Captain Chaos Startet 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2018 En merkelig feil har dukket opp i min Fairline Phantom 50 med 2x D12C-A MP-675 med EDC. Når jeg drar på for å komme opp i plan så hyler plutselig alarmen og lampen for lading blinker i panelet for når jeg passerer ca 1600 RPM og oppover. Ved en ekstra test så stoppet alarmen og blinkingen når jeg nådde 2000 RPM, men når jeg drar av igjen så blinker og hyler alarmen igjen. Jeg tenkte dette kan være dynamorelatert, men foreløpig ikke funnet noe. Ved noen forsøk så går ikke alarmen før jeg skal ned av plan igjen og nærmer meg 16-1700 rpm. Turtall fra 650-1500 så er alt normalt... Jeg gjort følgende strammet dynamoreim, og sjekket ledningene på dynamo. Ikke funnet løse kontakter. Etter å ha strammet reimen gjorde jeg et nytt forsøk, denne gangen med nesen i voltmeter instrumenter. Jeg kunne ikke se merkbart fall eller stigning i ladespenning når alarmen slår ut. EDC paneler vise ingen feilkoder ved eller etter alarm. Det skal også sies at jeg har slitt litt med ustabile instrumenter på samme motor, både nede og på posisjonen på fly. Turteller er "nervøs" og hopper litt i ny og ned, samme gjelde vanntemp, mens voltmeterne er ikke nervøse. Jeg har tatt ut kontakten ved boksen med rele/nødstopper som går til instrumenter og sjekket for irr/renset. Turteller ble friskere. Det virker som om alarmpanel kanskje for signaler fra et annet sted en EDC, eller voltmetere? Nå trenger jeg hjelp til feilsøking videre. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Gulborg Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Hei. Hadde lignende problem med en av mine Volvo d9. Hadde dynamo på verksted og virket helt ok, men i båten så klikket den etter å ha kommet opp i turtall. Byttet da innmaten så var problemet løst. Original volvo dynamo 24v 80 amp Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Jeg frykter også noe tull med Dynamo, en ny original 100A er jo ikke billig, og overhaling av den gamle kan bli vanskelig å rekke før ferien. Syntes det er ille å bytte før andre feil er utelukket. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
KaRoBa Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Har du mulighet til å låne/bruke et tangampermeter for DC og måle ladestrøm samtidig som turtallet reguleres på motor? Bare for å sjekke om det er vesentlig forskjell på ladestrøm når du får feilmeldingen. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 @KaRoBa Det skal nok la seg løse, og tangampermeter er i båten. Jeg ser også at voltmeterne i båten har noe forsinkelse som gjør at kanskje fusking fra dynamo ikke fanges opp når dette skjer. Har også vurdert å kryssbytte dynamoer, men det er usedvanlig trangt mellom babord maskin og tank som gjør slike eksperimenter til til mye jobb. Siden båten ligger nesten 2 timer unna er det greit å få med seg alle muligheter og tips for feilsøking :) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) er ikke reima som slurer da? ser at du har strammet den. Ingen spor av unormalt mye reimstøv? Redigert 26.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 2 hours ago, Bitteliten said: er ikke reima som slurer da? ser at du har strammet den. Ingen spor av unormalt mye reimstøv? Reim som slurer HØRER du . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Captain Chaos Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Ganske sikker på at den ikke slurer, men den var litt "sotete" så jeg ved stramming. Reima til dynamo går bare via svinghjul og er 2 ganger så brei som en D6 reim så det skal nok litt til før det slurer her...God tilstand på reima. En ting som har slått meg. Jeg vet egentlig litt for lite om ladesystemet i denne båten. Sikkert likt på de fleste Fairline og Princess fra denne perioden (03-04) - Jeg vet at den har skillediode. - Det jeg ikke vet er om begge dynamoer lader på en og en bank, eller 1 på start og den andre på begge via dioden. - Dersom lading foregår som samlet lading på 1 bank via dioden vil jeg ikke få noe særlig fall i voltmeteret ved utfall av dynamo? (men et amperemeter vil kunne hjelpe meg?) - Jeg vet ikke hvor i kretsen voltmetere måler spenning eller hvor kablene til voltmetere ender opp. - Jeg vet ikke hvor alarmpanelet måler spenning, kabelstokken ender trolig opp i boksen med stoppknapp/releer/automatiske sikringer, men ikke hvor det måles i kretsen. Ser jeg har litt å forske på, men skal jeg synse og tro litt så heller det mer og mer mot defekt dynamo som @Gulborg har erfart. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Gulborg Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Ville nok målt med voltmeter på dynamoen. Sjekk begge og sammenligne. Mine skilledioder ifra victron var det en liten diode på som lyste når det ladet. Disse var også minus styrte. Var heldig jeg og fikk en brukt dynamo av et verksted men feil reimskive og fester. Men innmaten flyttet jeg bare over. Kjapp jobb det? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Korsbyt dynamo med andra motorn. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Har du ikke en "emergency" bryter på instrumentpanelet der du kan sammenkople batteripakkene til motorene i et nødstilfelle for å se om det er noe galt med spenningen til EVC? Det er vanlig på Fairline. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Problem løst: Ny dynamo gjorde susen. Hva som gjorde at den gamle fusket vet jeg ikke enda, da mekaniker hos Triconor sitter fast i Polen ettersom bilen hans havarerte. Fikk ny Valeo dynamo for 4100,- (Volvo skulle ha 9900,-) Samme dynamo, bolt on, tut og kjør! Ferien reddet. @Gulborg Jammen hadde vi samme feil... ? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Gulborg Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Så bra det ordnet seg. Volvo orginalt er dyrt desverre.. Fant en forhandler i England som selger nytt å brukt. Mye til Caroline. Verd å sjekke der av og til Coastal riders tror jeg de hette. God sommer til alle Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Mye til fairline skulle det selvfølgelig stå.. Følger ikke helt med..:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.