Jump to content

Problemer med AQ130C/270


AcesHigh

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en eldre 19 fots Joda Daycruiser med VP AQ130C/270. Det fulgte med to propeller til denne, en 15x14 og en 15x19. Han som jeg kjøpte båten av mente jeg skulle bruke den største (15x19). Med denne propellen fikk jeg bare 2700-2800 omdreininger på motoren på max, og jeg har jo lest at denne motoren burde gå opp til 5000 rpm. Jeg trodde det kunne være pga. bensinpumpen så jeg byttet denne og så prøvde jeg å bytte til 15x14 propellen og fikk dermed opp turtallet til 3100 rpm og båten kom raskere opp i plan. Egentlig fornøyd med dette gikk jeg til havna hvor en kompis av meg ventet med en kompresjonstester. Han syntes ikke motoren gikk som den skulle. Vi utførte 3 kompresjonstester og tallenes tale var klar... 11 bar på sylinder 1, 9 bar på syl. 2, 0 bar på syl. 3, og 10,5 bar på sylinder 4. OJ... Vi gjorde en "papirtest" i tillegg, dvs. at vi la fire små sigarettpapirbiter foran pluggåpningen på motoren og dreide den runt på starteren. Syl. 1,2 og 4 blåste papiret bort med en eneste gang, men sylinder 3 derimot var et tragisk syn. Papirbiten der rørtes overhode ikke i det hele tatt. Det finns altså ikke kompresjon på sylinder 3 og det er mye mindre på sylinder 2 en på de øvrige...

 

Jeg er helt n00b, altså helt grønn på bil/båt motorer så jeg håper at noen her kan gi meg noen hint om hva dette kan komme av. Toppen på denne motoren har akkurat vært overhalt på verksted, men båten har ikke vært i drift etter dette...

 

Mvh en trøtt ny båteier...

Redigert av AcesHigh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jo ekstrem forskjell mellom de sylindrene, helt unormalt...

Har aldri hørt om at det har vært så mye sprik..

 

Vil tro det kan skyldes en eller flere av følgende.

 

1. Toppen er feil montert slik at ventilene ikke lukker (defekt ventilfjær eller uteglemt).

2. Ventilene "sitter" og vil ikke lukke helt.

3. Dårlig arbeid på ventilsete evt. sliping/fresing som er utført

4. Hvis det ikke er toppen.. en eller flere stempelringer er knekt.

5. Skjæring ??

 

 

ville tatt for meg disse punktene i den rekkefølgen, å skru av ventilkåpa og kikke litt på sakene der kan kanskje gi et inntrykk, er usikker på om det er 1 eller 2 ventilfjærer pr. ventil på denne motoren.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Velkommen i foreningen av gamle AQ115\130 som ikke er overhalt på skikkelig måte, eller er i utslitt forfatning. Men fortvil ikke, dette er lett match å fikse. Har du i sin tid bygget gode legohus, klarer du dette også. I stedet for å feilsøke i hytt og vær, ville jeg tatt motor ut, og plukket den ned i sine enkelte bestanddeler. Bygget den opp fra bunnen, og så har du nok dine 5100 rpm til neste år.

 

Alt ettersom hva som er galt, koster en full overhaling med nye slitedeler til denne motor et sted mellom 5 og 6 tusen.

 

Alternativt kan du gå på et bilopphuggeri og finne deg en brukandes B-20 og bygge om denne.

 

Flere her, inklusive meg selv, har arbeidet mye med disse motorer, og gode råd ekspertise mangler det ikke på.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar... føler meg litt bedre nu. Kommer til å ta ut motoren idag og ringe litt rundt å sjekke med endel verksteder om hva de skal ha for en full overhaling. Har holdt igjen endel av kjøpesummen og selger er enig i at motoren bør leveres inn til noen som vet hva de driver med.

Link to post
Share on other sites

Veeel, dette kan bli dyrt. Billigste og beste er Iglebæk Motor i Kristiansand. Han er treg, men flink, og ikke minst rimelig. Bare så det er sagt, det er ikke mange i dag som vet hvordan en AQ115\130 skal "se" ut. Iglebæk vet det.

 

Holder fortsatt en knapp på å gjøre tingene selv, men... .-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...