KarmaZ Startet 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2018 (redigert) Hei.. Noen som har triks på å få inn gimbal lager på alpha one gen 2? Jeg førsøkte slå det forsiktig inn, men det står bomfast, får det kun inn 5-10mm, og det skal en del mer inn enn det. Varmet opp lageret igår, men da ble selvsagt innerringen skeiv. Er redd for at det gjør utslag på akslingen. Setter stor pris på et triks her, som gjør at jeg får sjøsatt? Redigert 30.Juni.2018 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 (redigert) Hvorfor varmet du opp lageret, ting blir større når de er varme, ikke mindre? Du måtte i så fall varmet huset, og kjølt ned lageret, men det skal ikke være nødvendig. Det skal bare være å banke det inn, men det må bankes på den ytre ringen av lageret, alltid, og det må startes rett og drives inn uten at det vrir seg noen vei. Lageret byttes som komplett enhet, med ringen og tetningen som sitter bak osv. Pass på hullet til fett. Når lageret er på plass må du kontrollere at alt er rett i forhold til motoren med en tolk. Dersom den indre ringen på lageret ditt har slått seg av varmen, kan du bare kaste det lageret å kjøpe et nytt. Redigert 30.Juni.2018 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Ha d i fryseren før du monterer Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Har ingen erfaring med drev, men erfaring fra hjullager til bil. Det hjelper med et tynt (så tynt som mulig) lag med fett eller olje der du setter inn lageret. Det må være helt rent der før du tar på oljen/ fett med en finger. Lageret må presses/ dunkes inn kun med press/ dunk på ytterste sirkel. Ofte bra å finne en pipe (fra pipesett) som er akkurat mindre enn ytterdiameter på lageret. Her fant jeg en video som viser et verktøy som er laget for drev ser det ut til. Enkelt prinsipp. Se ca 2:40 ut i video. De kaller dette gimbal bearing. Vet ikke om det er dette du skal montere. Lageret må settes inn helt rett. Dersom det blir bittelitt skjevt kan det rette seg selv ved å presse litt til. Men det er en fin balanse om man skal fortsette eller starte på nytt. Noen sverger til å legge lageret i frysen noen timer. Metall krymper som kjent når det er kaldt. Jeg har ikke trengt det. Dersom det er slått eller presset på indre sirkel i lageret kan det være ødelagt. Tåler lite der. Redigert 1.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
KarmaZ Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Ja jeg la det i fryseren, og da gikk det som smurt. Takker? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Topp tilbakemelding! God båtsommer! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
KarmaZ Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Dette har jeg kviet meg til å få gjort, utsatt det en måned.. Men så var det bare 2 min og gjøre det? God sommer ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.