Jump to content

Volvo Penta D1-20 motorelektronikk / instrumentpanel

dreamundersails

Recommended Posts

Jeg trenger HJELP.

Jeg har fått ny VP D1-20 installert i båten min, gjennom en autorisert VP forhandler / installatør - i mai 2018.

Alt gikk greit så langt.

Så byttet jeg for 2 dager siden "REGLAGEMEKANISM" siden den var ifølge installør utslitt.

Etter en stund fikk jeg det til og også instillinger til gearkasse /drev fungerte.

Så monterte jeg to målere i går: Tankmåler og temperaturmåler - begge orginaldeler fra Volvo Penta.

Monterte de iht anvisning.

Etter det startete problemene:

- svært varierende turtall i tomgang

- motoren slokner nesten når det settes inn i gear

- klikklyder som kommer fra enten insprøytingspumpe eller "stopp" mekanismen rett ved motoren

- motoren la seg ikke slå av med å trykke på "stopp" knappen oppe ved instrumentpanel - jeg må gå ned og stoppe den manuelt ved stoppe-mekanisme

- noen ganger kan jeg ikke slå på instrumentpanel i det hele tatt, noen ganger ja.

Jeg har prøvd å få tak i Volvo Penta installatør, som installerte motoren - når han ikke (ferie?).

Har ringt 4 andre VP forhandlere / verksteder, ingen har tid.

Har ringt Volvo Penta 24h actions service - men de anbefalte kun å ringe de nærmeste verksteder - som jeg har gjort allerede.

Så ingen hjelp i sikte fra Volvo Penta.

Det jeg har gjort i mellomtiden:

- sjekket strømtilførsel: Motoren får strøm fra batteri

- sjekket kabelforbindelser: så langt jeg kan se, er alt slik det skal være - også i bus-kabel fra motor til instrumentpanel

- tok av de to målere som jeg koblet til instrumentpanel i går

- sjekket om dynamoen lader - det gjør den med over 14V

- slått på og av hovedbryter til starterbatteri

- sjekket sikringen ved motorelektronikk boks (15A stikksikring - den er OK) - fant kun den ene

Vet noen om det finnes flere sikringer i selve instrumentpanel (ser ingen - alt er innkapslet)?

Vet noen om det har trolig med motorelektronikk / styring å gjøre?

Noe mer jeg kan teste?

Noen råd hvordan jeg fortest mulig kan komme i gang igjen? Jeg ville har seilt avgårde i går... men så dette.

Takk for tips og konstruktive råd fra en fortvilet seiler.

Solrik hilsen

Carsten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...