Skiboy Startet 26.Juni.2018 Del på Facebook Startet 26.Juni.2018 Jeg har en 2008 modell Suzuki DF150 firetakter. Ved oppstart så har den i seinere tid begynt å ruse seg litt opp før den faller i turtall og noen ganger dør, og noen ganger ikke. Etter denne seansen fungerer alt som tiltenkt. Har tappet filter og kondens boks på motor og eksternt bensinfilter (dette ble byttet sist for to-tre år siden). Har også byttet til nye plugger. Detter har resultert i ingen endringer. Noen som har noen gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 (redigert) Det du oplever er et typisk tegn på for mager blanding ... undersøg brændstofanlægget grundigt og undersøg om motoren kan suge "falsk luft" et eller andet sted. Redigert 26.Juni.2018 av mthoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 (redigert) Hadde akkurat dette på vår suzuki 150 2008 modell etter å ha fått den fra vinteropplag i fjor og det viste seg at verkstedet hadde satt gummilisten rundt motordekselet på litt skjevt og da rørte den borti en turtallssensor av en eller annen sort eller klemte en slange. De rettet på det og da var motoren seg selv igjen og har fungert perfekt siden det. Håper det er noe så enkelt hos deg også. Redigert 27.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Skiboy Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 (redigert) Takk for raske svar. Tok av deksel over luftinntaket i går kveld og renset det som jeg kunne se. Sjekket alle slanger for å se om jeg fant noen sprekker eller andre lekkasjer (sikkert vanskelig å spore uten måleinstrument). Samt at jeg tørket ren sensor (Inntake Air Temperature) som står inn i deksel over luft innsug/spjeld. Fungerte fint etterpå, ved to forsøk. Kan hende at sensor ved luftinntak var møkkete og ga feil svar? Tiden vil vise. (Føler meg ikke helt trygg på at mine små "justeringer" skulle ha så stor effekt) Vil uansett i dag sjekke om det er noe som ligger mot deksel og kan bli påvirket av dette. Redigert 27.Juni.2018 av Skiboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skiboy Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 Problemet ble ikke så lett borte dessverre. Har funnet ut at det stort sett fungerer greit på kald motor, men at den får problemer med varm motor. Finnes det noen flere tips? Kan ta video av oppførselen i morgen om det vil hjelpe... Mitt forslag er kanskje at "choken" henger seg opp, eller en form for sensor som forblir i åpen/lukket posisjon, men litt rart at alt er helt normalt så lenge den har startet. På forhånd takk for innspill (fire dager med finvær kommer - må på sjøen ) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 (redigert) Har du kontaktet autorisert Suzuki-verksted? Hvis dette er et fenomen som er kjent, så pleier mekanikerne på merkeverkstedene å plukke opp dette etterhvert, og har kanskje en kjapp og grei løsning på problemet. Kanskje problemet dukker opp når man kobler til pc/diagnoseverktøy? Det enkle er ofte det beste. Redigert 25.Juli.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Hadde motoren vært 20 år eldre ville jeg ha sagt at den hadde en utslitt forgasser. Men for å få de samme symptomene i dag vil jeg tro det har med én eller annen sensor å gjøre, som gir ustabile verdier, og dermed medfører at den i visse sammenhenger feilbedømmer nødvendig bensinmengde etc. Som tidligere nevnt, er dette vanligvis (barne-)mat for merkeverkstedet, fordi de har utstyr til å lese av både verdier, historikk og evt. feilkoder på de fleste sensorer. Alternativet er å enten prøve seg fram, eller å tilfeldigvis treffe på noen som har hatt identisk problem. Sitér dette innlegget Link to post
bali Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Sjekk IAC=Idle Air Control ventil . Ofte tregt stempel inne i ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Skiboy Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Har ikke noe verksted i nærheten av der båten ligger, men skal gjøre et forsøk på mandag med å kontakte et verksted og høre om de vil si noe uten at man leverer den inn . Skal se om jeg klarer å finne/se noe på IAC ventil. Opptak av oppførsel https://www.flickr.com/gp/harrang/141PA0 Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Her er en med samme problem, https://www.thehulltruth.com/boating-forum/617558-suzuki-df250-starts-then-stalls.html -an Sitér dette innlegget Link to post
Skiboy Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 Jeg har sett litt på ledningsnettet, og gått litt over kontakter med diverse sprayer etc for å øke kontakten. Føler at det hjalp litt (usikker på om det er plasebo effekten eller ikke). Men vil følge opp denne litt mer nøye hele veien, samt at tipset i tråd du linket til hvor man hadde forsøkt og koble denne fantastiske hvite kabelen direkte mot batteriet. Fungerer det da så er saken løst. Hvis ikke så har jeg funnet en måte å sjekke om IAC ventil har låst seg ved å se igjennom et lite hull under svinghjul deksel. Skal sjekke mer når jeg drar på hytta igjen til helga :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.