Jump to content

behandle nesten helt nytt teakdekk

Solhaugen

Recommended Posts

hei, båten min var helt ny i april, nå er teaken på badeplattformen markant blekere enn den som er beskyttet under kalesj/havnepresening, slik kan man jo selvfølgelig ikke ha det, tenker siden dette er så å si helt nytt trenger det vel ikke å renses eller pusses, tenker jeg vasker med en mikrofiber slik at det er rent å så smøre på, men spørsmålet er hva?..ønsker ikke lakk..ønsker å smøre på noe annet men vet ikke hva?..vil vel ha det mest mulig slik det var når det var nytt, setter pris på innspill.:smiley:

Det er blitt skrevet og diskutert mye om dette emnet i en/flere tidligere tråder her inne. 

Lakk er selvsagt uaktuelt. 

Ønsker du olje er Høveling anbefalt. 

Selv benytter jeg et produkt fra Sandøy Båtdekk som ikke er oljebasert. 

Jeg ringte dem da de leverer teakdekk til flere båtmerker og jeg stod i samme situasjon som deg. Har vært veldig fornøyd med disse produktene. 

http://baatdekk.no/teakseal/

Husk at hvis du oljer utendørs teak må du fortsette med jevnlig vedlikehold. Oljen tiltrekker seg skitt og gir grobunn for sopp og bakterier. Derfor må du regne med stadig rens og behandling fremover. Desverre ser jeg stadig båter med svart og delvis ødelagt teak der en har begynt med oljing og ikke forsatt nødvendig vedlikehold. En ser også masse eksempler på teak som har blitt utslitt av skuring og vasking.

Stadig rensing sliter på teaken og forkorter levetiden. Derfor sverger jeg til kun børsting med saltvann og myk børste på tvers av fibrene en gang imellom for utendørs teakdekk. Da får du den typiske gråhvite fargen som jeg liker best.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

et veldig relavant svar, som du sier, teaken er helt ny å vil ikke slite den unødig, skal prøve å skrubbe den med saltvann som du sier, så får jeg se hva jeg synes om resultatet.

Hadde kanskje tenkt at en teaksealer hadde en annen evne enn teakolje...får lese meg litt opp på det hvis det blir aktuelt:smiley:

Her er det mange meninger om vedlikehold av teakdekk. Du må rett og slett ta stilling til om du vil holde dekker rent og ubehandlet, eller behandle dekket for å få den gyldne fargen. Ubehandlet dekk blir lysegrått, mens et godt vedlikeholdt, behandlet dekk vil holde fargen som nypusset teak.

Redigert av Ttor (see edit history)
Guest Avmønstret#

Den grå hinna på teaken er oksidert teak, og også den beste beskyttelsen for teaken. Om du velger å begynne med "produkter" så fjerner du hinna og erstatter den med "noe kjemisk" som brytes ned, så må du ta en runde med "rens" og ny beskyttelse osv, igjen og igjen og igjen. Jeg er overbevist om at det sliter mer på teaken enn å la den være oksidert. 

--

Spørs hvor du vi vil hen :-) Vil du ha et flott og funksjonelt teakdekk med optimale anti- skli egenskaper som ikke slites ut av gjentatte sykluser med kjemiske stoffer så beholder du det grått. Vil du ha "innendørs farge" på utendørs teak og er villig til å kjøre jevne vedlikeholdssykluser med "ditt produkt" så kjør på med det. 

Evt kan dere jo begynne med grått og se om dere trives med det og så evt ta jobben med det produktet dere foretrekker og gå over til "innendørs farge". Jeg er usikker på hvor lett det er å gå motsatt, om du vil klare å få den pene gråfargen om du først har begynt med en syklus med "produkter"? 

----

Selv syns jeg "innendørs farge" er helt ok nedi cockpit på en motorbåt. Men på dekk, plattform osv tenker jeg sklisikring, sklisikring og sklisikring og at det egentlig ser litt rart ut med innendørsfarge. På seilbåt syns jeg ikke det passer med noe annet enn grå teak, med unntak for plasser du ikke tråkker og "garnityr" :-) 

Drit i hva andre syns, gjør det dere selv syns er pent og funksjonelt for dere. 

Så ikke veldig skittent ut før vask. Bør ikke bruke for stiv børste i lengden, da det sliter på teaken. Utfordringen er å holde det rent uten å skrubbe for mye på langs av treverket. Har sett en det båter som har dype porer etter skrubb. Gjelder vel bare å skrubbe av og til så du holder grønske og verste skiten unna. 

Guest Avmønstret#
index skrev 1 time siden:

Så veldig bra ut denne teaken. Mye bedre enn den gule lenger oppe.

Når jeg så det første bildet, den gule, så tenkte jeg "ser bra ut det". Men når jeg ser bildene av ubehandlet teak på båten til trådstarter, som ser flott ut, så må jeg jo innrømme at den gule teaken ser litt rar ut, nesten så en kan tro det er noe fake greier selv om det åpenbart ikke er det. 

Smaken er som baken osv.. Om jeg båtene enkeltvis så hadde jeg nok syns begge deler så bra ut. Men er jo mye mer jobb å få/holde den gul da ;-)

Men hvorfor behandle  noe som ikke trenger behandling?  Fritidsproblemer?  Samme hvor mye man snur og vender på det fører behandling til økt slitasje og svekking av treverkets gode egenskaper. Og kortere levetid. Så hva er da poenget? Forfengelighet?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#
index skrev 15 minutter siden:

Så hva er da poenget? Forfengelighet?

Ja for når sluttet båt å være forfengelighet? :-D 

Ikke for alle, men for mange er vel nær hovedessensen med båt forfengelighet. Er vel knapt noe som engasjerer mer enn tråder om polering og teakdekk. 

Er jo en hobby dette her. Noen velger å fylle tiden med repeterende bevegelser og kjemikalier, andre gjør andre ting. 

Jeg kan skjønne at det gir en viss glede å drepe et dyrt og pent teakdekk sakte over flere år vha repeterende bevegelser og kjemikalier mens det ser "pent" ut. Det er jo mange som driver med det så en skal ikke undervurdere opplevelsen og følelsen ved å gjøre det. 

Hobby er hobby. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#
Ttor skrev 27 minutter siden:

Må vel være mulig å holde dette på et saklig nivå, @index

Det er nå i grunnen temmelig saklig det Index skriver, selv om så mange kanskje ikke tør å si det ;-) 

En bruker mye tid, penger og krefter på å forringe ett teakdekk. At en god del da undres over hvorfor er til å holde ut syns jeg. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...