Bellil Startet 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2018 Vi har to stk VP KAD 32 i en Bavaria 32 Sport. Når vi skal opp i plan så må jeg gjøre dette ganske sakte og forsiktig for ellers får jeg en alarm på stb motor. Har ikke klart å finne ut av hva den varsler. Det virker som stb er svakere og på forbruksmåleren fra Navman så bruker stb betydelig mindre drivstoff i samme trottelposisjon. Det er nye diesefilter og filteret i vannutskilleren. Er det en enkel sak jeg bør sjekke eller kan det her være dyser, diesepumpe eller andre mer avanserte problemer? Jeg kommer opp i 30 knop på ca 3000 rpm på begge motorer, men da er stb stikke betydelig lengre fram (alstå mer gass) enn bb. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
ulyden Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Har du sjekket propellerene. Kan de være skadet løsnet el. Går motorene likt når de ikke er innkoblet? Link to post
Torro Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Sjekk turbotrykk - om det er stor forskjell kan dette utgjøre stor forskjell i ytelse på motorene. Link to post
Bellil Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Propellene er som nye etter en tur til Winrace. Turbotrykket er nok ikke problemet i første omgang for jeg ser drivstofforbruket pr motor er vesentlig forskjellig allerede på ca 1.100 rom og da har ikke kompressoren slått inn heller. Da har jeg lik throttel på begge to. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Golden Gate 37 Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Det er vel ikke så enkelt at wirene er forskjellig strammet? Får du lik RPM på begge motorer?? Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Bellil Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Det er elektronisk styring. EVC fra Quick (Volvo Penta). Den skal være justert inn, men jeg får prøve å gjøre en ny. Det hadde jo vært veldig greit om det bare var det. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Mort1 Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Sjekk luftslangen inn på røykbegrenser på dieselpumpen. Link to post
Eureka Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Og luftfilter til motorene. Link to post
Windy 32 Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 (redigert) Og O-ringene til lokket på vannutskillerfilteret. Eller kan det være så enkelt at krana på dieseltanken ikke står helt åpen? Redigert 27.Juni.2018 av Windy 32 (see edit history) Link to post
Windy 32 Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Hvis du klarer 30 knop på 3000 rpm må du ha noen altfor store propeller.. har selv 32 windy med 2xkad 32 og har 3500rpm og 26-27 knop. en kamerat har bavaria 29 med samme motorene, og han sleit med akurat det samme som deg , motorene gikk så tungt at den nesten ikke kom i plan uten å legge spakene flate. og alarmen på styrbord slo ut på høy temp. han hadde c6 propeller og prøvde med mine c4 og problem løst. Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Tverrøret mellom turbo og intercooler har en pakning i hver ende.De kan poppe ut... Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bellil Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 (redigert) Mort1 skrev for 12 timer siden: Sjekk luftslangen inn på røykbegrenser på dieselpumpen. Hmm. Jeg kikker på deleskissen til VP, men skjønner ikke der hvor denne luftslangen er, men jeg skjønner det vel kanskje bedre når jeg er i båten. Windy 32 skrev for 3 timer siden: Og O-ringene til lokket på vannutskillerfilteret. Eller kan det være så enkelt at krana på dieseltanken ikke står helt åpen? Begge disse deler skal være i orden, men en påminnelse om å sjekke det igjen tar jeg gjerne imot. Windy 32 skrev for 3 timer siden: Hvis du klarer 30 knop på 3000 rpm må du ha noen altfor store propeller.. har selv 32 windy med 2xkad 32 og har 3500rpm og 26-27 knop. en kamerat har bavaria 29 med samme motorene, og han sleit med akurat det samme som deg , motorene gikk så tungt at den nesten ikke kom i plan uten å legge spakene flate. og alarmen på styrbord slo ut på høy temp. han hadde c6 propeller og prøvde med mine c4 og problem løst. Jeg har allerede C4-propeller. En mekaniker fra Ringstad som jeg traff tilfeldig mente at motorene mine burde få høyere turtall enn 3.000 rpm, men det er omtrent maks turtall av hva de klarer. Jeg bruker derfor å marsje på ca 22 knop og ca 2.600 rpm. Det kan jo være at stb ikke gir like mye effekt som bb selv om jeg gir mer throttel og at systemet samlet derfor ikke klarer høyere turtall. Jeg skal sjekke forbruket på hver motor når de har ujevn throttel og se hvordan det ser ut da. TEST Eureka skrev for 12 timer siden: Og luftfilter til motorene. Hvor gamle disse er vet jeg ikke, men det så ikke helt feil ut sist jeg sjekket, men ser de koster 314,- så de kan jeg jo bytte. Hvor ofte byttes vanligvis luftfiltrene? Det er vel begrenset hvor mye støv og dritt de kan få dratt inn ute på fjorden? Windy37GM skrev for 2 timer siden: Tverrøret mellom turbo og intercooler har en pakning i hver ende.De kan poppe ut... Er dette noe ala en fustasjeopphengsforkobler? Spør jeg dumt hvis jeg spør om det er intercooler på en KAD32? Bilde hentet fra https://www.volvopentashop.com/LaSaBat/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7738870_052?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_25%2F7738870_052 Takker for all hjelp så langt. Redigert 27.Juni.2018 av Bellil Innlegget var ikke ferdig og ble feilopplastet. (see edit history) A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Mort1 Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Sjekk luftslangen inn på røykbegrenser på dieselpumpen. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-23-1973.aspx Slangen til røykbergenser skal inn på toppen av dekselet som er over membran, posisjon 31 Link to post
