Kweelhouse Startet 26.Juni.2018 Del på Facebook Startet 26.Juni.2018 Hei! Er det noen som har prøvd ut Jotun nonstop II bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Bruker det i år, men er for tidlig å si noe om effekten foreløpig Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Kweelhouse Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Hadde på Seajet sin i fjor, men den er jeg ikke fornøyd med. Det er ikke selvpolerende og balja er grodd som bare det Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Kweelhouse skrev 52 minutter siden: Hadde på Seajet sin i fjor, men den er jeg ikke fornøyd med. Det er ikke selvpolerende og balja er grodd som bare det Virkelig? Hvilket nr var det? Har ikke hatt noe problem med 033 og 034, tror jeg det var. På 2 foregående båter. Vurderer Seajet eller Hempel i år, på båt nr3. Siden denne er betydelig større, er både pris og effektivitet over tid, dvs jeg ønsker å stå over denne jobben neste år, viktig. Det virker som det varierer litt hva folk er fornøyd med. Selv har jeg bare opplevd ett bunnstoff som ikke virket, og det var Gjøco sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Brukte Jotun Non Stop på Sunseeker 27 Monterery som jeg hadde tidligere. Beste bunnstoffet jeg prøvde! Minimalt med groe. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Regner med at trådstarter (med overskriften Nonstop II) sikter til nyheten Jotun NonStop SUPREME, som skal holde i «opptil to år», vel å merke hvis man legger to strøk... Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 12 minutes ago, ArvidKa said: Regner med at trådstarter (med overskriften Nonstop II) sikter til nyheten Jotun NonStop SUPREME, som skal holde i «opptil to år», vel å merke hvis man legger to strøk... Ja det stemmer, jeg mener Jotun nonstop 2 Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 11 hours ago, GunR said: Virkelig? Hvilket nr var det? Har ikke hatt noe problem med 033 og 034, tror jeg det var. På 2 foregående båter. Vurderer Seajet eller Hempel i år, på båt nr3. Siden denne er betydelig større, er både pris og effektivitet over tid, dvs jeg ønsker å stå over denne jobben neste år, viktig. Det virker som det varierer litt hva folk er fornøyd med. Selv har jeg bare opplevd ett bunnstoff som ikke virket, og det var Gjøco sitt. Husker ikke nummeret på Seajet bunnstoff, men ganske sikker på at det ikke var 033 eller 034 Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Vi er to båter som har testet vanlig Non Stop mot Non Stop Supreme det siste året før opptak nå i Juni. Det er ingen forskjell på groing eller annet å se. Det man skal være klar over er at Supreme er mye tyngre å legge på enn den vanlige. Vår konklusjon er derfor å fortsette med vanlig Non Stop. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 "Vanlig" Jotun Nonstop heter nå Jotun Nonstop II. Jotun Nonstop Supreme er dyrere og da sikkert bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Har hatt 2 strøk hvit nonstop supreme på seilbåt i 12 måneder i skagerak. Superfornøyd, litt slim lot seg lett fjerne med vaskekost. Rengjorde hele båten under ved å bruke lang vaskekost påmontert en middels stor fender for passe oppdrift og kraft mot bunnstoffet. Det jeg ikke rakk ble tatt med dykkermaske og kost. Båten ble omtrent som nystoffet på etpar timer. Må si jotun nonstop supreme var en positiv overaskelse. Det forsvinner nok noe stoff ved børsting, men så slipper jeg unna med kun en tur på land annethvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Har tidligere brukt Seajet og gikk over til Jotun nonstop supreme i fjor. Båten har ikke vært på land i vinter. Tok en tur under båten med dykkermaske på vårparten og sjekket. Kun et tynt lag med slim, som etter litt seiling på vårparten nå er borte. Tar ikke båten opp i år. 6000 kr spart i løft og bunnstoff. Blir heltklart Jotun non stop supreme neste gang det MÅ smøres. