Jump to content

Suzuki DF150 4-takt 2008 får høyt turtall etter start før den av og til dør.


Skiboy

Recommended Posts

Jeg har en 2008 modell Suzuki DF150 firetakter. Ved oppstart så har den i seinere tid begynt å ruse seg litt opp før den faller i turtall og noen ganger dør, og noen ganger ikke. Etter denne seansen fungerer alt som tiltenkt.

Har tappet filter og kondens boks på motor og eksternt bensinfilter (dette ble byttet sist for to-tre år siden). Har også byttet til nye plugger. Detter har resultert i ingen endringer.

 

Noen som har noen gode tips.

Link to post

Hadde akkurat dette på vår suzuki 150 2008 modell etter å ha fått den fra vinteropplag i fjor og det viste seg at verkstedet hadde satt gummilisten rundt motordekselet på litt skjevt og da rørte den borti en turtallssensor av en eller annen sort eller klemte en slange. De rettet på det og da var motoren seg selv igjen og har fungert perfekt siden det. Håper det er noe så enkelt hos deg også.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Takk for raske svar.

Tok av deksel over luftinntaket i går kveld og renset det som jeg kunne se. Sjekket alle slanger for å se om jeg fant noen sprekker eller andre lekkasjer (sikkert vanskelig å spore uten måleinstrument). Samt at jeg tørket ren sensor (Inntake Air Temperature) som står inn i deksel over luft innsug/spjeld. 

Fungerte fint etterpå, ved to forsøk. Kan hende at sensor ved luftinntak var møkkete og ga feil svar? Tiden vil vise. (Føler meg ikke helt trygg på at mine små "justeringer" skulle ha så stor effekt)

 

Vil uansett i dag sjekke om det er noe som ligger mot deksel og kan bli påvirket av dette.

Redigert av Skiboy (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Problemet ble ikke så lett borte dessverre. 

Har funnet ut at det stort sett fungerer greit på kald motor, men at den får problemer med varm motor.

 

Finnes det noen flere tips? 

 

Kan ta video av oppførselen i morgen om det vil hjelpe... 

 

Mitt forslag er kanskje at "choken" henger seg opp, eller en form for sensor som forblir i åpen/lukket posisjon, men litt rart at alt er helt normalt så lenge den har startet. 

 

På forhånd takk for innspill (fire dager med finvær kommer - må på sjøen :cool:

 

 

Link to post

Hadde motoren vært 20 år eldre ville jeg ha sagt at den hadde en utslitt forgasser. Men for å få de samme symptomene i dag vil jeg tro det har med én eller annen sensor å gjøre, som gir ustabile verdier, og dermed medfører at den i visse sammenhenger feilbedømmer nødvendig bensinmengde etc. Som tidligere nevnt, er dette vanligvis (barne-)mat for merkeverkstedet, fordi de har utstyr til å lese av både verdier, historikk og evt. feilkoder på de fleste sensorer. Alternativet er å enten prøve seg fram, eller å tilfeldigvis treffe på noen som har hatt identisk problem.

Link to post

Jeg har sett litt på ledningsnettet, og gått litt over kontakter med diverse sprayer etc for å øke kontakten. Føler at det hjalp litt (usikker på om det er plasebo effekten eller ikke). Men vil følge opp denne litt mer nøye hele veien, samt at tipset i tråd du linket til hvor man hadde forsøkt og koble denne fantastiske hvite kabelen direkte mot batteriet. Fungerer det da så er saken løst. Hvis ikke så har jeg funnet en måte å sjekke om IAC ventil har låst seg ved å se igjennom et lite hull under svinghjul deksel.

 

Skal sjekke mer når jeg drar på hytta igjen til helga :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...