Jump to content

Startvansker Ford 2402E


Lillesand

Recommended Posts

Plutselig en dag her  i juni så begynte motoren å ikke ville starte, så kaldstartknappen på Dieselpumpa måtte tas i bruk. Denne har jeg kun måttet benytte hvis motoren har stått over lengre tid tidligere. Nå må jeg bruke knappen hver gang jeg skal starte også hvis motoren er varm (stått over en time ca). Hva har skjedd? Har ikke bytta dieselfiltere i år men kan det ha noe å si? Takknemlig for svar

Link to post

Det kan tyde på at motoren skiter med å få nok Diesel  når du starter.

Går ur fra at du ikke har filterinnsats i luftfilteret.

Er det motor med Glødeplugger? 

det kan være at filteret begynner å gå tett.

Noen har et grovfilter i fødepumpen  som kan gå tett.(membranpumpe)

bytter du smørolje på høytrykspumpen  hvis du har den typen. Sjekk nivået.

Sjekk manualen og se hva slags utstyr du har.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Tror jeg fant årsaken, fødepumpen var full av dritt, hadde alt fra hverandre og rensa det. Værre var det etterpå når det måtte luftes, holdt ikke å lufte over dieselfilterne, måtte helt opp på dieselpumpa, der sitter det en kjekk skrue på siden (bak gassen) som man kan lufte  slik at dieselen kommer helt frem. Skikkelig møkkajobb dette

Link to post
  • 4 uker senere...

Tja, vet ikke helt om det hjalp, eller det hjalp lite, trodde det var løst men det er samma greia fortsatt. Når jeg preheater og prøver start uten kaldstartknappen, så tenner motoren men svinner bare hen. Når jeg trykker inn kaldstart knappen så kan det også skje at motoren tenner og går noen sekunder og svinner hen. Da må jeg trykke inn kaldstartknappen en gang til og som regel så starter motoren å går etterpå. 

Lyden på motoren ved start synes jeg høres ut som den ikke går på alle 6 sylindere, men det har jeg ikke noe god kvalifikasjon for å si for sikkert. Det er også veldig svart grums og røyk som kommer ved start, men det er vel naturlig. Jeg fikk et tips om at det mekaniske ved stop og gass kan være en årsak men har ikke funnet noe som tilsier dette. Jeg har hengt meg opp i at dette skjedde over natta og ikke over tid og det blir jo ikke noe værre for å si det sånn. Det er stabilt startvansker. Jeg begynner ikke med noe drastiske inngrep nå, fordi den starter jo til slutt, men er jo veldig irriterende og måtte åpne det lokket til motoren hver gang jeg skal starte. Tips mottas med glede fortsatt :-)

Link to post

Har du sjekket i tanken?

 

Jeg opplevde å miste kraften på en gammel VP. Viste seg å være så mye dritt i tanken at diselrøret var nesten tett der. Motoren startet, men hadde ingen kraft. Så fikk akkurat nok diesel til å starte, men ikke drive propellen. (Var en liten motor, så brukte jo nesten ikke diesel. Gikk 40 liter på en sommer... Med en større dieselmotor så ville den kanskje ikkje klart å starte da det må ha kommet svært lite diesel fra tanken.)

 

Du kan jo prøve å starte den fra en 10 liters kanne, for å se om den oppfører seg bra da.

 

PS: Jeg fikk vekk diesellukten med å putte to stk av disse luktfjernerboksene fra Biltema i motorrommet. Fikk ikke vasket etter all sølingen etter luftingen og var på ferie. Kona hater "motorlukt", og med disse to boksene har hun ikke nevnt lukt i løpet av hele ferien :thumbsup:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Har du sjekket i tanken?

 

Jeg opplevde å miste kraften på en gammel VP. Viste seg å være så mye dritt i tanken at diselrøret var nesten tett der. Motoren startet, men hadde ingen kraft. Så fikk akkurat nok diesel til å starte, men ikke drive propellen. (Var en liten motor, så brukte jo nesten ikke diesel. Gikk 40 liter på en sommer... Med en større dieselmotor så ville den kanskje ikkje klart å starte da det må ha kommet svært lite diesel fra tanken.)

 

Du kan jo prøve å starte den fra en 10 liters kanne, for å se om den oppfører seg bra da.

 

PS: Jeg fikk vekk diesellukten med å putte to stk av disse luktfjernerboksene fra Biltema i motorrommet. Fikk ikke vasket etter all sølingen etter luftingen og var på ferie. Kona hater "motorlukt", og med disse to boksene har hun ikke nevnt lukt i løpet av hele ferien :thumbsup:

Har bytta slangen med innførsel helt frem til tanken, så da er det i såfall røret ned i tanken. Men skal prøve det du foreslår

Link to post

Hos meg var det i enden av røret i tanken. Lå en svart guffe der som minnet om sand, men var ikke sand. Noen sier det er dieseldyr, evt så har det vært slagg som har blitt med fra dieselpumpen på land. 

 

Enkleste måten å teste på er å bare stikke slangen (den nye) ned i tuten på en drivstoffkanne med diesel. Da får du evt eliminert tanken som problemet.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Lillesand skrev 24 minutter siden:

Tenker du dysene  på pumpa eller på selve toppen?

 

Det er ikke dyser I pumpa. Du må lufte på dysene I toppen. Dette kan du gjøre mens motoren går. Løs en mutter, og stram til når det kommer diesel. Stram til og gjenta på neste. Og så videre. Godt mulig dette hjelper.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

Hos meg var det i enden av røret i tanken. Lå en svart guffe der som minnet om sand, men var ikke sand. Noen sier det er dieseldyr, evt så har det vært slagg som har blitt med fra dieselpumpen på land. 

 

Enkleste måten å teste på er å bare stikke slangen (den nye) ned i tuten på en drivstoffkanne med diesel. Da får du evt eliminert tanken som problemet.

Hmm, det høres mistenkelig ut som den guffa som lå i fødepumpa når jeg rensa den. Er det dieseldyr? Synes det ligna litt på fint pussestøv, og da tenkte jeg det var fra jeg pussa dekket (har trebåt)

Link to post

Jeg vet ikke om det er dieseldyr. Men jeg ser ikke noen grunn til at pussestøv skal finne veien ned i tanken din. Med mindre du har pusset med tanklokket åpent. 

 

Enkleste måten å finne ut av det på er å sette en kanne diesel (som var helt ren da du fylte den med diesel) ved siden av motoren og forsøke å starte motoren direkte fra den.

 

Jeg byttet den gangen filter først. Startet opp og trodde alt var greit. La så ut på Kvåsefjorden og fikk samme motorproblemer midt utpå. Ble tauet inn igjen. (Hadde alliert meg med en som fulgte oss med kikkert fra land.)

 

Da undersøkte jeg nøyere og fant spor av "sanden" i hele dieselsystemet frem til finfilteret.

 

Vasket alt (skylte ut), byttet filter igjen. Tømte all dieselen fra tanken over i en kanne (Hadde bare 40 liters tank) mens jeg silte den gjennom papirfilter for kaffe.

 

Vasket tanken ren så godt jeg kunne. Hente tilbake dieselen, og startet opp. Kom meg så til en marina som solgte diesel og toppet tanken med ny ren diesel.

 

Etterpå hadde jeg ingen problemer.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...