Jump to content

Volvo Penta KAD 32 uten full effekt.


Bellil

Recommended Posts

Vi har to stk VP KAD 32 i en Bavaria 32 Sport. Når vi skal opp i plan så må jeg gjøre dette ganske sakte og forsiktig for ellers får jeg en alarm på stb motor. Har ikke klart å finne ut av hva den varsler. Det virker som stb er svakere og på forbruksmåleren fra Navman så bruker stb betydelig mindre drivstoff i samme trottelposisjon. Det er nye diesefilter og filteret i vannutskilleren.

 

Er det en enkel sak jeg bør sjekke eller kan det her være dyser, diesepumpe eller andre mer avanserte problemer?

 

Jeg kommer opp i 30 knop på ca 3000 rpm på begge motorer, men da er stb stikke betydelig lengre fram (alstå mer gass) enn bb.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Propellene er som nye etter en tur til Winrace.

Turbotrykket er nok ikke problemet i første omgang for jeg ser drivstofforbruket pr motor er vesentlig forskjellig allerede på ca 1.100 rom og da har ikke kompressoren slått inn heller.

Da har jeg lik throttel på begge to.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Hvis du klarer 30 knop på 3000 rpm må du ha noen altfor store propeller.. har selv 32 windy med 2xkad 32 og har 3500rpm og 26-27 knop.

en kamerat har bavaria 29 med samme motorene, og han sleit med akurat det samme som deg , motorene gikk så tungt at den nesten ikke kom i plan uten å legge spakene flate. og alarmen på styrbord slo ut på høy temp.

han hadde c6 propeller og prøvde med mine c4 og problem løst. 

Link to post
Mort1 skrev for 12 timer siden:

Sjekk luftslangen inn på røykbegrenser på dieselpumpen.

Hmm. Jeg kikker på deleskissen til VP, men skjønner ikke der hvor denne luftslangen er, men jeg skjønner det vel kanskje bedre når jeg er i båten.

 

Windy 32 skrev for 3 timer siden:

Og O-ringene til lokket på vannutskillerfilteret. 

Eller kan det være så enkelt at krana på dieseltanken ikke står helt åpen? 

 

Begge disse deler skal være i orden, men en påminnelse om å sjekke det igjen tar jeg gjerne imot.

Windy 32 skrev for 3 timer siden:

Hvis du klarer 30 knop på 3000 rpm må du ha noen altfor store propeller.. har selv 32 windy med 2xkad 32 og har 3500rpm og 26-27 knop.

en kamerat har bavaria 29 med samme motorene, og han sleit med akurat det samme som deg , motorene gikk så tungt at den nesten ikke kom i plan uten å legge spakene flate. og alarmen på styrbord slo ut på høy temp.

han hadde c6 propeller og prøvde med mine c4 og problem løst. 

Jeg har allerede C4-propeller.
En mekaniker fra Ringstad som jeg traff tilfeldig mente at motorene mine burde få høyere turtall enn 3.000 rpm, men det er omtrent maks turtall av hva de klarer. Jeg bruker derfor å marsje på ca 22 knop og ca 2.600 rpm.

Det kan jo være at stb ikke gir like mye effekt som bb selv om jeg gir mer throttel og at systemet samlet derfor ikke klarer høyere turtall.

Jeg skal sjekke forbruket på hver motor når de har ujevn throttel og se hvordan det ser ut da.

 

TEST

Eureka skrev for 12 timer siden:

Og luftfilter til motorene. 

Hvor gamle disse er vet jeg ikke, men det så ikke helt feil ut sist jeg sjekket, men ser de koster 314,- så de kan jeg jo bytte.

Hvor ofte byttes vanligvis luftfiltrene? Det er vel begrenset hvor mye støv og dritt de kan få dratt inn ute på fjorden?

 

Windy37GM skrev for 2 timer siden:

Tverrøret mellom turbo og intercooler har en pakning i hver ende.De kan poppe ut...

Er dette noe ala en fustasjeopphengsforkobler?

Spør jeg dumt hvis jeg spør om det er intercooler på en KAD32?

Bilde hentet fra https://www.volvopentashop.com/LaSaBat/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7738870_052?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_25%2F7738870_052

 

1954940918_Sprengskisseturboluftfileretc.JPG.ef5f4a00f7a898f2bdc81c0adc023425.JPG

 

Takker for all hjelp så langt.

Redigert av Bellil
Innlegget var ikke ferdig og ble feilopplastet. (see edit history)

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Det jeg har funnet ut så langt er at stb bryter styrte denne på bb motor og omvendt.

IMG_20180628_215038.jpg.00d74e2c6f15e82fdf8fa371709119ca.jpg

Dette er en Ceme EL0516 som jeg ikke finner info om.

Begge magnetene ser ut til å virke og være like sterke, men om det magneten skal påvirke gjør som den skal vet jeg ikke, men nå er de i hvert fall koblet til riktig motor.

