Jump to content

Kast i akslingen på snekke, kan det være et defekt lager?

Ny_med_båt

Recommended Posts

Hei alle sammen :yesnod: 

Ny båtbruker her, og begynner rett på problemer :crazy: 

Har (muligens) problemer med kast i akslingen. Startet den (på land) og hørte en fæl lyd baki under båten da jeg satte den i gir og guffet litt på, var ikke mye som skulle til.. Fikk en til å se mens jeg prøvde en gang til, og det ser ut til at akslingen "kaster" seg i alle retninger i "gjennomføringen?" Er dette et slags lager? Kan det være dette som er problemet? Eller er det mest sannsynlig kast i akslingen? Isåfall, må jeg ha ny aksling? Og evt. andre deler? Lager? hmmm...

Lurer på å demontere akslingen (om jeg får til det) å levere den inn..

xx xxx xxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxx xxx xxx xxx xxx xxxxxx :pray:

Kommentar fra moderator:
Flott om alle kan lese reglene før man poster. Etterspørsel etter privat assistanse er ikke tillatt.
Og ordet "Hjelp" er ikke tillatt i titler.... Var "Snekke hjelp - akslingtrøbbel"
Siden noen allerede har brukt tid på å hjelpe så redigerer dette innlegget, normalt blir "annonser" slettet.

Først og fremst; velkommen til baatplassen :flag_bp:

Litt upresis beskrivelse du kommer med, men uansett. Du har to muligheter. Du kan enten levere inn båten til et verksted og si: "reparer, jeg betaler hva det koster", eller du kan lese deg opp og sette deg inn i problematikken og begynne å feilsøke selv. En forutsetning for å få gode tips er gode beskrivelser og mange bilder.

Her er en tråd jeg startet i forbindelse med oppretting og kast. Leser du den får du mange tips om hva du skal se etter:

Hei. Og velkommen til BP.

6 hours ago, Ny_med_båt said:

Startet den (på land) og hørte en fæl lyd baki under båten da jeg satte den i gir og guffet litt på, var ikke mye som skulle til.

Det gjør man helst ikke, starte motor på land og guffe på. Dersom du har et cutless lager (vannsmurt gummilager) på akselen kan det ta skade. Kan høres ut som om du har et romslig lager bak der . . . .

Gi oss gjerne litt mer detaljer om båten og helst et par bilder . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Guest Avmønstret#
boble65 skrev 16 minutter siden:

Nå skal det jo komme det jo vann inn der uansett. Vannet skal jo stå i hylsa fram til pakkboks?

Ja men om akslingen hiver på seg, hvor lenge overlever pakkboksen, er den i live i det hele tatt ;-)

Volvokondom kan være litt tilgivende en stund mot kast i akslingen fordi den er så fleksibel, mens andre typer pakkbokser kan tåle langt mindre. 

Du har nok mest sansynlig moset cutlesslageret ditt. Dette lageret er helt avhengig av vann, så det tar ikke mange rundene med propellakslingen før lageret er borte når du står på land. Lageret i seg selv er ikke dyrt, med det kan være tidkrevende (og dyrt) å få det skiftet. Ta tak i propellen/akslingen og prøv å rigle i det, er det stor slark, så må det skiftes. Om du har varmeveksler på motoren din, så må du også skifte impelleren din, da denne heller ikke tåler tørrkjøring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...