Hvite ulven Startet 29.Juni.2018 Del på Facebook Startet 29.Juni.2018 Hei folkens! Har kjøpt en katamaran av sandwich konstruksjon med divinycell. Også har funnet ut at akterspeilet var råtten inni. Har prøvd å rense ut så mye jeg kunne, men ser at det går råtten lengere inn på sider. Så det må kuttes opp og byttes. Spørsmålet er hvor skal jeg kutte opp for å bytte ut til ny akterspeil? Skal jeg ta vekk hele akterspeilet eller bare sentrale delen? Kunne noen dele erfaringer (gjerne med bilder) av hvordan kan jeg få byttet denne her ut og hvilken materiel er best å bruke etterpå? Har prøvd å undersøke om vakuumteknologi og vakuumpumper, men kommer ikke lenge fram. Jula selger ikke vakuumpumper lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 (redigert) Jeg har gjort en tilsvarende jobb på en Hansvik, men den er jo helt anderledes oppbygd. Det er noen flere tråder her inne med samme tema, bruk søkefunksjonen. Jeg fant også mye info på amerikanske sider. Du bør ikke kutte i det utvendige skroget, du klarer nok ikke å bygge det opp igjen med tilsvarende styrke. Det beste er om du kommer til fra innsiden og åpner opp og fjerner alt råttent trevirke, limer på ny plate av tilsvarende styrke og dimensjon og støper igjen, sørg for å få det 100% tett om du bruker kryssfiner. Men du må spørre deg selv om det er verdt innsatsen. Med alt arbeidet friskt i minne tror jeg at jeg i din situasjon ville fylt igjen spaltene hvor du har renset ut med en eller annen form for epoksy- eller polyestersparkel. La området og evt gjenværende trevirke tørke godt ut først og gjør rent med aceton. Pass på faren for varmgang under herdeprosessen! Min erfaring er at epoksy med langsom herder ikke utvikler så mye varme. Det finnes fyllstoffer som f. eks mikroglassballonger, bomullskutt eller glassfiberkutt du bruker til å fortykke epoksyen. Følg instruksjonene for hvor tykt du kan støpe om gangen. Jeg kjøpte epoksy fra Svas Kjemi, en telefon til han som driver det hjelper deg nok langt på vei. Ellers kommer det forhåpentligvis flere råd her også. Til slutt ville jeg limt og boltet på en kraftig aluminiumsplate på utsiden. Pass på å få tak i en med sjøvannsbestandig legering. Plata bør ha god bredde for å fordele krefter fra motor. Du kan skjære plata til med stikksag med metallblad, husk skjærolje. Lykke til! Redigert 29.Juni.2018 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hvite ulven Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Takk for raskt svar og mange råd Sjøvind! Hvilke fare kan varme fra epoxy utgjøre? Mener du at den utvendige skroget kan begynne å brenne eller? Kunne du sende meg telefon til han på Svas Kjemi? Skal tenke litt over hvilken løsning velger jeg, men det var bra idee å komme inn fra innsiden. Har du noen erfaring med vakuum støping? Hadde tenkt å presse flatene sammen ved hjelp av vakuum... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Har ikke noen forslag til deg. Men den båten var rar på en litt kul måte. Har du noe info om den? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Sjøvind Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 (redigert) Hvite ulven skrev 12 minutter siden: Hvilke fare kan varme fra epoxy utgjøre? Mener du at den utvendige skroget kan begynne å brenne eller? I verste fall - ja Sitat Kunne du sende meg telefon til han på Svas Kjemi? Har ikke nr, men det er bare å søke på gule sider? Sitat Skal tenke litt over hvilken løsning velger jeg, men det var bra idee å komme inn fra innsiden. Når jeg skal gjøre en jobb jeg ikke har noen erfaring med, om det er hus, bil eller båt, pleier jeg å søke masse på Internett. Og diskutere med f.eks kolleger med litt teknisk innsikt. Og så lager jeg en plan ut fra det. Sitat Har du noen erfaring med vakuum støping? Hadde tenkt å presse flatene sammen ved hjelp av vakuum... Har ingen erfaring med vakuumstøping, men tror det blir vanskelig å få til. Redigert 29.Juni.2018 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hvite ulven Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Lars Martin skrev for 9 timer siden: Har ikke noen forslag til deg. Men den båten var rar på en litt kul måte. Har du noe info om den? Takk for det! Båten er faktisk et unik eksemplar - håndlaget i eneste eksemplar i Mundal Båtbyggeri og kjøpt fra selve båt ingenørien som har bygget den i 1984. Det en katamaran type, 16 fot lang og 2 meter bred. Selv om det er litt å gjøre, så ser jeg ganske stor potensial her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.