling. Jeg var på båten ikveld og monterte på ny UHF-plugg, sjekket kabelen inn i antennen (den var fabrikkmontert, og satt godt). Kalte opp Tjøme Radio på kanal 66 (Tryvann), jeg hørte Tjøme godt, men de hørte meg dårlig. Satt VHF'en på høy effekt (25W) og de hørte meg bra. Jeg har en kvartbølge-antenne, så det er vel derfor jeg må kjøre på høy effekt. Antennen stikker bare 10 cm ovenfor ankerlanternen i masten, skulle kanskje heller ha kjøpt en halvbølge-antenne istedet.

Her er VHF'en jeg har http://www.netbaad.com/product.asp?product=1202 og her antennen http://www.netbaad.com/product.asp?product=1221&page=1

 

Men, VHF'en fungerer bra nå!  :yesnod:

 

Dykker

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Dykker,

Fint at VHF'en funger bra nå. Tok ein liten titt på antenna som du har montert, og trur nok ikkje dette er ei kvartbølgeantenne. Sidan antenna kun er 23cm er det nok ei forkorta 3/4 bølge antenne, og den vil da ikkje vera så effektiv som ei kvartbølgeantenne (kvartbølgeantenne for Mar-VHF vil vera ca 45-50cm). Den vanlegaste måten å forkorte ein antenne på er å kveile heile eller deler av antenna saman til ein spole. Spolen kan entenne plasserast ein eller annan stad i antennestrukturen eller den kan fordelast langs heile lengden av antenna. Slike antenner er svært vanleg å bruke som antenne på håndapparater pga den 'hendige' lengden. På grunna av denne samankveileinga så går virkningsgraden ned, og båndbredden på antenna går også ned. For å få mest mogleg utav ei slik antenne er det viktig å ha eit godt jordplan, aller helst skulle dette vera ei metallplate som strekker seg minst 1/4 bølgelengde utover frå matepunktet (der coaxkabelen koplast til), men det ein får også god effekt av 3-4 metallstenger som er litt over 1/4 bølgelengde. Viss det ikkje er noko jordplan så vil strålingsdiagrammet bli veldig avhengig av det metallet som antenna er festa til, og den beste sending/mottaking vil ein då få i dei retningane som antenna 'ser' mest metall (vel å merke viss metallet ikkje skygger for strålinga).

Viss du har sjekka antenneinstallasjonen, korta inn kabel til kun nødvendig lengde, så er det ein viss risiko for at antenna 'ikkje er betre'. Men det fungerte rimeleg bra mot Tjøme radio som du skrive så viss det fungerer fint i dei farvatn du vanlegvis ferdast så er det jo ikkje noko problem. Viss du derimot oppdager at du får problem i enkelte områder så vil eg anbefale å gå over til 1/4 bølge eller helst 1/2 bølge (ca 85 cm).

 

mvh

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Coax kabler skal ikke skjøtes  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Joda det går heilt fint viss du brukar standard pluggar å skjøyte med.

Viss det er vanleg RG-58 kabel så kan ein t.d sette på ein TNC hun-plugg på kabelen som en skjøter med og ein TNC han-plugg på kabelen frå antenna (eller omvendt...) Hovedsaken er at ein bruker pluggar som er 50 ohm tvers igjennom t.d BNC, TNC, N eller liknande. (VHF pluggar, PL-259/SO239 er uegna) Etterpå må ein sikre at det ikkje kjem fuktigheit til skjøten. Vil anbefale sjølvvulkaniserande tape for å sikre att det blir tett. Men, - det er eit "men" ikkje la kabelen bli for lang og tynn. Lang og tynn kabel gir høg dempning, og det fører til at radioen blir tunghørt og det er lite effektsom kjem ut andre vegen. Sjølv har eg ein tommelfingerregel om at kabeldempninga ikkje bør overstige 2-3 dB. Gjer den det det bør ein gå opp i kabeldimmensjon til ein er innanfor 2-3 dB igjen.

 

 

mvh

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Joda det går heilt fint viss du brukar standard pluggar å skjøyte med.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, det går men det anbefalles ikke, og iallefall ikke utendørs. Det finnes selvsagt vulk tape og plugger for å få det til, men vi snakker jo tross alt om en kabel på 6-7 meter og gjerne spesialtenger for pluggene.

 

De aller fleste gangene vhf rekkevidden er redusert skyldes dette pluggen i antennen.

 

Kjøper du en rimelig antenne er ofte kabelen allerede montert.

Fest den nye kabelen i den gamle så kan du bruke den gamle kabelen til å trekke den nye med :-)

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...