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Jeg har min båt liggende på vannet i Leangbukta i Asker hele året og har brukt Jotun Nonstop, hvit siden det ble introdusert. Båten er en tur på land hvert 3dje år, altså etter 3 hele sesonger. Da er gjerne bunnen dekket med et lag slim/groe som enkelt lar seg fjerne med høyttrykkspyling. Skjell og rur ser jeg bare inne i skroggjennomføringene og andre steder jeg ikke har kommet til med bunnstoff. Har brukt en annen farge på grunningen og dermed er det enkelt å se der det er tynt med bunnstoff. De første årene la jeg på to strøk. Nå legger jeg på ett + litt ekstra akkurat i vannlinjen der isen gjerne sliter litt. De årene jeg ikke tar båten på land er det en liten jobb å gjøre hver vår der jeg ligger ved brygga og bruker en kost for å feie bort slimet som har kommet i løpet av vinteren. De stedene jeg ikke kommer til tar jeg med svømmeføtter og dykkemaske i badesesongen. Jeg opplever altså at Jotun Nonstop fungerer helt greit i tre sesonger av gangen. Utfordringen er å finne noe som kan holde propellen fri for rur. Jeg har bare polert den opp, men allerede etter et år er den fullt av rur. Dermed synker topphastigheten for motor drastisk og det må jeg leve med til det er varmt nok i været for bading. Da er det heldigvis ikke mye jobb å få skrapt bort det meste av ruren med en plankebit.. Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Hadde opp og smurt på ny etter 2.sesong kjempefornøyd med «supreme» det som er verst er rur men null rur etter 2.sesong ?? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Tror også jeg går over til Jotun neste år.. har vekselsvis brukt seajet og maritim sitt bunnstoff... Men i år er jeg grodd mye.. i båsen ved siden av ligger naboen med Jotun bunnstoff...ingen groe jeg kan se, og nesten aldri i bruk... ? Må være bra greier... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Kweelhouse skrev On 27.6.2018 at 8.35: Husker ikke nummeret på Seajet bunnstoff, men ganske sikker på at det ikke var 033 eller 034 Jeg tipper det var 031, ikke veldig bra. Det ryktes at Maritims er Seajet et eller annet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kweelhouse Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 (redigert) Sånn så det ut..... Redigert 25.Juli.2018 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Noe mer erfaringer med dette bunnstoff ( NonStop Supreme , opptil 24 måneders holdbarhet fra sjøsetting.) Om jeg bunnsmører denne våren 2019 med NonStop Supreme , og tar opp båten 3-4 måneder (vintermåneder ) ..... vil jeg da slippe og påføre nytt bunnstoff ved ny sjøsetting,( våren 2020) etter som dette skal ha en holdbarhet på ca 24 månerder? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 (redigert) Alle typer kopperbasert bunnstoff er aktivt så lenge det er noe igjen av det. Selv bruker jeg Seajet og har aldri gjort noe annet om våren før sjøsetting enn å flekke over der det er tynnslitt. Redigert 13.Februar.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ficher Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Ok, så om det ikke er flekket eller tynnslitt , så trenger man ikke påføre nytt hvert år ? Trodde effekten /giftstoffer i bunnstoffet ble svakere etter 1 år på sjøen ( samt 3-4 måneder på land ) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Meningen med selvpolerende bunnstoff er at de aktive stoffene (hovedsakelig kopper) er fordelt i selve "malingen" og etter som malingen slites (poleres), kommer det stadig frem nytt aktivt materiale. Med hart bunnstoff, er det bare malingen som slites, og når det aktive bunnstoffet er borte, er det som en masse egg der bare skallet står igjen. Da må det pusses ned og nytt bunnstoff påføres. Som sagt flekker jeg bare over på min Saga 27, og da går det med under en 0,7 liters boks hvert år. Innen båten kommer på vannet, ser det da helt forhj . . . ut, men når båten er på vannet, er det bare fiskene som ser det. I tillegg til selve flekkingen legger jeg på en 10cm brei stripe i vannlinjen der det slites mest og er mest synlig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ficher Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Ok, takk for svar. Da må NonStop Supreme være enda mer effektiv så lenge de mener dette skal holde i 24 måneder . Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Hei! Det ble at jeg valgte Jotun NonStop Supreme, det har ikke grodd noe som helst siden Juli i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.