Jump to content

Neste båt - hurtiggående vs saktegående mtp barna?


Lundstad

Recommended Posts

Som hos mange andre drodler hjernen kontinuerlig med å finne ut hva som er den neste båten. Bortsett fra at den skal være større og inneha mer bokomfort har jeg ikke satt så mange kriterier. Eller, dvs jeg er åpen for mange alternativer. Har personlig ikke noe stort behov for høy toppfart, men ser at det for oss innebærer en del fordeler. Bl.a får vi god aksjonsradius (foretrukne destinasjoner i helger og ferier ligger typ 20-40 NM unna) og utålmodige små barn roer seg litt ned når de merker at etappene ikke blir for lange. Nå skal det sies at våre barn ikke har annen erfaring med båt enn typiske daycruisere hvor vi lett marsjer i 25-30 knop. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å gå fra dette, til f.eks en mer saktegående farkost der marsj kanskje ikke er mer enn 7-8 knop? Når vi nå tusler avgårde i 6-7 knop, som vi voksne synes er fint, blir det fort mas fra de små om å "kjøre fort". Men i en større båt stiller det seg kanskje annerledes, med mer boltreplass og muligheter for mer aktivitet underveis enn i en liten båt? Alternativet er kanskje kompromisset halvplaner der 20 knops marsj er mulig, men jeg må innrømme jeg ikke kicker helt på den skrogtypen. Kanskje ubegrunnet skepsis.

Link to post

Vi har gått fra 27 fot cabincruiser til 36 fot seilbåt, og vil vel oppsummere slik:

- Da vi hadde rask båt kjørte vi likevel sakte mesteparten av tiden siden:
1: Vi liker å være på sjøen

2: hvis det er litt sjø så spretter ungene rundt og slår seg, hun minste var 2-3-4 år i den perioden

3: hvis det er rolig og fint så man kunne kjørt fort, se pkt 1 igjen :)

4: det bråker mye med "liten" cabincruiser, så det blir asosialt å kjøre fort.

Eneste gangene vi satt pris på å cruise fort var de få gangene vi skulle rekke noe, og det var ikke så ofte.

 

Nå tar alle turer lengre tid så aksjonsradiusen er redusert, men vi har en flytende hytte med masse plass og vi koser oss på tur.

Vi vurderte selvfølgelig større motorbåt også, men det koster skjorta i forhold til seilbåt.

Og i tillegg er det kjempemoro å seile, så det er en ekstra bonus, og jeg vil påstå at det er mer behagelig å trosse sjø og vind i en seilbåt enn en tilsvarende stor motorbåt.

Ungene har en tendens til å legge seg til å sove, spille ludo, se TV/DVD eller lese/iPadde etc underveis så det har ikke bydd på problemer for oss. Nå er de 5 og 11 år.

 

Hadde ikke kroner vært et tema så kan det godt hende jeg hadde tittet på en stor Swift Trawler eller noe, men er jammen ikke sikker.

Er moro å seile, og ikke minst er det fint med 3 kabiner som man får i relativt små seilbåter. Som vel ikke er så vanlig før man er oppe i store motorbåter?

Så foreløpig er det ingen som angrer på byttet, selv om marsjfart på noe mer enn 6-7 knop hadde vært flott noen ganger... :)

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post

Det kommer også lidt an på jeres trafikmønster: Vi har fx lyst til at sejle i Bohuslän, men for at komme derop, så er der 100 nm med lidt kedelig transportstrækning. Så vi har prioriteret en båd, der kan sejle 20-22 knob i transporten - og så tager vi den med ro i 6-7 knob når vi kommer derop. Havde jeg boet med ferielandet lige udenfor døren, så havde jeg nok valgt en trawlertype.

 

I øvrigt er det nemmere at finde ro under "langsom" sejlads, når båden er større: Der er flere rum at opholde sig i, man kan lave mad undervejs, se TV, læse mm. Så kommer du over de 28-32 fod, så bliver der nok mindre mas og plageri fra børnene, tænker jeg. For så er det lettere at beskæftige dem undervejs selv om det går langsomt.

