Jump to content

Volvo som går ruske


eysteind

Recommended Posts

Har ein gammal, nyoverhaldt, 25hk, 73mod, ferskvannskjølt volvo motor som er ikkje er fornøgdt med. Kjøpte båt og motor usett, noko eg angra på! :sailing:

 

Problemet er har når eg skal starte den(med kompresjonshendlane), må eg gje full gass for at kaldstartfunksjonen skal virke. Den starter fint, men med eit fryktelig turtal(på topp). Har tospaks kontrol(gir/gass) og når eg prøver slakke ned litt på gassen, stopper motoren. Motoren trur eg også berre går på ein sylinder. Men etter ca. 15min, når den er varm, klarer eg å holde han i gang på lavere turtal. Er dette slik det skal vere?

Har kun tørt å brukt han ein tur, og då vart det "flying start"!

 

Ett anna problem er giret: Dette er veldig trekt og er vanskeleg å få i gir. Er dette utslitt, eller går det ann å smøre det?

Link to post
Share on other sites

Hallo Eystein,

 

At motoren starter og går med "et fryktelig turtall" er vel ikke så uventet når du har gitt full gass ??  :smiley:

 

Men at den trolig starter og går på bare en sylinder, det er jo ikke helt som det skal være...

 

Det første jeg ville tenke på å sjekke var om begge cylindrene virkelig fikk mat, og det er vel sannsynlig etter som den begynner å gå på begge etter 15 minutter  -  men med å slakke på dysenippelen når den går på begge, så finner du fort ut om det har vært matmangel.

 

En annen, og minst like sannsynlig årsak ligger vel i manglende kompresjon på den ene cylinderen. Det kan nemlig bedre seg etter en god gjennomoppvarming, men bra blir det aldri før du får tatt den overhalingen som er nødvendig. Har du tilgang på kompresjonsmåler så er jo dette en enkel sak å sjekke. Mangler du kompresjonsmåler, så får du en første peiling bare ved å forsøke å dra motoren rundt med sveiven for å kjenne om begge cylindrene gir omtrent like meget "motkraft" i kompresjonstakten.

 

Du får prøve deg frem litt og komme tilbake med mer info, så finnes der sikkert folk her på nettet som kan lede deg videre.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vilken modell har du   MD2 eller MD11 ?  förmodligen MD11C den har 25Hk!

 

Har haft en 11C i en joda 24 en gang, inga problem o starta bara det fanns

'kräm' i batteriet så att den orkade dra runt! fanns det inte ork i batteriet

fick man öppna kompressionsspakarna! för att få opp turtallet innan man slog ned

spakarna! Tror aldrig jag använde köldstarten på den någonsin !

 

Gör som föregående inlegg pröva cylinder för cylinder!

Det kan vara enkla åtgärder så som ventilspel o sådant !

 

MD11 brukar gå bra även om dom vibrerar något fruktansvärt!!!! :smiley:

 

 

S/Y Gunga Din

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...