Jump to content

Sjakkel fast i toppen av mast i Drøbakksundet


Frederick

Recommended Posts

Uerfaren seiler har greid å heve vaier for hovedseil uten seil på og sjakkel har festet seg i toppen av masten og det er ikke nok vekt til å få den ned. Får da ikke seilt. 

 

Bør jeg inn i havn / til kran eller skal man våge seg på å klatre opp i en gammel sak fra 1977? 

 

Alle tips tas imot med takk! 

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Frederick said:

Uerfaren seiler har greid å heve vaier for hovedseil uten seil på og sjakkel har festet seg i toppen av masten og det er ikke nok vekt til å få den ned. Får da ikke seilt. 

 

Bør jeg inn i havn / til kran eller skal man våge seg på å klatre opp i en gammel sak fra 1977? 

 

Alle tips tas imot med takk! 

 

Ja, det kommer jo veldig an på "saken", det da. Det er ikke noe i veien for å heise seg opp selv om båten er 100 år. Men vedlikeholdet må jo være ok. Hva med å heise seg opp i fokkefallet eller bom-opphalet, sikre med spinnakerfallet (eller fokkefall) og evt. fiske tak i sjakkelen med båtshake dersom det er brøkdelsrigg og du ikke får heist deg helt opp.

 

Når jeg skriver "heise seg", så mener jeg vel egentlig å bli heist opp. Pass på å ha noen på dekk som forstår hvordan man sikrer. Typisk uendelig mye lettere og sikrere om man er fler enn én, dette ... Edit: Og ja, jeg ville jo spandert å gå inn til land for å fikse dette, henger man som eneste mann ombord oppe i masta midtfjords  når danskebåten kommer vil jeg tro det kan bli litt vel spennende ... 

 

Båtmansstol er noe man ikke trenger så ofte, men veldig godt å ha når det behøves, ikke stas å henge der oppe mens fall eller wire gnager seg inn i rompa!

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor høy er maste er et relevant spørsmål... Kan båten "bikkes" med et annet fall eller bommen slik at ting kommer ned mot håndterlig høyde, kanskje ved en brygge som er noe høyere i nærheten? Teltstenger av teleskoptypen gir ganske lang rekkevidde for å dytte litt...

 

Ellers - hvis du kun har kilt den "litt" - så kan det å få ting til å vibrere litt - les slå med håndflaten  eller annet passe mykt og riste det løs. Enkelt å prøve, null garanti.

Link to post
Share on other sites

I båtforeningen i Drøbak er det jo kran. baathavna.jpg  

 

Skal ikke uttale meg om hvor høyt man kan klatre i den, eller om man kan klatre i den i det heletatt, men den er nå der ...

 

Alternativt har man denne gamle lykta på moloen: fc7107bb0-1.jpg

 

Klatret i den, har jeg heller ikke gjort noen gang, men om man legger seg på enden av moloen så kan det jo være mulighet, særlig i kombinasjon med teleskop-båtshake, teltstang (hva med å tape sammen skjøtene med Gaffa så du kan dra litt også uten at de går fra hverandre, og feste en krok i den ene enden?) eller noe annet smart.

 

Vil jo også tro at havnevaktene i båtforeningen sikkert syns det bare er artig å få hjelpe til med dette :)

Redigert av quantumduck
legge til tekst (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan jo gjerne skrive hva slags båt/ størrelse etc. 

Er det gamle fall, glem å bli heist opp. Er det wire-tau glem det. 

 

For noen år siden sleit jeg rett av det ene fallet til forseilet idet jeg hadde heist seilet og strammet forsiktig.  Gammelt wire-tau fall. Det andre fallet var av samme type og alder. Masta er 11... det er høyd ned det. Og da hjelper det lite med svikt i gammelt dekk...

 

Jeg er glad jeg ikke 2 uker før ble heist opp for å fixe windex.... 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...