Jump to content

Blåsefortøyning

Howardols

Recommended Posts

Hei

beklager om denne er en gjenganger, men jeg finner ingen konkrete svar på mine spørsmål.

jeg har kjøpt en Antares 680 (22 fot 1400 kg) som jeg har lyst til å legge på blåse utenfor hytta på Hitra.

dette er inne i en relativt beskyttet fjordarm, men det kan i perioder blåse opp greit.

Jeg er avhengig av å kunne dra båten lett inntil land, helst med hekken først da det er lettest å gå ombord den veien.

Har kommet frem til at jeg går for en 75 kg moringsring da det er sand/leirebunn, og videre forankret på den måten vedlagte bilde viser.

Det jeg derimo er usikker på er:

1: Vil ikke det svake punktet her være fra blokk og landtau? Synes det ser underdimensjonert ut?

2: Hvordan festes tau i land,  trenger man en blokk inne på land også og vil det være tungt å dra inn? Legg gjerne ved en skisse av systeme fra og med blokk.

3: Er dette en helårsløsming å stole på? Jeg har ikke anledning til å se til dette i lengere perioder.

Takker for svar

fersk båteier

7FB0DA77-400E-41DE-8CF4-327B4EB4927F.png

I oppveksten min var alle båter fortøyd slik.  Flytetauet til/fra land hadde to øyer med riktig avstand tilpassa båtens fester framme og bak.  Flytetauet var "rikelig" langt, hadde ingen trinser hverken ute i bøye eller inne på land.  Når båten var dradt passe ut så slo vi halvstikk rundt påle på land. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Siden du er fersk båteier, er mitt soleklare tips å se hvordan nabobåtene ligger fortøyd.  Spør og/eller ta deg en runde å se. Angående mulighet for å dra båten til land med feste forran og bak, så kan båten ofte bli liggende på tvers av vinden.  I beskyttet havn, godt vær og under oppsikt, er det helt uproblematisk. I utsatt havn, uten oppsikt, så ville jeg kanskje vurdert å ha muligheten for å legge båten på svai når du er borte og vinterstid. En liten jolle koster ikke så mange kronene, og en slik løsning kommer uansett ikke i konflikt med dra-tauet som er enkelt nok å fjerne. Det er forøvrig også mulighet å legge båten på svai med dra-tau hvis du bare fester i baugen, men da oppstår andre potensielle problemer som at tauet går under båten, hekter seg fast i trimplan, ekkolodd svingere osv. Og dessuten så kommer jo også båten alltid mot land med baugen først, motsatt av det du ønsket.

En annen generell anbefaling uansett hva du måtte gjøre, er å alltid feste et solid tau i moringsringen, å la det gå langs bunnen til land som ekstra sikkerhet. 

Redigert av PolarLi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...