Kjellg Startet 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2018 Monterte i fjor ny Balmar AT-160, MC-614 regulator og Victron 200A Mosfet skille. Helt siden starten har jeg vært plaget med at spenningen øker i det regulator går fra bulk og til absortion. Spenningen øker til over 15V. Men det som er så rart er at det skjer bare når motor går over 2200 rpm. Når spenningsøkningen kommer så slakker jeg opp til under 2200 og venter 15-20 minutter så er alt i orden igjen. Jeg har regulator på «lukkede syre». Setter jeg den til mere konservativt ex Gel, så skjer det bare over 2600rpm. Men, det jeg har oppdaget nå er at hvis jeg setter på lanterner 3x25W så skjer det ikke, da er alt i orden. Altså 6-7A strømtrekk så skjer det ikke. Så - Tenning fra motor. Strøm til regulator fra forbruksbatteri. Sense og temp på forbruk. Minus for regulator på dynamo. Minus fra dynamo går til samleskinne. Pluss fra dynamo til Victron Fet og videre til batteribanker. Minus fra Victron til samleskinne. (for Fet) Felles samleskinne for alle minus går da til dynamo, startbatteri og Victron 702/forbruk. W er ikke tilkoblet regulator. Sense og temp er prøvd satt både på forbruk og start. Sense er prøvd på forbruk, start og dynamo. Alle kabler er prøvd men nye. Regulator er også prøvd skiftet. Hittil har jeg ikke klart å isolere feilen til et bestemt punkt, men tenker å prøve å koble dynamo direkte til batterier og koble alle batterier sammen på en eller annen måte, enten med kabel eller med relé. Jeg og Komodo har prøvd å tenke litt sammen og vi er enige om å prøve det siste som jeg beskriver. Jørg ser heller ikke en umiddelbar løsning. Hva mener dere andre gutter, er det noe jeg har oversett? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Som jeg nevnte for deg på IM så ville jeg forsøkt å eliminere. Den utilsiktede spenningsøkningen kommer jo fra et sted, og da må du begynne med å finne ut hvor. Hvis du kobler vekk mosfet skillet og lasker sammen start og forbruksbank, og legger regulatoren rett til batteriene, så finner du ihverftall ut om det er mosfet skillet eller regulatoren som er synderen. Jeg tipper at det er regulatoren, til tross for at du har prøvd en annen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Skal prøve i morgen. Skal visstnok bli 2 sifret varmegrader, så da kan jeg hive longsen så jeg klarer å bøye meg Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Kjenner ikke ladefordeler du bruker, men kan det være en idé å ha voltsense tilkoblet før denne evt om det finnes et uttak på denne for laderegulatorens voltsense? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 (redigert) shaukaas skrev 26 minutter siden: Kjenner ikke ladefordeler du bruker, men kan det være en idé å ha voltsense tilkoblet før denne evt om det finnes et uttak på denne for laderegulatorens voltsense? Har hatt sense direkte på dynamo. Samme problem. Har prøvd å flytte sense kabel rundt på alle plasser, men det har ikke hatt noen innvirkning på feilen. Her er link til den jeg har, 200-3 https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators Redigert 30.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Hei Kjellg. Dette håper jeg du finner ut av. Mine 2 cents, hvis du ikke kommer videre med å koble forbi ladeskillet: Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine. Og så tenker jeg at siden du allerede har prøvd to regulatorer uten hell så kan problemet ligge et annet sted, kanskje i selve dynamoen. For å sjekke om regulatoren har noe med saken å gjøre, kan du bryte feltkretsen (fysisk frakobling) når problemet oppstår. Dvs. bryt først kretsen til tenningen sånn at regulatoren stenger ned. Allerede da kan du kanskje se om spenningen synker, men hvis ikke så bryt deretter feltkretsen. Da er du sikker på at regulatoren ikke kan bidra her. Et par strategisk plasserte brytere og noen ledningsstumper med kabelsko, er det du trenger for å teste dette. Om spenningen synker når du bryter feltkretsen, så ligger problemet på regulatorsiden. Hvis det derimot ikke blir noen forandring når du bryter feltkretsen, så kan du se helt bort fra regulator inkl. sense, tempsensor osv., for da er det noe annet som forsyner feltkretsen med strøm. Da tror jeg at jeg ville bedt Balmar om råd. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 (redigert) StorStas skrev 1 time siden: Hei Kjellg. Dette håper jeg du finner ut av. Mine 2 cents, hvis du ikke kommer videre med å koble forbi ladeskillet: Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine. Og så tenker jeg at siden du allerede har prøvd to regulatorer uten hell så kan problemet ligge et annet sted, kanskje i selve dynamoen. For å sjekke om regulatoren har noe med saken å gjøre, kan du bryte feltkretsen (fysisk frakobling) når problemet oppstår. Dvs. bryt først kretsen til tenningen sånn at regulatoren stenger ned. Allerede da kan du kanskje se om spenningen synker, men hvis ikke så bryt deretter feltkretsen. Da er du sikker på at regulatoren ikke kan bidra her. Et par strategisk plasserte brytere og noen ledningsstumper med kabelsko, er det du trenger for å teste dette. Om spenningen synker når du bryter feltkretsen, så ligger problemet på regulatorsiden. Hvis det derimot ikke blir noen forandring når du bryter feltkretsen, så kan du se helt bort fra regulator inkl. sense, tempsensor osv., for da er det noe annet som forsyner feltkretsen med strøm. Da tror jeg at jeg ville bedt Balmar om råd. Takk skal du ha StorStas. Skal prøve i morgen med å koble meg utenom Fet for bare å utelukke den. Men denne setningen skjønte jeg ikke helt: Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine. Orker du å forklare :) Resten skjønte jeg og det var jaggu en god ide, men er den safe å gjøre mens lading pågår? Den er vel det, men iom at det er garanti så bør jeg kanskje konferere med Jørg? Han er i Tyskland nå og er vel ikke tilbake før i neste uke. Men i alle fall så tester jeg i morgen med lading direkte til batteri, deretter så ordner jeg meg med 2 relé slik at jeg kan styre dette fra førerplass. Men sånn sett så kan jeg jo ta tenningen enkelt med å skru av tenningen, da vil jo regulator shute ned. Har ikke noe annet påkoblet tenningen som skulle tilsi at jeg ikke skal kunne gjøre det. Så da trenger jeg jo bare en anordning til å fysisk frakoble felt om det trengs. Tenker da enklest et relé. Det må jo være en grei plan. Tusen takk, StorStas! Redigert Leste igjennom alt på nytt og det er jaggu en veldig god ide. Nå står det som et selvsagt neste skritt i feilsøkingen. Du er ikke dum du :) Redigert 30.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 StorStas skrev for 3 timer siden: Og så tenker jeg at siden du allerede har prøvd to regulatorer uten hell så kan problemet ligge et annet sted, kanskje i selve dynamoen. Min tanke med det var at det ikke behøver å være noe feil med regulatoren, men at dette rett og slett er en svakhet i styringen. Men hvordan mener du at problemet kan ligge i dynamoen? Dynamoen gir jo i utgangspunktet en høy spenning ut så lenge turtallet er høyt nok. Det er jo regulatorens oppgave å gi stabil og riktig spenning videre til batteriene. StorStas skrev for 3 timer siden: For å sjekke om regulatoren har noe med saken å gjøre, kan du bryte feltkretsen (fysisk frakobling) når problemet oppstår. Dvs. bryt først kretsen til tenningen sånn at regulatoren stenger ned. Allerede da kan du kanskje se om spenningen synker, men hvis ikke så bryt deretter feltkretsen. Da er du sikker på at regulatoren ikke kan bidra her. Det der skjønte jeg ikke. Når du bryter feltkretsen så mister du vel mangnetiseringsstømmen også, og da slutter jo dynamoen å lade. Hvis du ikke får spenning inn til regulatoren kan den jo umulig gi for høy spenning ut?