Letingen fortsetter ?

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev On 27.6.2018 at 23.35:

 

Er dette noe ala en fustasjeopphengsforkobler?

Spør jeg dumt hvis jeg spør om det er intercooler på en KAD32?

 

 

 

 

Takker for all hjelp så langt.

Jepp, det er intercooler på kad32.

del nummer 10 og 7. De kan poppe ut :-)

3624B1E8-BFF5-49B2-9821-A220AD977F86.png.59744402b8dc5c1a93ccef083054c1a3.png

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Har du fysisk sjekket at begg motorene for full trotle nede på armen på dieselpumpene? Er noe slarkete greier de overganene mellom pumpe og wire på de motorene.. 

Ellers hadde jeg noe ala samme problem på den ene min for et par år siden, lyttet litt rundt i område ved dieselpumpen og hørte en svak "sutt-sutt-sutt- lyd på tomgang i området fødepumpe, skiftet kobberpakningene på banjokoblingene på fødepumpa og kjørte igjennom 5L diesel inblandet 1 flaske dyserens direkte fra egen kanne ... nå gir den 4000rpm på max .! om det var kobberpakn. eller dyserensen/dieselrens som gjorde det vet jeg ikke men er jo enkel sak å starte med. 

Ellers kan jo eksosbend være igjengrodd.. da klarer den ikke kvitte seg med eksos og blir varm og alarmen går.. 

O-ringene på røret mellom turbo og intercooler er også en klassiker på disse motorene:thumbsup:

Redigert av Windy 32 (see edit history)
Link to post

Det har gått litt tregt med undersøkelsene i det siste, men i går gjorde jeg noen forsøk og jeg fant noe som kan være et lite hull i slangen til røykbegrenseren. Jeg har ikke villet skru av noe uten å ha nye pakninger klare. Skal prøve å få kjøpt det i dag.

 

Ut fra annonser på Finn så ser det ut til at de andre tilsvarende båtene også oppgir 30 knop og dermed har jeg toppfarta.

 

Jeg leter videre og kommer tilbake. Jeg har litt lyst til å kjøre en slik dyserens som er beskrevet tidligere. Det skal vel oså være mulig å kjøre gjennom noe rensing av kjølesystemet også, men overtemp ser ikke ut til å være et problem for øyeblikket.

 

Jeg er imponert over kunnskapsnivået til dere som svarer og takker og bukker så langt.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Vår forrige Bavaria32Sport med 2 X KAD32 klarte 31,5 knop med 1/2 tanker og ellers ganske tom. Dette var rett før vi solgte den, så vi hadde tatt ut alt rælet ombord.

Jeg hadde manglende 200-et-eller-annet rpm på en motor. Sjekket turbotrykk (litt lavt, men OK), kompresjon (var strøkent), byttet faktisk turbo på begge, kjørte dyserens osv.  Her var feilen at Olle på fabrikken hos Volvo (intern spøk, vi klager alltid over Olle når vi skrur på Volvoene våre) hadde stilt WOT skruen for langt ut/inn (husker ikke)  så "bånn gass" var ikke bånn gass. 1,25 tørn og den klarte det samme som "kammerat-motorn" ved siden av :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Bellil skrev for 19 timer siden:

Det har gått litt tregt med undersøkelsene i det siste, men i går gjorde jeg noen forsøk og jeg fant noe som kan være et lite hull i slangen til røykbegrenseren. Jeg har ikke villet skru av noe uten å ha nye pakninger klare. Skal prøve å få kjøpt det i dag.

 

Jeg sjekket også røykbegrensern på vår dengangen.. Byttet fuelpumpe også :-) Ingen suksess.

Vår "Bævviss"var 2004 modell.

 

Forøvrig har jeg flydd med Bavarian :-) 

Vi hadde hele båten fri av vannet. Tok av på ei rimelig stor bølge litt syd i Kosterfjorden og tenkte "Å, hæl****. Mor hyler, begge turtellere fløy opp på over 4000rpm og gutta gliser. Flaksen sto tydeligvis på vår side, for vi landet i nedoverbakke uten et eneste smell. Det var mildt sagt spennende. Bavarian opplevde vi som svært solid og et av de best bygde strømopplegget jeg har sett i båt. Feite kabler der det var nødvendig. Flott!

 

mvh

Windy37GM, tidligere Bavaria32sport

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Fikk byttet pakninger, aksel, lagre etc på bb impelleren i går så jeg håper å komme ut i dag og få gjort noen undersøkelser.

Toppfarten du hadde er bare én knop unna der jeg er så jeg må jo ha greit med effekt selv om jeg da ligger på ca 3.050 rpm

Jeg skal undersøke mer med aktivator etc og vil ha flatt vann og full gass for å se posisjonen til begge to. Da er det greit å være minst to i båten ?

Artig historie når du fløy ?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...