OddbjørnO Startet 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2018 Hei, har noen erfaringer med Hondas minste dorgemotor? BF 2,3 heter den vel. Ser fordelene med vekt (12,7kg) og at det er 4-takt, men er mere bekymret for støy. Denne er vel luftkjølt, så... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Har jo hørt den i bruk for å si det sånn, bråker noe jævlig. Men har ingen erfaring utover det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
OddbjørnO Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Ja, det jeg er skeptisk til. Hva med andre lettvektere? Suzuki (13,5kg), er den luftkjølt og bråker også? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Høres ut som en gressklipper. Skal du ha en dorgemotor som går pent og rolig må du opp på en 2 sylindret motor. Sitér dette innlegget Link to post
OddbjørnO Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Lars K skrev 1 minutt siden: Høres ut som en gressklipper. Skal du ha en dorgemotor som går pent og rolig må du opp på en 2 sylindret motor. Ja, men da kommer vekta... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Ja,valgets kvaler ;) Bruker selv en mariner 4hk 2takt. Den bråker ikke mye,men rister endel siden den er 1 sylindret. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Lidt mere debat og info her: Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Har 2 stk 2.3 Honda og til dorging vil den fungere fint. Bråket kommer først når du drar på litt. På sakte fart er det symaskin. Det er turtallsclutch på dem. Så det kan være kilent å få den til å gå ekstremt sake. Men om du er happy med 1+ knop så tommel opp. Dorging eller annen saktefart er dog det eneste den motoren kan brukes til. Den gir sikkert det den skal og litt til i krefter men da bråker det infernalsk. Men de har en tendens til å slå tilbake på start. Fått meg et par karameller opp igjennom årene. Redigert 26.Juni.2018 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Baseret på netsøgninger og videoer på Youtube har jeg i hvert fald konstateret, at jeg ikke skal have en Honda. Den larmer for meget og dertil på en grim måde. Men jeg ser også, at mange har haft problemer med andre, mindre motorer som dem, Bitteliten beskriver. Så måske er der ingen magisk løsning. Måske er små maskiner bare lidt for...små...til at fungere godt? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Som jeg skriver i tråden linket til over så fungerer Hondaen helt fint for vårt bruk i alle fall, som er for gummijolle til seilbåt. Jeg synes ikke den bråker for mye. Siden den er luftkjølt blir den billig, veldig lett, ingen kjølekanaler eller impeller, trenger ikke kjøres i ferskvann etc. Men det er viktig at den kjøres tom for bensin og lagres riktig over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
OddbjørnO Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Honda blir det ikke... Sitér dette innlegget Link to post
OddbjørnO Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Tar opp igjen denne tråden. Luftkjølt Honda, og eksosutslipp i friluft blir det ikke! Har sett litt på både Suzuki, Mercury, Yamaha, Tohatsu. Noen med erfaring med de aller minste modellene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 typisk for slike småmotorer er vel at de gjerne brukes litt uregelmessig. Sikkert en god ide å fylle alkylatbensin om det er tilfellet , den tåler lagring mye bedre enn dagens 95 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Langs land Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Har hatt Honda 2.3, har Suzuki 2.5 nå. Ville valgt Honda hvis jeg skulle handle nå, på grunn av sentrifugalkløtsjen. Suzukien har girvelger som setter seg, mangler smørenippel. Alkylatbensin er et must! Redigert 24.Juli.2019 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.