Kjellg Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 @BØstrøm , min sense har vært koblet «over alt». På batterier, dynamo, inn på MosFet, ut fra MosFet osv osv. Mitt problem er at regulator både får og «ser» spenningen på over 15V. Dette er sjekket med dataloggere og kamera. Dataloggere (separate) måler den økte spenningen både inn på sense på regulator og på tilførsel til selve regulator. Med kamera ser jeg at den «senser» den økte spenningen ved å rette det mot displayet på regulator. Lyser klart og tydelig 15.xV. Det andre problemet ditt høres jo ut som om den rebooter. Her ville jeg gjort som jeg også gjorde, dataloggere og kamera for å «se» hva som skjer. Men som Jørg har sagt til meg uttallige ganger, så glemmer man ofte minus. Minus kan også være med på å lage slike utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 BØstrøm skrev 33 minutter siden: Jeg har egen dynamo til blybank, og en balmar 210A til Lithiumbank. Disse er skilt med Mos Fet, og en sterling skillediode, slik at ladespenning mer enn 0,7volt over blybatterispenning kan gå til Lithium, mens lithium hele tiden kan fylle blybanken. Balmar+ går inn mellom MosFet og switch som kan koble fra Lithiumbanken, slik at denne dynamoen også kan hjelpe til med å lade blybatteriene, om dynamoen til blybatteriene skulle være defekt, eller blybatteriene er ladet langt ned. Samme sted er nå senseledningen til Balmar 210A dynamoen koblet inn. Ved lading funker dette kjempebra, helt til Lithiumbanken er ca 85% full. Da klipper den plutselig ladingen helt, før den begynner å lade igjen, og over ca ett minutt oppnår full lading(185A), for så å kutte ladingen brått igjen. Ladingen stiger altså sakte, når en topp, og kutter, og dette gjentar seg helt til Lithiumbanken er helt full. Jorg har lovet å se på dette, men det har liksom ikke passet. Så er det jo gøy å prøve å finne det ut også. All minus er koblet sammen. Kan dette på forunderlig måte ha noe å si? Jeg er uansett interessert i hva ditt problem kommer av, da jeg ser muligheten for at problemer med MC regulering via sense kan være beslekted. Akkurat nå mener jeg å huske at du avlyste vår møte i Tønsberg på samme formiddagen før jeg dro og sa at du har løst problemet ved å flytte/bytte ut en kabel / på fellesminus, eller sånt? Men: Årsaken for slike "feil" finner man vanligvis i selve installasjonen, men ikke på regulatoren. Det finnes bare få "evt" i denne regulatoren, alt er bare ren matematikk. MC har ikke noe mulighet for å se eller tyde % på Litium, den senser bare spenning og "ser" feltprosenten på dynamoen som definerer om regulatoren skal skifte mellom ladetrinnene. Å skifte betyr ikke å kutte, men om og i hvilken retning regulatoren forandrer ladetrinnet og med hvilken spenning. Det siste har ingen innvirkning for ditt tilfelle "85%" siden dynamoen da fortsatt -kunne- kvitte seg med det meste den genererer. Men skjer det ofte (feil i batterisystem og fordeling) da regner jeg med at det evt. kan forstyrre presisjonen i beregningene med litt. Når "kutter" betyr "kutter" (dvs. reg. og display arbeider mens dynamoen stopper å levere spenning -komplett-): MC-regulatoren kutter "F" (felt) ved enten overspenning, for lav spenning, 2. trinn overtemperatur. => Temperatur, måles bare overfladisk i dette tilfellet siden det ikke er en rask trigger. som ville være nødvendig for å utløse det du beskriver her. => Spenningsmåling i dette tilfellet gjøres på regulatoren (uten å kortslutte mellom noen kontakter, ...fordi det ser jeg :) ) Grunn for det er at vi må sjekke hva regulatoren ser og føler, og det er ikke på andre enden av kablene. Temperatur: Når det finnes grunn for å anta at det er sensoren som kan være skadet er det bare å frakoble den til test (elektrisk, fra regulatoren) Regulatoren forutsetter da 20°C og reguglerer tilsvarende. Overspenning. Måles mellom Sense / #9 og Minus Se manualen når den kutter, sjekk innstillingene, mål spenning med et kjapp multimeter, i tilfellet at spenningen hakker da også med oscilloskop for å bestemme årsaken. For lav spenning: Regulatoren krever omtrent >7V for å starte.(praktisk +/- litt, men teknisk 8V) Den må også se spenning på #9, ellers vil den kutte (!) Felt, som sikkerhetstiltak, men regulatoren arbeider videre. (rullerer i displayet) Mer som kunne definere "kutt" finnes i grunn ikke. Lykke til, men jeg regner med at feilen forsvinner ved å lage ren bord "etter regulatoren". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 (redigert) Er siste spørsmål til deg @Joerg Becker, hva synes du jeg skal gjøre med min Dynamo og regulator, særlig nå etter at min kompis også opplevde samme problem som meg? Bare å kaste? Det virker sier du, javel men vi får det ikke til å virke. Hadde prøvd å glemme hele dritten, men det kom som sagt fram for meg igjen med åpning av denne tråden. Redigert 19.