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Komodo skrev for 8 timer siden: Min tanke med det var at det ikke behøver å være noe feil med regulatoren, men at dette rett og slett er en svakhet i styringen. Men hvordan mener du at problemet kan ligge i dynamoen? Dynamoen gir jo i utgangspunktet en høy spenning ut så lenge turtallet er høyt nok. Det er jo regulatorens oppgave å gi stabil og riktig spenning videre til batteriene. Ja du har sannsynligvis rett i at problemet ligger i styringen, Komodo, og den testen jeg beskrev vil bekrefte eller avkrefte det. Eliminasjonsmetoden . Dynamoen gir i utgangspunktet en høy spenning ut så lenge turtallet er høyt nok, men det må finnes strøm i feltkretsen, eller så vil ikke spenningen stige (fordi dynamoen ikke produserer strøm uten at det går strøm i feltkretsen). Det er jo dette regulatoren normalt styrer. Den forer feltkretsen med strøm, inntil spenningen ut av dynamoen er høy nok. Da stenges feltstrømmen, og spenningen ut av dynamoen synker igjen. Sånn holder den på. I tilfellet til Kjellg så synker ikke spenningen ut av dynamoen, men den stiger heller ikke helt ukontrollert. Spenningen synker ved litt belastning, og det er da jeg tenker at det går noe strøm i feltkretsen. Litt strøm i feltkretsen vil gjøre at dynamoen produserer litt strøm. Komodo skrev for 8 timer siden: Det der skjønte jeg ikke. Når du bryter feltkretsen så mister du vel mangnetiseringsstømmen også, og da slutter jo dynamoen å lade. Hvis du ikke får spenning inn til regulatoren kan den jo umulig gi for høy spenning ut?? Nå gir dynamoen til Kjellg for høy spenning ut, og det styres av feltkretsen, helt enig. Siden spenningen er for høy så må det altså gå noe strøm i feltkretsen til tross for at det ikke skulle gjort det. Så er spørsmålet hvorfor det går strøm i feltkretsen når det ikke skulle gjort det. Kommer det av at regulatoren regulerer veldig unøyaktig, at den får feil input fra sense/tempsensor, at den prøver å stenge av men ikke klarer det helt sånn at det "lekker" noe strøm inn i feltkretsen? Eller er det en feil i selve dynamoen som gjør at feltkretsen i noen sære tilfeller kan få tilført strøm fra det som produseres (eller "feil vei" fra batteriene)? Skjønner at du ser på det som "umulig", men det er bare det jeg tenker at vi kan få verifisert med å fjerne regulatoren helt fra feltkretsen. Jeg ville også tippet først på regulatoren, men nå er den jo allerede byttet én gang og har fremdeles samme rare virkemåte. Mitt inntrykk er at Balmar sånn generelt lager gode produkter, så å få to regulatorer med samme sære problem er ikke så sannsynlig det heller syns jeg. Er derfor jeg tenker at det kan være greit å eliminere selve dynamoen som mulig feilkilde. Kjellg skrev for 11 timer siden: Men sånn sett så kan jeg jo ta tenningen enkelt med å skru av tenningen, da vil jo regulator shute ned. Har ikke noe annet påkoblet tenningen som skulle tilsi at jeg ikke skal kunne gjøre det. Ja, hvis du kan ta tenningen uten å skape andre problemer så er det jo det en super-enkel måte å teste dette på, og kanskje får du klart svar allerede da. Synker spenningen når du tar tenningen så får du allerede bekreftet at dette med dynamoen er ok og kan droppe å bryte selve feltkretsen, og se bort fra hele teorien min :). Men synker den ikke da, så er det noe "riv ruskende galt". Regulatoren skal tåle å stenges ned med tenningssignalet, det er en ganske vanlig måte å gjøre det på f.eks. ved LiFePo4 innstallasjoner hvor BMS skal bryte styringssignalet til regulatoren ved for høy ladespenning. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Koblet dynamo direkte til forbruk, samme feil. Bulk spenning inkl temp komp 14.6V. Økte til stabile 15.4V når den gikk over på absortion. Ser nå når jeg ikke hadde varmer på at jeg også måtte skru den på sammen med lanterner for at spenning skulle stabilisere seg. Så det vi snakket om i går :) Når jeg tar tenning til regulator så ramler spenning til batteri spenning altså ingen generering av strøm fra dynamo, så da er jo selve dynamo utelukket. Testet også litt mere. For at dynamo skal slippe spenning så er jeg nødt til å slakke opp til under 2200rpm. Ellers så holder den spenning også på float.Testet det med å skru på forbrukere når spenning steg og la de stå på helt til generator var på float. Når den var på float så skrudde jeg av forbrukere, spenning steg til 15.4V, jeg slakket av til under 2200 slik at spenning gikk ned. Økte rpm igjen, og alt i orden. For meg så ser det ut som om problemet oppstår under 'calculation bulk'. Og bare da. Sitter på telefon og skriver så noen skrivefeil kan det være :) Skjønn det den som kan.. Redigert 1.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Litt bilder fra oppsettet mitt. Kan noen av de kabelkveilene være en medvirkende årsak? Har spurt om det tidligere her men fått det avkreftet. Sense til regulator ligger på den nærmeste polen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Nå er jeg den typen elektriker som lærer seg noenlunde det jeg har i min egen båt. Altså, enkel i hue, enkelt i båten. Spenningsregulatoren min sitter inne i dynamoen og er av størrelse tre ruter Freia Melkesjokolade. Da har vi kompetansenivået på plass. Det er poengløst å kverulere på at jeg er en enkel dust med null kompetanse, hvilket jeg allerede har klarlagt som faktum. Dynamo uten spenningsregulator: Kjører etter P=U*R*I*I og etter likeretting U=R*I. Den er grei. Og dette forteller at en dynamo, i teorien, kan levere ganske høy spenning når motstanden er tilstrekkelig, om det ikke er noe som regulerer spenningen ned. Regulering: Derfor har man en spenningsregulator. Denne jobber mot 'et eller annet' som forteller den at man ønsker levert spenning innenfor et predefinert intervall. La oss si, for et vanlig bly/syre, mellom 13,4 V og 14,7 V. Hvem forteller reguleringen hva som gjelder: Dette er jobben til senseruguleringen. Ikke spør meg hvordan dette funker, vet ikke. Men jeg vet resultatet om det ikke funker. Story: Da jeg la opp det nye el-anlegget i Hulda gjorde jeg det smarte trekket å flytte sense fra dynamo pluss (det er greit med korte ledninger og stort kvadrat frem til batteriene, min oppfatning) til forbruksbanken. Skulle samtidig teste at motoren kunne starte på baugbatteriet. Vred derfor bryteren til 'baugbatteri' og utelukket forbruksbanken. Motoren surret i gang. Hadde ikke koblet inn batterimonitor enda. Men etter en halvtime bredte det seg en stank i båten som heter 'batteriet koker'. I og med at sense lå og følte på forbruksbanken, som holdt 12,7 V, ville den kjøre batteribanken opp i 14,7 V. Ingen respons fra forbruk? Reaksjon: Dytt på mer spenning. Hvilket gjorde at baugbatteriet fikk kjørt seg skikkelig. Etter noen sekunder skjønte jeg tegninga. Koblet deretter sense inn på batterivender inngående pol. Nå funker det, har en slik 'klikk- klikk'-bryter. Så vidt jeg kan skjønne, funker din Balmar aldeles utmerket. Feilen ligger i reguleringen, som Balmar ikke skjønner et plukk av. Så feilen må ligge i den fantastiske Victron-greia, som hos meg er erstattet med tre ruter Freia, eller fra denne og ut til batterivelgeren. Som også er elektronisk hos deg. Personlig er jeg for øvrig ikke udelt imponert over en klase ledninger ut fra en batteripol. Den ene sønnen min hadde noe slikt på Jeep'en. Han hadde feil både her og der. Opphavet ga en instruks. Spaghettien ble fjernet og feilene rettet seg på mirakuløs måte. Jeg vet ikke hvordan/hvorfor. Kun noen tanker fra 'ikke-elektriker'. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Så vidt jeg kan skjønne, funker din Balmar aldeles utmerket. Feilen ligger i reguleringen, som Balmar ikke skjønner et plukk av. Så feilen må ligge i den fantastiske Victron-greia, som hos meg er erstattet med tre ruter Freia, eller fra denne og ut til batterivelgeren. Tror du har misforstått litt. Han har både dynamo og regulator fra Balmar, Victrondingsen er et mosfet skillerele. Og Victronboksen har han jo koblet fra. Ellers enig i at feilen trolig ligger i reguleringen. Kjellg skrev for 2 timer siden: Når jeg tar tenning til regulator så ramler spenning til batteri spenning altså ingen generering av strøm fra dynamo, så da er jo selve dynamo utelukket. Hva mener du med at dynamo er utelukket? Når du kobler fra dynamoen slik at den slutter å lade er det jo selvsagt at spenningen ikke kan bli for høy. Jeg skjønner uansett ikke hvordan dere mener at dynamoen kan være feilkilden. Spenningen inn til regulatoren skal jo i utgangspunktet alltid være høyere enn ladespenning. Sitat For meg så ser det ut som om problemet oppstår under 'calculation bulk'. Og bare da. Og da skjer det tydeligvis noe i programvaren på denne avanserte laderen som ikke er tilsiktet. Det litt merkelige er jo at fenomenet har oppstått på to regulatorer, men hvor mange andre har problemet uten å vite om det? Redigert 1.Juli.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Har ikke misforstått. Har bare ikke hatt tålmodighet til å sette meg inn i hele greia. Dessuten mangler jeg grunnleggende forstand. Uansett ser det ut som et skjærereir på plusspolene. Kan det være at reguleringen fungerer som den skal, bare at den ikke vet hva den sksl regulere mot? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) @Hulda, sånn skal det selv selvsagt ikke være med kablene. Det er bare det at jeg feilsøker og da blir det alltids litt rot. Ledninger på plusspol er sense til Balmar, sense til Victron 702 (batterimeter) og sense til landstrøm lader. I tillegg da selvsagt ut til forbruk, mellom batterier og inn fra dynamo. Jeg liker heller ikke alle kablene men noen må nesten kobles slikt. Mener man at dette kan være kilde til feil, så fikser jeg selvsagt det også. @Komodo, nei si det. Ut fra det StorStas sa i går så går jeg ut fra at dynamo er ok? Men jeg kompetansen min er for lengst overskredet så jeg må nesten bare prøve å lytte og feile samtidig som jeg feilsøker Når det gjelder temperatur kablene så er de lagt der midlertidig. Jeg har prøvd å kjøre uten både temperatur for Balmar men også uten for landstømlader. Jeg spurte en annen her på BP om faren for spoleeffelt med å ha kablene slikt, men det ble sagt at det ikke skulle ha noen innvirkning. Men for ordensskyld, feilen var der selv om jeg kjørte uten disse kablene. Men mener man at dynamo ikke ennå er utelukket så tar jeg gjerne imot tips. Tankene mine går nå mot at noe kanskje forstyrrer det hele, kanskje ved at sense kabler ligger for nært strømførende kabler ala dynamo og batterikabler. For å si det rett ut så er det nesten så jeg har lyst til å skalle hodet i veggen, for jeg står virkelig fast nå. Som sagt, komepetansen min er for lengst overskredet Redigert Fulgte nøye med i dag på batterimonitor. Når jeg trakk motor ned i turtall så ser jeg at A inn til batteri går i minus et lite øyeblikk for så å gå i pluss igjen. Men sånn skal det kanskje være? Redigert 1.