Jump to content

Kammen i sjøvannspumpen løsnet


rogeri

Recommended Posts

Startet opp Sabb-Forden, etter impellerbytte. Hadde rikelig med vann ut av eksosen.

La merke til at det dryppet fra sjøvannspumpen (Johnson F7-9), uten å se helt hvor det kom fra.

Lot motoren gå slik i ca. 1 time. Ved neste gangs oppstart hørte og så jeg at kjølevannet var borte.

Etter å ha tatt lokket av sjøvannspumpa, så jeg at kammen inni pumpa lå løs og fulgte med impelleren da jeg dro den ut. Kammen var festet med en stk. 4mm messing skrue til selve pumpehuset.Skruen som tydelig var tært hadde rødlig kopperfarge.

Vurderer nå å slå nye gjenger i kammen, gå opp en dimensjon på skruen samt bytte denne til syrefast, påføre LOCTITE mellom kam og pumpehus.

Pumpen var ikke skadet innvendig og kammen var like fin.

Noen av d'herrer som har andre forslag, eller har erfaring med rep. av disse pumpene?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Har opplevd nesten det samme, kammen hadde ikke løsnet men skruen var nesten vekke. Da ny kam ble montert ble det syrefast skrue.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Med litt forsiktighet når du borrer ut den gamle skruen så klarer du kanskje å friske opp gjengene i samme dimensjon, slik at du slipper å ta pumpen ut for å borre opp hullet der også. Hvis ikke så er jo alternativet som du sier å gå opp en dimensjon. Tror dette burde gå rimelig greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...