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Joerg Becker skrev for 10 timer siden: ... , jeg kan ikke si verken om Kjell har gjort noe feil, eller hva som er feil der. I første tilfellet ville jeg heller ikke en gang si noe uansett, det er konfidensielt. Det er akkurat det som forundrer meg. I følge @Kjellg har han dokumentert installasjonen grundig. Er dette et produkt som er så avansert at du allikevel ikke klarer å si om det er feil montert? Og dette med "konfidensielt", er det slik at du har skrevet under på en taushetsplikt mellom deg og Kjell? Joerg Becker skrev for 10 timer siden: Du må nå gjerne konstatere, synse, og bruke grå-lyskasteren som du måtte ønske. Jeg synser ikke,men ser bare på fakta, ... Men kanskje du Komodo burde begynne å stille spørsmål annerledes, slik, som du skriver, at du og andre som også evt. vurderer kjøp av slike dynamoer får mulighet for å se ting med nøytral synsvinkel og dermed riktig? Nå får du gi deg her Jörg. Min informasjon er begrenset til det som framkommer fra deg og Kjell, men nå går du langt i å framstille meg som en konspirasjonsteoretiker som kun spekulerer, mens du sitter på din høye hest og "eier" all fakta. Fortell oss heller hva Kjell har gjort feil. For dette dreier seg tross alt kun om en regulator, ikke ei romferge. Joerg Becker skrev for 10 timer siden: Produsenten i alle fall lager fenomenalt gode og pålitelige produkter, som feiler ekstrem sjelden når ting blir gjort som det skal være. Ja, det tviler jeg ikke et sekund på. Og det er jo nettopp derfor dette utstyret står på ønskelista mi. Men jeg er nysgjerrig på hva som er feil i tilfellet til @Kjellg. Enten har han koblet eller programmert feil, eller så er det noe feil med produktet. Kan det være noe annet? Kjellg skrev 7 minutter siden: Er siste spørsmål til deg @Joerg Becker, hva synes du jeg skal gjøre med min Dynamo og regulator, særlig nå etter at min kompis også opplevde samme problem som meg? Bare å kaste? Ja, dette er tydeligvis bare søppel Men fra spøk til alvor. Pakk det heller i en pappeske og send det til meg, så kan jeg koble det opp og teste det. Tror jeg da ville gjort det i garasjen med en elektromotor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BØstrøm Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 t Jorg stiller opp er hevet over enhver tvil, og det stemmer at ett møte ble avlyst, i ett anfall av tilfredshet, når jeg gjorde noe, og ting ble bedre. Jeg tror heller ikke at regulator er gåen, men at det har noe med mitt litt kompliserte oppsett å gjøre, samt at jeg kanskje bare overser, eller kan for lite om en eller annen detalj. Jeg vil prøve å kutte lading fra dynamo 2(den som server blybatteriene) neste gang jeg er i båten. Denne er jo forbundet med Balmardynamoen, via ett sterling skillerele, og spenningsfall på 0,7volt. Det er ihvertfall det jeg tenker nå, etter å ha tenkt igjennom oppsettet. Hvis det funker, setter jeg bare en hovedbryter mellom dynamo 2 og lithium, og kan koble til forbindelsen i tilfelle av svikt på Balmar 210A dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Kjellg skrev for 3 timer siden: Du mener regulator. Dynamo er ikke skiftet, det er den opprinnelige jeg har i mitt eie. Ikke 3 regulatorer - 2. Men nummer 2 har også vært inne til sjekk. Men jeg orker ikke dette, for det blir bare bråk. Vi finner finner ingen løsning så jeg har avskrevet dynamoen på «tabbekvoten» for lengst. Nei, jeg mener 2. dynamo og 3. regulator. Her kan det også skje noe bak kulissene, vet du, særlig når enten noe eller også jeg selv ikke er "100"% sikker. Men, og også det sa jeg tidligere når du fant ut at du ikke lengre skal bruke kraft på Litium mm. Når du likevel ikke skal ha den lengre kan du fint selge den videre, kanskje med fordel til en ny eier her i nærheten. Havner den her i nærmere rekkevidde til meg da er det ikke noe problem å besøke en ny eier så sant det skulle dykke opp noe problem der også. Jeg står på både som jeg pleier og som jeg sa tidligere, og det er uforandret sålenge reklamasjonsfristen gjelder. Et mye bedre salgsargument kan du nok ikke finne, regner jeg med, når jeg t.o.m. skriver dette offentlig her? Jørrg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 (redigert) Joerg Becker skrev 30 minutter siden: Nei, jeg mener 2. dynamo og 3. regulator. Her kan det også skje noe bak kulissene, vet du, særlig når enten noe eller også jeg selv ikke er "100"% sikker. Men, og også det sa jeg tidligere når du fant ut at du ikke lengre skal bruke kraft på Litium mm. Når du likevel ikke skal ha den lengre kan du fint selge den videre, kanskje med fordel til en ny eier her i nærheten. Havner den her i nærmere rekkevidde til