Jump to content

Gardiner


Al Bubba

Recommended Posts

kjøp sånne aluskinner med plastkroker på som kan dras fra side til side, husker ikke helt hva det kalles.

Disse skrur du fast i aluminumsrammene til vindusglassene, bruk bare noen veldig små selvborende skruer, bare bor i den innerste ramma. Det er gjort sånn på min båt og henger bra etter nesten 30 år. Nederst er det festet kroker på hvert vindu og en flaggline er dratt mellom disse sånn at man kan stappe gardinen på innsiden ( den henger ikke rett ned, men i samme vinkel som vindu).

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Både på den forrige og den nåværende båten min er det benyttet aluminiumsskinner som har en "leppe" på den ene siden. Gardinbutikken jeg kjøpte deler til disse hos kalte dem bare for båtskinner. Disse presses inn mellom innerramme og overbygg, både over og under vinduene. Noen ganger bør innerrammen løsnes litt for å få dem på plass. Så settes det plastglidere inn på disse, og gardinene henges opp med slike "G-nøkler" i plast som tres inn i rynkebåndene på gardinene. Fungerer utmerket, og ser ryddig og pent ut :smiley: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje fungere for det! Leppen på skinnene er ca 1cm bred og 1mm tykk. Kanskje du klarer å presse den mellom gummipakningen og skroget?

 

Hvis ikke, så kan du kanskje lime fast lister over vinduet med Sikaflex eller epoxy, og skru kriker til spiraler fast i disse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis ikke, så kan du kanskje lime fast lister over vinduet med Sikaflex eller epoxy, og skru kriker til spiraler fast i disse?

Jeg har limt aluminiumsskinner over vinduene med epoxy, og det har fungert helt greit. Før limingen ble både topcoaten og baksiden av skinnene "rubbet" med sandpapir og renset godt med rødsprit. Problemet er gjerne å få til et arrangement med press til limet tørker, men med litt fantasi, stenderbiter og limtvinger mot øvrig innredning lar dette seg sikkert ordne hos deg også. Det er mulig Sikaflex eller tilsvarende produkter er enda bedre enn epoxy (fyller bedre ut ujevnheter i topcoaten?).
Link to post
Share on other sites

??????????????????? ........ slipper å våkne av solen?............, denne sommeren....?, i norge?........ :wink:

Fernanda

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ser tilbake til en tre ukers ferie med sol og varme hver dag, bortsett fra 3 dager. 24 grader i vannet Den beste ferien med tanke på været på flere år.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...