eysteind Startet 19.Mai.2003 Del på Facebook Startet 19.Mai.2003 Har ein gammal, nyoverhaldt, 25hk, 73mod, ferskvannskjølt volvo motor som er ikkje er fornøgdt med. Kjøpte båt og motor usett, noko eg angra på! Problemet er har når eg skal starte den(med kompresjonshendlane), må eg gje full gass for at kaldstartfunksjonen skal virke. Den starter fint, men med eit fryktelig turtal(på topp). Har tospaks kontrol(gir/gass) og når eg prøver slakke ned litt på gassen, stopper motoren. Motoren trur eg også berre går på ein sylinder. Men etter ca. 15min, når den er varm, klarer eg å holde han i gang på lavere turtal. Er dette slik det skal vere? Har kun tørt å brukt han ein tur, og då vart det "flying start"! Ett anna problem er giret: Dette er veldig trekt og er vanskeleg å få i gir. Er dette utslitt, eller går det ann å smøre det? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Hallo Eystein, At motoren starter og går med "et fryktelig turtall" er vel ikke så uventet når du har gitt full gass ?? Men at den trolig starter og går på bare en sylinder, det er jo ikke helt som det skal være... Det første jeg ville tenke på å sjekke var om begge cylindrene virkelig fikk mat, og det er vel sannsynlig etter som den begynner å gå på begge etter 15 minutter - men med å slakke på dysenippelen når den går på begge, så finner du fort ut om det har vært matmangel. En annen, og minst like sannsynlig årsak ligger vel i manglende kompresjon på den ene cylinderen. Det kan nemlig bedre seg etter en god gjennomoppvarming, men bra blir det aldri før du får tatt den overhalingen som er nødvendig. Har du tilgang på kompresjonsmåler så er jo dette en enkel sak å sjekke. Mangler du kompresjonsmåler, så får du en første peiling bare ved å forsøke å dra motoren rundt med sveiven for å kjenne om begge cylindrene gir omtrent like meget "motkraft" i kompresjonstakten. Du får prøve deg frem litt og komme tilbake med mer info, så finnes der sikkert folk her på nettet som kan lede deg videre. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Vilken modell har du MD2 eller MD11 ? förmodligen MD11C den har 25Hk! Har haft en 11C i en joda 24 en gang, inga problem o starta bara det fanns 'kräm' i batteriet så att den orkade dra runt! fanns det inte ork i batteriet fick man öppna kompressionsspakarna! för att få opp turtallet innan man slog ned spakarna! Tror aldrig jag använde köldstarten på den någonsin ! Gör som föregående inlegg pröva cylinder för cylinder! Det kan vara enkla åtgärder så som ventilspel o sådant ! MD11 brukar gå bra även om dom vibrerar något fruktansvärt!!!! S/Y Gunga Din Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.