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Hva slags batterier har du? Hvis spenningsøkningen er av relativt kortvarig karakter har det vel antagelig ingen ting å si. Men det er jo litt surt å ikke ha full kontroll på reguleringen når du har kostet på det så mye som du har gjort. Men det slo meg akkurat nå, har ikke @Framtia lik regulator i sitt nye opplegg? Det hadde jo vært veldig interessant å hørt om han har samme erfaring. I tilfelle stryker jeg den regulatoren fra ønskelista mi over ting til båten... Ved nærmere ettertanke ; jeg stryker den av lista inntill du har fått smell på din ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Kjellg skrev 1 time siden: Fulgte nøye med i dag på batterimonitor. Når jeg trakk motor ned i turtall så ser jeg at A inn til batteri går i minus et lite øyeblikk for så å gå i pluss igjen. Men sånn skal det kanskje være? Redigert 40 minutter siden av Kjellg Og hvis det er i samme øyeblikk det er at spenningen stiger så er vel sammenhengen der eller ? Etter det jeg har forstått så er ikke regulator på en vanlig dum dynamo noen av/på funksjon , men regulering som skjer gradvis. Og heller ikke noe som sier at den skal plutselig ned i under 14 volt når batteriene har fått nok. Min går opp i 14,4 volt batterispenning og blir stående der helt til jeg eventuelt setter på noe forbruk har jeg inntrykk av. Har vanlig skillediode med sense på forbruk. Sitter med en følelse av du har en slags AV/PÅ funksjon som prøver og styre dette og når den går i AV så spretter spenning opp før dynamo klarer og få det med seg. Blir jo mye av det samme som Hulda allerede har skrevet. Redigert 1.Juli.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) @Komodo, har ikke all verden til batterier. Sønnak dual 115Ah på start og 2x sønnak 142Ah på forbruk. @hegra, nei det skjer hele tiden. Har egentlig stusset lenge på at så skjer, men det har helt gått i glemmeboken. Trodde det skulle være slik. Men nå er det flere ting som slår meg. Når batterier har vært nedtappet ex 70% soc og jeg starter, så har ladelyset vært lenge på, selv om dynamo har ladet for fullt. Leste manualen og ser at det er flere tilfeller hvor det lyser, men et av dem er når stator spenning ramler til 0 volt. Skrudde av det som heter BDL og da jobbet lyset på «normal» måte. Eller normal er vel feil uttrykk, lyset var ikke der når den ladet for fullt. Har skjønt det sånn at det var normalt når jeg har spurt. Her tror jeg jammen det kanskje er en sammenheng? Dette er som sagt over min kompetanse men helt borte er jeg ikke :) Har både sjekket og skiftet kabler som går til regulator, så dårlig eller feil kontakt skal det ikke være. Har målt spenningsfall etc og det har ikke vært noe stort. Eneste er tenning som går mellom motorpanel og tenning på regulator. Der har jeg hatt 0,25V (meget tynne kabler originalt) Har får verifisert at dette skal være innenfor av Jørg. Litt om koblinger igjen: Forbruksbatterier er x koblet. Dvs minus på det ene batteriet og pluss på det andre, til/fra forbruk i båten. På denne plusspolen er dynamo, sense, og strøm til regulator koblet. Minus fra regulator er koblet på dynamo hvor minus til batterier selvsagt også er koblet, minus til batteri dog gjennom en samleskinne og videre til batteri. Har også hatt tenning til regulator koblet direkte til batteri, sammen med nye kabler til sense og pluss. Samme feil da så jeg tror egentlig ikke feilen ligger her, men som sagt så antar jeg bare. Egentlig godt å skrive ned ting jeg har gjort, for ting klarner lettere da. Det som slår meg er - Bør man feilsøke videre på dynamoen? Har selvsagt kjørt alle tester som omhandler statorfeilsøk i manualen. Ut i fra «oppskriften» i manualen for feilsøk, så går den gjennom alle tester suksessfullt. Redigert 1.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Jeg kan ikke fatte at problemet skal ligge i dynamoen. Hva skal få den høye spenningen til å slippe forbi regulatoren? Men du kunne jo prøvd å få lånt deg en helt annen type regulator. Får du fremdeles samme spenningsproblem så... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Det er en avansert regulator med uendelig med muligheter, men en skal holde tunga bent i munnen under programmering. En ide er kanskje å sette den i UFP mode (factory default) å prøve dette ? Jeg vet ikke om den resetter verdier som eventuellt er satt i "avanced programming mode" også til default, men det er kanskje verdt ett forsøk. Jeg tror ikke jeg ville slått av BDL. Her er manualen for interesserte: http://www.balmar.net/wp-content/uploads/2017/12/MC-614-Installation-Operation-Manual.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Mix skrev 11 minutter siden: Det er en avansert regulator med uendelig med muligheter, men en skal holde tunga bent i munnen under programmering. En ide er kanskje å sette den i UFP mode (factory default) å prøve dette ? Jeg vet ikke om den resetter verdier som eventuellt er satt i "avanced programming mode" også til default, men det er kanskje verdt ett forsøk. Jeg tror ikke jeg ville slått av BDL. Her er manualen for interesserte: http://www.balmar.net/wp-content/uploads/2017/12/MC-614-Installation-Operation-Manual.pdf Det er selvsagt prøvd. - Opptil flere ganger :( Samme feil. Er usikker på om den resetter det under advanced, men det kan jeg teste. På begge regulatorene har jeg gått inn og satt temperaturkompenseringen lavere. Står originalt på 60mV, noe som etter mitt syn er alt for høyt. Tror jeg satt den til 20. Men det er også alt jeg har gjort det. I det vanlige programmet har jeg satt maks kompensering til 14.8V. Dette sammen med BDL og belt load er alt jeg har rørt. Redigert 1.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Har du testet noe på batteriene dine da ? Kan det være ei celle som er defekt som gjør at reguleringen går bananas ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Mix skrev 10 minutter siden: Har du testet noe på batteriene dine da ? Kan det være ei celle som er defekt som gjør at reguleringen går bananas ? Har bare en sånn billig kinatester og den finner ingen feil. Men det er en billig sak som egentlig bare måler spenning og indre motstand. I tillegg kan jeg sette CCA. Svarmeldinger kan være defekt, Charge eller OK. Den har svart OK på alle mine. Har også hatt alle tilkoblinger for regulator på annen bank, start batteri. Samme feil. Men jeg har vært inne på tanken om defekt celle men det var noen som mente dette ikke skulle ha en slik innvirkning. Redigert 1.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Vel shit happens, du kan jo ha vært særs uheldig og fått 2 regulatorer med samme feil, eller Balmar har hatt en batch med feilproduksjon. Leverandør må jo kunne ordne opp for deg. Dette er jo relativt nytt utstyr har jeg forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Mix skrev 10 minutter siden: Vel shit happens, du kan jo ha vært særs uheldig og fått 2 regulatorer med samme feil, eller Balmar har hatt en batch med feilproduksjon. Leverandør må jo kunne ordne opp for deg. Dette er jo relativt nytt utstyr har jeg forstått. Yes, 1år gammelt. Leverandør ordner helt sikkert opp, det er jeg sikker på Men når man snakker om ladelyset og BDL, så er det nok en feil her som regulator ser men ikke jeg. Skal skru den på igjen i morgen. Men kabel til stator er ikke sjekket. Den er den eneste jeg ikke har rørt. Ei heller har jeg målt verken spenning eller noe annet der. Kan det være en ide? Men dere som har samme regulator, har dere vekselspenningen tilkoblet regulator? Jeg fikk beskjed om at den ikke trengte være tilkoblet så lenge jeg ikke brukte den til turteller. Redigert. Husket det nå fra den tidligere regulator og ser det også i manualen. Den må være tilkoblet for å bruke statorovervåking. Da går BDL på igjen i morgen. Redigert 1.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.