Link to post
CSSGT skrev 27 minutter siden:

 

Så foreløpig er det ingen som angrer på byttet, selv om marsjfart på noe mer enn 6-7 knop hadde vært flott noen ganger... :)

fordelen med seilbåt er at den ikke går fortere. Det er liksom ikke noe å gjøre med. Det er bare å kose seg underveis, koke kaffe, steke vafler og nye tiden på sjøen :-).

Og når det blåser fra rett hold i passe styrke - da seiler vi. Det tar sin tid - og man kommer ikke like langt. Men reisen er mye av målet i seilbåt. Mens i motorbåt er målet å komme frem.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har også gått fra div. hurtiggående helplaner.. 30 knop + til halvplaner og marsjfart 14 knop. Savner overhodet ikke farten . Går for det meste i 8 knop, sparer masse diesel, ser mye mer.  Kjører mye mer innimellom holmer og skjær og finner flotte uthavner. I høy fart blir det aldri gjort. Komforten blir også en annen i mer saktegående båter. 

Link to post
Bitteliten skrev 12 minutter siden:

fordelen med seilbåt er at den ikke går fortere. Det er liksom ikke noe å gjøre med. Det er bare å kose seg underveis, koke kaffe, steke vafler og nye tiden på sjøen :-)

 

Seilbåt har vært luftet på hjemmebane, jeg godt kunne tenke meg det. Har seilt litt tidligere (som mannskap). Min bedre halvdel er ikke interessert med bakgrunn i flere ting; manglede erfaring fra båt generelt, skepsis til en båt som ligger på skrå store deler av tiden, små barn som skal holdes under oppsyn underveis etc. Av disse er det kun det siste argumentet jeg egentlig ser på som spesielt relevant, da barna er litt for små (4+6) til å delta særlig aktivt i seilingen ennå, selv om det kommer seg. De liker å bevege seg litt rundt når vi er underveis, og dette kombinert med å seile tror jeg kanskje blir litt krevende når man ikke har så mye erfaring med nettopp selve seilingen.

Nettopp dette med å tilvenne familien til båtlivet skal jeg ta på alvor. Er livredd for å gi dem "skrekken" med noe bare far synes er gøy. Om jeg lykkes i å skape gode oppleverser for alle de neste årene, gi fruen litt kompetanse og selvtillit ombord, så tror jeg seilbåt kan bli aktuelt. Men foreløpig tror jeg det kan være lurt å vente litt.

 

Link to post

Det blir egentlig veldig lite seiling på ferietur. Det blåser stort sett fra feil vei - og man tar hensyn til de man har med. 

 

Men plass/pris forholdet er uslåelig på seilbåt. Og da kan du seile litt utenom ferien om du ønsker det også :-)

 

En halvplaner tenker jeg er et godt alternativ. Da får man en trygg og god båt som tåler litt vær. Og man får bra med plass - og man kan dra på den dagen man er lei av regnvær på ferie.

 

Det finnes mange flotte halvplanere eller kanskje 3/4 planere man kan kalle de Feks Nidelv 320, Riviera 925, Viknes 1030, NB 820, Saga 310 mfl.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 13 minutter siden:

Det finnes mange flotte halvplanere eller kanskje 3/4 planere man kan kalle de Feks Nidelv 320, Riviera 925, Viknes 1030, NB 820, Saga 310 mfl.

 

Mye flott i den oppsumeringen, Bitteliten :smiley: Men om jeg hadde små barn ville jeg ikke valgt noen av de foran Scand Baltic. I den har barna et eget oppholdsrom i tillegg til uteplassen. I de nevnte båtene har man ikke avlastnings/oppholdsrom i tillegg til oppredde køyer.Det er kjekt den ene dagen i ferien hvor den ene regnbygen kommer... De du nevner er alle "gamlisbåter" :giggle: 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Worry II skrev 7 minutter siden:

 

Mye flott i den oppsumeringen, Bitteliten :smiley: Men om jeg hadde små barn ville jeg ikke valgt noen av de foran Scand Baltic. I den har barna et eget oppholdsrom i tillegg til uteplassen. I de nevnte båtene har man ikke avlastnings/oppholdsrom i tillegg til oppredde køyer.Det er kjekt den ene dagen i ferien hvor den ene regnbygen kommer... De du nevner er alle "gamlisbåter" :giggle: 

 

Jeg synes nok at Scand Baltic blir litt utdatert, selv om den har godt med plass og fin marsjfart. Til samme pris kan man f.eks få en Marex 290 e.l. hvilket jeg synes ville vært mer attraktivt, selv om den ikke akkurat er moderne den heller. Men det er en planende båt, som jeg synes blir mer "riktig" enn en halvplaner.