meg da er det ikke noe problem å besøke en ny eier så sant det skulle dykke opp noe problem der også. Jeg står på både som jeg pleier og som jeg sa tidligere, og det er uforandret sålenge reklamasjonsfristen gjelder. Et mye bedre salgsargument kan du nok ikke finne, regner jeg med, når jeg t.o.m. skriver dette offentlig her? Jørrg Dynamo er den originale, den har vært merket fra dag 1. Regulator har jeg ikke merket så det kan godt hende. Kanskje jeg sender den til @Komodo :) Fin tur for deg nedover til han ;) Nei, det skal vites at du virkelig har stått på for meg. Vet ingen andre forhandlere som ville gjort like mye som deg. Og jeg har lært utrolig mye av deg. Vi får ta lærdom av dette. Kanskje skulle du kastet deg på første fly allerede etter de første månedene med mine problemer. Om man hadde snakket om reise allerede første halve året, så hadde vi helt sikkert blitt enige om utgiftene, for jeg er ikke vrang. Jeg kan være meget behagelig å ha med å gjøre i slike tilfeller for jeg skjønner deg også. Skal gå litt ufrivillig i tenkeboksen nå og tenke om jeg rett og slett orker å se på dynamoen igjen. Har den fortsatt liggende godt bortgjemt i kjelleren. Redigert 19.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Komodo skrev 17 minutter siden: Sitat Det er akkurat det som forundrer meg. I følge @Kjellg har han dokumentert installasjonen grundig. Er dette et produkt som er så avansert at du allikevel ikke klarer å si om det er feil montert? Prøv gjerne og ta meg på ord: Jeg vet (!) ikke. Min hverdag består for det meste i å hjelpe folk på telefon, til situasjoner der ingen inkl. verksteder og folk med bakgrunn har forklaring for at noe ikke funker når/siden jo alt tilsynelatende skal være ok. Helt til slutten pleier jeg å bli bestilt mot betaling, jeg kommer, og pleier å finne en feil som ingen inkl. meg ikke har tenkt på på telefonen. Så er dette i 99,9% av de "1000" feil per år som liksom skal ha sin grunn i feil på produktene jeg solgte. Og siden jeg ikke vet om Kjell er en av de 99,9 eller den ene resterende 0,1 ville nettopp dette være feil å svare på det. Tilsynelatende har han gjort alt riktig, praktisk derimot er det avgjort at første dynamosettet funker som den skal. Hva som skjer nå? Aner ikke. Sitat Og dette med "konfidensielt", er det slik at du har skrevet under på en taushetsplikt mellom deg og Kjell? Det er alltid så, ha blitt så for et par år siden når jeg fant ut at det flyter for mange informasjoner over sosiale medier. Særlig når det dreier seg om uenigheter. Jeg ønsker ikke å offentliggjøre informasjon, uttalelser, meldinger som automatisk inneholder vennlige/personlige ord og uttrykk mm. Punkt. Sitat Nå får du gi deg her Jörg. Min informasjon er begrenset til det som framkommer fra deg og Kjell, men nå går du langt i å framstille meg som en konspirasjonsteoretiker som kun spekulerer, mens du sitter på din høye hest og "eier" all fakta. Fortell oss heller hva Kjell har gjort feil. For dette dreier seg tross alt kun om en regulator, ikke ei romferge. For trolig "99%" av alle du vil snakke med er dette nok selveste hjernen av et romferge. "80%" av alle jeg snakker med bør ikke en gang ta på kablene, og i hvert fall ikke installere noe mer-avansert som per definisjon forlanger korrekt kontroll og justering før bruk. Dette er hovedjobben min, nemlig forklare og forklare og forklare og forklare, slik at det blir så få som mulig med eventuelle skader. Og det lykkes jeg bra med, men bare fordi jeg liker å gjøre det og bruker massssssse tid. Men, er det ikke et slags uavtalt konspirasjon, når du egentlig vet at det finnes flere muligheter men så ikke spør til "min" favør på tross at du fikk levert all anledning til å stille spørsmål annerledes? Jeg sitter ikke på høy hest, heller tvert imot, ellers ville jeg ikke bruke lørdag-kvelder og sønndager for å prate om deres problemer som jeg burde ta betalt for når jeg løser det isteden for å få kjeft. ...glem dit argument som måtte følge nå. Jeg har løst mitt problem ved å installere første systemet og å finne ut at den virker men har ikke noe mulighet for å finne ut hva som går galt der. Tenk, og spør riktig, ellers er det konspirasjon som resultat av feil spekulasjon. Sitat Ja, det tviler jeg ikke et sekund på. Og det er jo nettopp derfor dette utstyret står på ønskelista mi. Men jeg er nysgjerrig på hva som er feil i tilfellet til @Kjellg. Enten har han koblet eller programmert feil, eller så er det noe feil med produktet. Kan det være noe annet? Se ovenfor, jeg vet.. ikke. Jeg vet heller ikke om det finnes andre muligheter for å på-føre spenningsøkning unntatt (spekulativ) med ubalanser, induksjon, lavfrekvens og en del annet som finnes i den teoretiske verden. Det er ikke andre tilfelle tilgjengelig, som