Jump to content

Hvilket fett/olje i pakkboks med simmerringer ?


Haba

Recommended Posts

:sailing: Hei !

Har kommet noe i stuss om jeg bruker rett grease i pakkboksen. Jeg har pakkboks med simmeringstetning. Bruker ikke vannfast fett, men litiumbasert universalfett med mykhet nr.2.

Ser at noen mener at det skal brukes vannfast fett, hvorfor det ?

Det er vel ikke fettet som har hovedoppgaven å pakke mot vannet, men simmerringene.

Jeg tørner i løpet av sessongen en- to ganger lett på greasekoppen til jeg merker motstand og er heller forsiktig med å presse inn for mye fett.

Har ingen vannpipling inn gjennom boksen, har skrudd bort smøreledningen og sjekket og null vann kom ut.

Har forstått at jeg kan bytte ut greasekoppen med oljebeholder og gjøre pakkboksen oljesmurt, men oljesmurte pakkbokser bruker heller ikke "vannfast olje" det jeg vet.

 

Så hva sier dere, :confused:

-vanlig litiumfett, -vannfast fett eller -olje, og hvilken mykhet bør greasen ha ?

 

hilsen

haba

Link to post
Share on other sites

Pakkboks med simringer skal jo i teorien være helt tett der du presser inn fett (mellom simringer). Jeg har en slik pakkboks selv (Bosvik), og bruker vannfast fett selv om det slik du selv sier kanskje ikke er nødvendig.

 

I pakkbokser med talgpakning som i utgangspunktet ikke er 100% tett bør man nok imidlertid alltid bruke vannfast fett.

 

Var forresten henvist til en tabell her tidligere som beskrev hvilke type fett som skal brukes hvor. Du kan jo søke og se om innlegget som hadde denne henvisningen dukker opp.

 

Ville imidlertid ikke bygget om fra fett til olje. Oljepakkboksen til Sleipner er en annen kontruksjon enn f.eks fettpakkboksen til Bosvik. Førstnevnte har 3 simringer, og sitnevnte har 2. Bosvik sperrer også simringene med segiringer slik at de ikke kan skli ut.

 

 

Fant tabellen:

Grease

 

 

PS! Har nå sendt mail til produsent (Bosvik) for å korrekt svar på dette. :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sailing: Hei !

Har kommet noe i stuss om jeg bruker rett grease i pakkboksen. Jeg har pakkboks med simmeringstetning. Bruker ikke vannfast fett, men litiumbasert universalfett med mykhet nr.2.

<{POST_SNAPBACK}>

Etter tabellen i innlegget over ser det da ut til at du gjør helt rett etter hva jeg kan forstå.

Jeg har også kun brukt sjøvannsbestandig (ikke vannfast) grease, lithiumbasert av grad NLGI-2. Og dette har i alle fall fungert utmerket så langt. Jeg har i alle fall fått høre at vannfast grease hardner over tid slik at den pakker seg og ikke slipper ny grease til, og har derfor valgt å ikke benytte dette.

 

Ser også at den oljen som anbefales for oljesmurte hylser i tabellen, Sterndrive 220, er en vannemulgerbar olje. I følge produsentens hjemmeside blander denne seg med vannet, men legger seg i tillegg som en hinne på metallflatene i hylsa. Så kanskje det også er et poeng å ha en grease som ikke er 100% vannfast? :eek:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sent svar, men her der det. (svaret fra BOSVIK):

 

De simmerringer som benyttes i disse pakkboksene er av samme type som finnes i enhver maskin, eller motor. Dermed kan enhver type fett (eller olje) av normalt god kvalitet benyttes.

At det diskuteres hva som måtte være best er derfor helt urelevant etter min mening. Eneste unntaket må være dersom pakkboksen er av den "gammeldagse" typen med fettpakning og hvor en viss lekkasje er normalt. Der kan det være en fordel å benytte en maritim type fett som ikke vaskes så fort ut av saltvannet.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...