 

Ida Marie III skrev 29 minutter siden:

Har også gått fra div. hurtiggående helplaner.. 30 knop + til halvplaner og marsjfart 14 knop. Savner overhodet ikke farten . Går for det meste i 8 knop, sparer masse diesel, ser mye mer.  Kjører mye mer innimellom holmer og skjær og finner flotte uthavner. I høy fart blir det aldri gjort. Komforten blir også en annen i mer saktegående båter. 

 

Tror heller ikke jeg ville savnet farten, men spørsmålet var om noen hadde opplevd at det blir mye mas fra de yngste om at det går tregt, etappene tar for lang tid etc. For min del kan vi gjerne bruke 4 timer fra Son til Tønsberg, men da vil jeg gjerne ha det trivelig underveis...

Nettopp der mener jeg seilbåt er så attraktivt, for da har hele familien en super aktivitet å drive med sammen underveis. Men som nevnt over, det får komme lenger frem i tid.

 

Uansett får vi leve med daycruiseren ut i hvert fall denne sesongen. Hadde vært fint med noe større neste år, men vi får se hva budsjettet sier. Fristende å kline til med en Windy 33S eller 37GM, men den prioriteringen har jeg foreløpig ikke klart å rasjonalisere for meg selv over tilstrekkelig lang tid til at det lar seg gjøre.

Link to post

Ja, ser at mitt tilfelle kanskje ikke er det enkleste mtp å gi råd. Prisklasse og når det blir et bytte er uvisst. Vet bare at jeg svært gjerne ønsker noe større. Helst uten å måtte legge til så mye mer enn 2-300.000,- over det jeg får for dagens båt. På den annen side, det kan ende opp med litt av hvert! Så derfor vil jeg gjerne ha mange innspill. Seilbåt tror jeg dessverre jeg må utelukke, med mindre det plutselig skulle dukke opp positive signaler på det i heimen. Helplaner er det jeg "kan" og har erfaring med. Halvplaner har jeg kanskje en ubegrunnet skepsis til, og rene deplasementskrog ser jeg ikke så mange av. 

Link to post
Lundstad skrev 1 time siden:

 

 

 

Tror heller ikke jeg ville savnet farten, men spørsmålet var om noen hadde opplevd at det blir mye mas fra de yngste om at det går tregt, etappene tar for lang tid etc. For min del kan vi gjerne bruke 4 timer fra Son til Tønsberg, men da vil jeg gjerne ha det trivelig 

 

Som sagt, går du for en halvplaner/deplesement får du langt mer plass, og ungene får mer plass å boltre seg på... Og kjøre en mindre hurtiggående båt blir mer som å kjøre bil... du sitter å venter på å komme frem..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Jeg kan bare signere på det som er sagt ovenfor angående seilbåt, også at det egentlig ikke blir så alt for mye aktiv seiling i ferien. Det blir ofte motring, men gjerne med genoaen rullet ut for å gi stabilitet og 1 knops økt fart (eller bare for å dra av litt på motoren). Men når det er sagt - flott og aktiv seiling hele veien ned svenskekysten til Gøteborg i fjor, og videre over til Læsø.

 

Barna (7 og 11 ved forrige ferie) slapper av ombord, ser på naturen, spiller kort eller andre spill, ser på en film på ipaden eller noe helt annet.

 

Med 38 fot har begge jentene hver sin lugar med dobbeltseng, så de kan ha med besøk på kortere turer (opptil helg) - vi har ikke prøvd besøk noe lenger enn det. Vi har sovet 7 ombord når det har passet seg sånn.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Mange bra innlegg her, så jeg ville bare nevne noe angående den bedre halvdel:

Min samboer hadde nesten ikke vært i seilbåt, med unntak av en liten tur for 20+ år siden, men hun falt pladask. Hun maser om å få opp seilene før jeg har fått inn fenderne når vi går ut ?

Så hvis du kunne tenke deg seilbåt kunne det være en ide å ta med madammen ut å seile en dag, bare for å se om det faller i smak?

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...