kunne sammenliknes. Veldig bra for meg/oss, men ikke hjelpende for dette tilfellet. Og hvem vet, kanskje det finnes noe i det sammenheng som vi ikke vet om enda? Jeg utelukker ingenting, så ikke forklar meg som uhøvelig eller arrogant bare fordi ingen av oss har fått anledning for å finne det. Sitat Ja, dette er tydeligvis bare søppel Men fra spøk til alvor. Pakk det heller i en pappeske og send det til meg, så kan jeg koble det opp og teste det. Tror jeg da ville gjort det i garasjen med en elektromotor. Lykke til. Jeg har gjort dette i 2x 1,5 uker på benken og Kjell sier at det skjer under bestemte forhold både hos han og sitat "etter 2 måneder" hos kompisen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Kjellg skrev 51 minutter siden: Skal gå litt ufrivillig i tenkeboksen nå og tenke om jeg rett og slett orker å se på dynamoen igjen. Har den fortsatt liggende godt bortgjemt i kjelleren. Jeg stoler også på deg, og vi finner ut av det. Det er en prosess, litt kjedelig siden den stjeler så mye glede, men bare en prosess. Mens jeg skriver her kommer jeg på en annen mulighet som vi kanskje har nå og som jeg akkurat fikk lyst til å drøfte med amerikanerne mandag natt. ...så sant de fortsatt lever, fordi trumpavhengiganer lever jo farlig. Men jeg kommer tilbake per mail etter hvert straks vi er ferdig der, så verken selg eller forandre noe på dynamoen før. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 (redigert) Joerg Becker skrev for 2 timer siden: Jeg stoler også på deg, og vi finner ut av det. Det er en prosess, litt kjedelig siden den stjeler så mye glede, men bare en prosess. Mens jeg skriver her kommer jeg på en annen mulighet som vi kanskje har nå og som jeg akkurat fikk lyst til å drøfte med amerikanerne mandag natt. ...så sant de fortsatt lever, fordi trumpavhengiganer lever jo farlig. Men jeg kommer tilbake per mail etter hvert straks vi er ferdig der, så verken selg eller forandre noe på dynamoen før. Jørg Dynamoen ligger innerst i et hjørne i kjelleren, så den vil jeg ikke forandre noe på. Risikoen er vel heller at jeg sender den til en jeg kjenner sørpå. I dag så bruker jeg hitachi dynamoen. Redigert 19.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 @BØstrøm, glemte å si at mitt problem bare kommer med motor på «høyt» turtall, dvs mellom 2500 og maks som er 3400. Som oftest ligger jeg på 3000rpm. Den lavere grense varier mellom 2500 og 2700rpm, alt etter hvilket program jeg hadde MC i. Området det hender forandrer seg omvendt proposjonalt med bulk spenning. Dvs aggresiv spenning, så inntreffer det på et lavere turtall. Konservativ ladespenning så kan jeg kjøre med høyere turtall før det skjer. Snodig ikke sant? Lå jeg på 2400 så hendte det aldri. Likeså så skjer det bare når uttak fra dynamo er tilnærmet null (fulle batterier og intet forbruk). Har batteriene SOC 60, eller om jeg har forbruk på rundt 10A så hende det heller aldri. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Akkurat det siste du skriver, ligner på mitt tilfelle. Når batteriene er sultne, funker alt som bare det. Dessuten gleder jeg meg til de siste kontaktpunktene på MC regulatoren kommer i bruk. Forhåpentligvis med oppkobling mot PC, slik at programmeringen av regulatoren kan gjøres der. Jeg har laga det til så jeg må stå på hue inn under rattet i dekksalongen når jeg omprogrammerer. Den magnethistorien med skrutrekkeren ala Balmar er jo tidkrevende og spesiell. Det skal dog sies at jeg lader som aldri før. Jeg har teoretisk mulighet til å lade inntil 480A fordelt på 2 batteribanker, men har skalert det ned via belt load manager, og kun 80% ut fra Victron Multiplus. Men 385A på litt over tomgang er akseptabelt. 285A uten hjelpemotor og Multiplus. I gamle dager ladet jeg maks 30A på en dynamo, uten MC regulator. Litt mer i 10 minutter etter oppstart, men det falt raskt. Båtlivet har rett og slett blitt mye deiligere med 230V på hele tiden, lys, musikk, kaffekoking, osv. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 BØstrøm skrev 32 minutter siden: Dessuten gleder jeg meg til de siste kontaktpunktene på MC regulatoren kommer i bruk. Forhåpentligvis med oppkobling mot PC, slik at programmeringen av regulatoren kan gjøres der. Jeg har laga det til så jeg må stå på hue inn under rattet i dekksalongen når jeg omprogrammerer. Den magnethistorien med skrutrekkeren ala Balmar er jo tidkrevende og spesiell. Dette med å bruke PC hørtes svært forlokkende ut! Har du no på gang her?:) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Pør Jorg...... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Da må du nok vente litt til, regner jeg med. Alle disse fellesprotokoller koster penger, som skal betales til softwareprodusenten og som gjør konsernene avhengig. Se f.eks. på alle disse nytteløse pengesluk som er koblet til Microsoft og Billybøy, som hele verden nå må slikke r.... av fordi alle gjorde seg avhengig av disse programmer som koster endeløs både penger, gigawatt energi pga feil og manipulerende funksjon, forbrent levetid av mennesker, som forhinder AT noe bedre blir utviklet, og masse mer, og som tillater å spionere ut alt uten å komme i nærheten av noe forfølgelse. (...utblåsning: menneskeheten trenger urgent bedre alternativer) Men Balmar beskjeftiger seg allerede med å kombinere regulatorene med batterimonitoren de tilbyr. Da ville det bli mulig å bruke appen til monitoren for å gjøre justeringer. Men hva er så vanskelig med magnetpennen? Jeg synes det går fort, når man forbereder seg. Og det gjøres jo likevel ikke oftere enn én, kanskje to tre ganger på AP nivået. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 (redigert) Googlet litt om dynamoer og sånt og fant denne tråden dere som har disse problemene @Kjellg og @BØstrøm har dere lithium banker? Dere har begge MC614 regulator? årsaken er at jeg lurer på er Balmar 100amp kit på min båt, og jeg må ha noe som funker skuddsikkert. Hver dag, på havet, langt fra folk. er ARS -5 et tryggere og mer testet valg? hva skjer med ladingen om regulatoren tar kvelden? @Joerg Becker @Komodo Redigert 25.April.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 (redigert) Utilsiktet spenningsøkning, som Kjell sliter med, er noe raritet og. fortsatt uten forklaring. Forresten prøver nå flere teknikere i Balmar å gjenskape problemet. Inntil nå er 3 enige med seg at fenomenet kan ha å gjøre med overflatespenning, men det finnes tre poeng som Kjell ser som ikke tyder på det. Derfor tester de og prøver å få det simulert. BØstrøm har rimelig sikkert noe helt annen problematikk. Jeg tenker at han finner det ut på en fin dag, men senest når jeg får anledning. Du derimot, Bitteliten, eier ikke et så krevende system ute (sett med regulatorenes øyne) uklare forhold. Jeg regner altså med at det blir "kjedelig" normal hos deg, som hos temmelig nesten 100% av alle andre som kjører Balmar. Til deg ellers: Når denne regulatoren gir opp da er ladestyringen borte. 6- og nye XT-series har i tillegg intern regulator som leverer maks 14,1V Det er greit for å forsyne alt, og regnes som "come home" regulator (utnytter ikke alt som man kunne ellers). Denne aktiveres separat, og aldri samtidig med ekstern regulering. MC-regulatorer er trolig også noe av det tryggeste og beste som finnes. Konseptet er utprøvd de siste nå knapp over 30 år og er blitt forbedret om og om siden. Siste nevneverdige forbedringer som fantes er flere år siden, et lite detalj, litt på software, og ellers er den som den er. Nettopp, fordi den er stabil. ARS-5 er i grunn lillebroren til MC. Den er beregnet for dynamoer opp til ca 160A Den er litt svakere enn MC-modellene. Feks. leverer den kun maks 9A felt i forhold til 15A permanent som MC kan levere. ARS-5 har heller ikke software for Litium, men kunne justeres på noen brukelige verdier. I tillegg har MC separat sense (ARS-5 ha integrert i strømforsyningen) som gjør denne mer fleksibel. S er det noen andre smågreier som gjør denne til, som sagt, verdig lillebror av MC. Kan altså brukes for mangt og mange, men ikke komplett allround som MC. Bulletproof, som du ønsker, blir ting når noe er overdimensjonert, eller når dette derates i sin belastning slik at den blir overdimensjonert på omvendt måte. MC kan dette ved å tilby mulighet for å begrense feltstrøm og å modulere den. Så kunne du f.eks. kjøre 100A-dynamoen du ser på med så lite som omtrent 2/3 effekt / 55% felt. Da "fryser den nok mer i hel" enn å bli for varm, for å tøyse litt. :-) Men man vil jo nå ikke bare verne og begrense, men også lade og forsyne. Ellers kunne man velge en mye mindre dynamo i utgangspunkt som ikke klarer å produsere mye varme. <450W f.eks. kan bare ikke brenne opp noe, og blir enda mindre når det blir litt varm. Når du altså tenker bulletproof, som du jo også konsiperer for "resten" av båten, ville jeg nok heller anbefale å tenke litt mere "rundt". Du har både stor forbruk som skal forsynes, og masse kapasitet som skal lades, når den lades. I min verden er da mindre dynamoer brukbar når det kan styres tilsvarende, for å verne den, men det er verken virkelig nyttig, anbefalt, eller optimal. Synsvinkel, og det finnes mange muligheter for å kontrollere aktiv, jeg aner at det kommer. Men "god margin" er da nå en av min meninger, og andre har andre meninger. Jørg Redigert 25.April.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 27.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 (redigert) Joerg Becker skrev On 19.4.2020 at 0.57: Det er nok verdt en kommentar. Mitt firma verken selger eller formidler brukte gjenstander, uansett hva, og det ble sagt så og ikke annerledes. Det er nok de fleste andre som nekter dette også, siden et firma må yte garanti og i så fall på egen bekostning. I et slik tilfelle måtte firmaet i tillegg yte garanti på noe "med historie", dvs. med ubekreftet men mulig feil ved montering/på monteringssted. Første dynamo som kom tilbake ble ikke solgt, men "gitt videre" mot praktisk testkjøring under reale betingelser. Det var en dyr test av ren interesse for å komme til bunns, men var verdt det siden dette ha bekreftet det jeg har testet meg fram til tidligere ved kjøring i benken. Når du sier gitt videre. Om det er som du sier, selv om jeg er uenig i at det er 2 dynamoer - så kunne det kanskje vært en ide å heller ta tilbake dynamoen jeg hadde kjøpt. Men «min» dynamo er merket og jeg måtte gå i kjelleren og finne dem fram for å se om merket fortsatt var der, og det var det. Kjenner jeg nå blir litt irritert når du påstår det, samt det faktum at du selger jo brukt, selv om noe annet blir påstått. Ref annonse på finn.no https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=175219278 Redigert 27.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 (redigert) Kjellg skrev for 19 timer siden: Når du sier gitt videre. Om det er som du sier, selv om jeg er uenig i at det er 2 dynamoer - så kunne det kanskje vært en ide å heller ta tilbake dynamoen jeg hadde kjøpt. Men «min» dynamo er merket og jeg måtte gå i kjelleren og finne dem fram for å se om merket fortsatt var der, og det var det. Kjenner jeg nå blir litt irritert når du påstår det, samt det faktum at du selger jo brukt, selv om noe annet blir påstått. Ref annonse på finn.no https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=175219278 Det som er så dum med offentlig henslengte og korte hypoteser er at andre parten må forklare så unødvendig mye. Vel, du spør, så får du svar så godt jeg kan. Men du kunne ha ringt eller sendt IM/E-Post isteden. Jeg verken kan, eller ville ta dynamoen fra han. Det er hans nå, for at han kjørte den samt måleutstyr som jeg sendte med en stund. Tross alt er det bruk av tid, og et visst risiko for han i tilfellet at det virkelig fantes feil. Men det gikk jo strøkent, og egentlig som forventet. Som sagt tidligere, det skjer litt mer bak kulissene her enn hos mange andre . Vi bare legger ikke til side og bare bytter når noe er uklar. Når noe er galt vil jeg vite hvorfor, om kunden snakker sant, eller også om leverandørene snakker sant. Jeg er kjent for og har null toleranse verken til kunder eller produsenter når det angår dette, og har tilgode å ikke å finne manipulasjon eller påførte skader. Men ditt problem dykket bare ikke opp igjen, uansett hva vi drev med. Så, en må gjerne forklare meg jobben min og hva vi skal gjøre, utover å bytte ut komponentene som det ble gjort. Men du, Kjell, kan jo fortsatt levere settet til reklamasjon, helt offisiell. Det står uforandret, og går videre uansett, bare med forskjell at den nå gikk 3 år og gjennom 2 båter, hvorav jeg ikke kjenner til siste parten og tilhørende usikkerhet. Uansett, prosessen her er i gang igjen, og når jeg får enten grønt lys eller flere spørs fra USA da måtte settet uansett tilbake hit. Ang. annonsen du linker til. Takk for det, forresten.. Men, firmaannonsene ligger separat ut, med full navn. Om du tror det eller ei, også jeg har både båt, bil, sykkel, for- og nåtid, inkl. privat liv, hobby, mange interesser og enda flere greier for det. Og fra tid til tid hendes det at jeg rydder, med våte øyne, og enten gir bort eller selger noe når jeg har brukt tingene en stund, isteden å kaste alt på dynga. Men nettopp derfor står dette jo på en privat annonsekonto, som privat person, med privat telefonnummer og tilknyttet privat e-postadresse, og ikke minst med følgende tekst inkludert i annonsen: "Brukt, ingen garanti" Du derimot, Kjell, spurte meg om jeg kunne selge noe som er blitt brukt, og da som Firma. I så fall måtte jeg enten forklare at jeg selger i ditt oppdrag (som du ikke vil, ellers kunne du annonsere selv), eller ta noe brukt tilbake, inn i forretningen, og selge det videre med egen garanti. ...som jeg ikke gjør med brukte gjenstander, ...uansett hva det dreier seg om og av hvem enn det er. Det er her forskjellen ligger, og det må du alle andre på kloden bare ta som gitt. --------------------------- Jeg er fortsatt ikke sikkert hvorfor dette her skjer, fordi jeg klarte ikke å gjenskape problemet selv om jeg heller ikke bruker annet enn blybatterier, som du påpeker, og ikke har forbrukere på den. Men for å belyse litt for andre hva som skjer her skal du minnes på at jeg har brukt over rund 55 direkte timer for både simulasjon, test på testbenk, halvautomatiserte test over flere dager, timer på båt, porto, material, i kommunikasjon, og gitt bort en verdi av 21k pluss å bytte 2 regulatorer, på min bekostning. Det tilsvarer vel omtrent 80k bare for at jeg kunne være så sikker som det bare er mulig at ingenting er galt med det som jeg sender til deg. Og også jeg tegner opp, protokollerer, og markerer når folk og situasjoner er tvilsomme for meg, slik at det finnes grunnlag i tilfellet en trenger. Så, det er nok snarere jeg som snart blir idiotforklart, men du kan ikke hevde at jeg gjør det særs lett for meg. Og heller ikke "vi for oss", fordi amerikanerne som jeg plager rimelig massiv gjør denne jobben en gang til, slik at ikke de overser noe heller. Tross alt kan.... det jo hende at noe gjemmer seg allikevel. Så holder vi denne døren fortsatt åpen, da faktisk til din favør. Når man skriver så mye allerede og kommer så langt da passer det også greit med å svare samtidig på et tidligere innlegg du skrev. Ikke negativ, bare for å forklare noe i sammenheng ang. "kjent for kvalitet" som nevnt tidligere og med bakgrunn at folk ellers skjønner hvorfor ikke vi tenker med italiensk eller kinesisk målestokk. Sitat ..... Produktene er helt sikkert gode og de er helt sikkert stabile i 99% av tilfellene. Nettopp det tar vi bittert alvorlig. Derfor litt om synsvinkel og det som skjer, fordi det er der problemet ligger når en skal bedømme slik. 99% sikkerhet (som du sikkert bare har slengt inn symbolsk) høres allerede bra ut (mange produsenter aksepterer 1:20), Men også 99,9 ville fremdeles være noe helt feil tall fordi også den er enda for svak. Ser man mengden produserte og installerte dynamopakker eller regulatorer (>30 år) fra Balmar både i forhold til observerte feil og beregnet per (korrekt) installasjon, så ligger feilkvoten på utlevert material / ved salg trolig allerede et sted ved <0,01 % per idag. For altså å uttrykke det tilnærmende riktig måtte man videre med enda en desimale. Med så høy kvalitetssikring er det altså forholdsvis vanskelig å få material med feil i utgangspunkt allerede. Når da nå ikke bare det skjer, men 2 ganger fordi komponentene ble både byttet og det t.o.m. med lang avstand mellom seriene ved produksjonen (hagleskudd i himmelen), da havner sjansen at en og det samme person får et og det samme problem på et astronomisk tall, trolig et sted "godt nederst i 5. desimalen". Det betyr også at vedkommende ville ha noe mye bedre sjanse for å vinne flere ganger 7 riktige i lotto på råd enn å få det samme feil to ganger rett etter hverandre. Og det er nettopp det som produsenten ser, og må se på. En gang feil = null problem. Samme feil to ganger = stort problem, men lukk evt. øyne og bli ferdig. Samme feil tre ganger, og t.o.m. nå bekreftet at første komponentene synlig arbeider, = ikke lengre et problem men absolutt grunn for å tvile. Dette stempler ingen til idiot, fordi med menneskelig teknikk er også dette mulig. Men sannsynligheten da ang opphavet av problemet peker så omsider massiv mer i alle andre retninger enn på produktet. I ditt tilfelle, Kjell, blir det for meg bare enda verre å bedømme siden du i grunn bare har så lite som kan lage problem i tillegg at du ikke er vanskelig å bedømme når det angår dine kompetanser, forståelse og forklaring. Produsenten sitter der, og du der, et sted mellom det ligger feilen, og jeg stempler ingen av sidene fordi det må være rettferdig mot begge. Hva enn. Det her skal bare forstås som et innspill og hvordan en kan/bør tenke. Det ble varmet opp igjen og vi jobber på nytt med saken. Jeg har gjort mitt og Balmar må få sin mulighet for å ta opp arbeidet. Det går for tiden dessverre ikke helt så flytende mange steder, og da nå i tillegg ang. et åpenbart helt ukjent problem som ikke vil gi seg ved bare å bytte komponenter. Det her dreier seg i hvert fall ikke om penger, trolig synlig for de fleste siden denne prosessen ha kostet oss allerede flere ganger mer enn materialet er verdt. Å holde ro i offentligheten ved "å bytte material" er en sak. Vi gjør det uten problem når det bare er så, fordi ting kan skje. Men verken Balmar, eller jeg (da også mot andre produkter/produsenter), kommer med "innrømmelser" om "feil" når ikke dette er både sikret og korrekt og særlig ikke før utløseren er lokalisert. Det er både produktene, funksjon og kvalitet som vi står for, og er da nok ganske så nøye og veldig korrekt. Feilaktige innrømmelser derimot, bare for å kvitte seg rask med et problem, ville da gjøre tvert det motsatte, nemlig både å omgjøre disse for oss alle viktige begrep til noe "farse" og å svekke det som egentlig er riktig ...og som i grunn alle skal kunne stole på. Men, det er absolutt sikker at det her kan gå sin korrekte vei. Teorien løper allerede, og den praktiske delen kan vi ta opp når dynamosettet er både komplett her og undersøkt på nytt. Jørg NB: Nå begynner sesongen og jeg har ikke tid for flere lange, ellers nytteløs tidskrevende forklaringer som uansett forsvinner om bare litt. Redigert 28.April.