Bellil Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Mort1 skrev for 6 timer siden: Sjekk luftslangen inn på røykbegrenser på dieselpumpen. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-23-1973.aspx Slangen til røykbergenser skal inn på toppen av dekselet som er over membran, posisjon 31 Supert forklart. Takker og bukker. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Jakob T Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Slangen til røykbegrenser er heilt i forkant av innsugsmanifoild, og går ned på dieselpumpen. På den tegningen som er vist ovenfor, er nr 31 røret for oljetrykksmørning til turbo Link to post
MIMA IV Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Her har du alt for lavt turtall, max turtall skal ligge mellom 3700-3900rpm i følge håndboka. Du finner den her https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/your-engine/manuals---handbooks.html Link to post
Mort1 Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Jeg henviste til tegning i link, i mitt svar, ikke tegningen som vises i tråden.... Link to post
Bellil Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Det jeg har funnet ut så langt er at stb bryter styrte denne på bb motor og omvendt. Dette er en Ceme EL0516 som jeg ikke finner info om. Begge magnetene ser ut til å virke og være like sterke, men om det magneten skal påvirke gjør som den skal vet jeg ikke, men nå er de i hvert fall koblet til riktig motor. Letingen fortsetter ? A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Bellil skrev On 27.6.2018 at 23.35: Er dette noe ala en fustasjeopphengsforkobler? Spør jeg dumt hvis jeg spør om det er intercooler på en KAD32? Takker for all hjelp så langt. Jepp, det er intercooler på kad32. del nummer 10 og 7. De kan poppe ut :-) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy 32 Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 (redigert) Har du fysisk sjekket at begg motorene for full trotle nede på armen på dieselpumpene? Er noe slarkete greier de overganene mellom pumpe og wire på de motorene.. Ellers hadde jeg noe ala samme problem på den ene min for et par år siden, lyttet litt rundt i område ved dieselpumpen og hørte en svak "sutt-sutt-sutt- lyd på tomgang i området fødepumpe, skiftet kobberpakningene på banjokoblingene på fødepumpa og kjørte igjennom 5L diesel inblandet 1 flaske dyserens direkte fra egen kanne ... nå gir den 4000rpm på max .! om det var kobberpakn. eller dyserensen/dieselrens som gjorde det vet jeg ikke men er jo enkel sak å starte med. Ellers kan jo eksosbend være igjengrodd.. da klarer den ikke kvitte seg med eksos og blir varm og alarmen går.. O-ringene på røret mellom turbo og intercooler er også en klassiker på disse motorene Redigert 30.Juni.2018 av Windy 32 (see edit history) Link to post
Bellil Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Det har gått litt tregt med undersøkelsene i det siste, men i går gjorde jeg noen forsøk og jeg fant noe som kan være et lite hull i slangen til røykbegrenseren. Jeg har ikke villet skru av noe uten å ha nye pakninger klare. Skal prøve å få kjøpt det i dag. Ut fra annonser på Finn så ser det ut til at de andre tilsvarende båtene også oppgir 30 knop og dermed har jeg toppfarta. Jeg leter videre og kommer tilbake. Jeg har litt lyst til å kjøre en slik dyserens som er beskrevet tidligere. Det skal vel oså være mulig å kjøre gjennom noe rensing av kjølesystemet også, men overtemp ser ikke ut til å være et problem for øyeblikket. Jeg er imponert over kunnskapsnivået til dere som svarer og takker og bukker så langt. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Windy37GM Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Vår forrige Bavaria32Sport med 2 X KAD32 klarte 31,5 knop med 1/2 tanker og ellers ganske tom. Dette var rett før vi solgte den, så vi hadde tatt ut alt rælet ombord. Jeg hadde manglende 200-et-eller-annet rpm på en motor. Sjekket turbotrykk (litt lavt, men OK), kompresjon (var strøkent), byttet faktisk turbo på begge, kjørte dyserens osv. Her var feilen at Olle på fabrikken hos Volvo (intern spøk, vi klager alltid over Olle når vi skrur på Volvoene våre) hadde stilt WOT skruen for langt ut/inn (husker ikke) så "bånn gass" var ikke bånn gass. 1,25 tørn og den klarte det samme som "kammerat-motorn" ved siden av :-) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) Bellil skrev for 19 timer siden: Det har gått litt tregt med undersøkelsene i det siste, men i går gjorde jeg noen forsøk og jeg fant noe som kan være et lite hull i slangen til røykbegrenseren. Jeg har ikke villet skru av noe uten å ha nye pakninger klare. Skal prøve å få kjøpt det i dag. Jeg sjekket også røykbegrensern på vår dengangen.. Byttet fuelpumpe også :-) Ingen suksess. Vår "Bævviss"var 2004 modell. Forøvrig har jeg flydd med Bavarian :-) Vi hadde hele båten fri av vannet. Tok av på ei rimelig stor bølge litt syd i Kosterfjorden og tenkte "Å, hæl****. Mor hyler, begge turtellere fløy opp på over 4000rpm og gutta gliser. Flaksen sto tydeligvis på vår side, for vi landet i nedoverbakke uten et eneste smell. Det var mildt sagt spennende. Bavarian opplevde vi som svært solid og et av de best bygde strømopplegget jeg har sett i båt. Feite kabler der det var nødvendig. Flott! mvh Windy37GM, tidligere Bavaria32sport Redigert 6.Juli.2018 av Windy37GM (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy 32 Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Funnet ut noe mere her? Link to post
Bellil Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Fikk byttet pakninger, aksel, lagre etc på bb impelleren i går så jeg håper å komme ut i dag og få gjort noen undersøkelser. Toppfarten du hadde er bare én knop unna der jeg er så jeg må jo ha greit med effekt selv om jeg da ligger på ca 3.050 rpm Jeg skal undersøke mer med aktivator etc og vil ha flatt vann og full gass for å se posisjonen til begge to. Da er det greit å være minst to i båten ? Artig historie når du fløy ? A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn