Jump to content

Tilting av Mercury 135 optimax på Askeladden 605


Bones Malone

Recommended Posts

det kommer også an på sjøforhold  - med sjøen imot så er det oftest en fordel å få baugen litt ned , er det unnasjø  - få baugen opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik med mercury f150 og 4-bladers vensura stålpropell. I ca 20 knop fungerer den best med ca 6 på trimmåler. I 25 knop ligger jeg nok på ca 8 på trimmåler. Mest fart får jeg 9,5 , 40 knop. Min trimmåler går fra 0-10. 

Dette må selvfølgelig tilpasses bølgeforhold.

Generellt trimmer jeg motor ut til jeg hører propellen begynner å surkle/suge luft, så litt inn igjen, da får jeg stort sett best drivstofføkonomi som leses av i smartcraftinstrumentet.

Dette lærer du raskt, bare eksperimenter litt, så finner du ut hva du trives best med.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...