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Kjellg skrev for 21 timer siden: Om det er som du sier, selv om jeg er uenig i at det er 2 dynamoer - ... Kjenner at jeg blir litt forvirret av denne saken her. Mulig det har kommet fram tidligere i tråden, eller i en annen tråd for alt jeg vet, men er det slik at du har fått tilsendt ny dynamo og regulator, og at du fortsatt har det samme underlige problemet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Komodo skrev for 6 timer siden: Kjenner at jeg blir litt forvirret av denne saken her. Mulig det har kommet fram tidligere i tråden, eller i en annen tråd for alt jeg vet, men er det slik at du har fått tilsendt ny dynamo og regulator, og at du fortsatt har det samme underlige problemet? Nei, 1 dynamo og 2 regulatorer. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Kjellg skrev On 18.4.2020 at 10.53: Orker ikke å gå inn i no diskusjon her på siden. Det blir lagt merke til ;) Send meg en PM så skal du få vite alt. Var akkurat det jeg fryktet, en lengre og høylytt diskusjon her på siden. Orker rett og slett ikke mere av denne saken. Dynamoen ligger godt der den ligger og der blir den liggende enten til jeg enten orker å prøve igjen, eller at den går i søpla. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 (redigert) Takk for at du tar støyten Kjellg. For oss andre er dette veldig lærerikt. Redigert 29.April.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjellg Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 (redigert) Joerg Becker skrev for 12 timer siden: Men for å belyse litt for andre hva som skjer her skal du minnes på at jeg har brukt over rund 55 direkte timer for både simulasjon, test på testbenk, halvautomatiserte test over flere dager, timer på båt, porto, material, i kommunikasjon, og gitt bort en verdi av 21k pluss å bytte 2 regulatorer, på min bekostning. Det tilsvarer vel omtrent 80k bare for at jeg kunne være så sikker som det bare er mulig Dette er ikke et spørsmål, men snarere en konklusjon. Det hadde blitt mye bedre for begge parter om dynamo var blitt tatt i retur. Ikke var jeg ute etter den fulle pris, men du kunne sikkert spart minst 60000kr. I min tankegang så ville det vært et sjakktrekk. Men din service er upåklagelig. Jeg har aldri opplevd noen som yter så mye for sine kunder som du gjør. Du står på hele døgnet, men på et punkt så skar tingene seg litt. Til sist, det var ikke jeg som ville ha denne åpne diskusjonen. Ref innlegg 18 April. Redigert 29.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Kjellg skrev 29 minutter siden: Dette er ikke et spørsmål, men snarere en konklusjon. Det hadde blitt mye bedre for begge parter om dynamo var blitt tatt i retur. Ikke var jeg ute etter den fulle pris, men du kunne sikkert spart minst 60000kr. I min tankegang så ville det vært et sjakktrekk. Men din service er upåklagelig. Jeg har aldri opplevd noen som yter så mye for sine kunder som du gjør. Du står på hele døgnet, men på et punkt så skar tingene seg litt. Til sist, det var ikke jeg som ville ha denne åpne diskusjonen. Ref innlegg 18 April. Som sagt, man kan gjøre og ta den lette veien, men jeg foretrekker å være grundig. Uansett hva det koster. Omvendt og i mot all føleri finnes det også regler, så man har det tungt å kreve en reklamasjon når et problem ikke kan reproduseres og "alt funker som det skal". Det er bare så. Men ting må ikke skjære seg, du trykte bare på pauseknappen for snart et år siden. Men vi er jo ikke ferdig enda, fordi ferdig er når jeg sier "ferdig". Det du opplever er for både meg og produsenten "et lokalt problem", som jeg forklarte i mailen som jeg sendte natten i går. Men jeg leter fortsatt fordi har jo også solgt mange AT165 i Norge, da til alt mellom forsyning av minste batterisystemer (45Ah start og 88Ah forbruk nå, men som forebygger for senere utvidelse til Litium allerede), og opp til største batterisystemer. Så sier jeg dette en gang til: Det finnes bare ingen annen som enten har eller rapporterer om noe liknende som du sier. Er det slik likevel og kjent for noen, da ønsker jeg straks informasjon, også i senere når tråden her forsvant i nettets uendelighet av mangel av publisitet. Nå hopper vi over alt som vi har hatt før og prøvd allerede, interesserte kan lese ovenfor. Tidligere kunne ikke jeg ha kommet med noe annen foreslag fordi den fantes ikke. Men nå er det jo slik at AT165 blir avløst av nye XT170 (AT200 derimot produseres videre). XT er skikkelig bra, men for tiden uten IG (isolert minus), så kan den ikke brukes på båt med isolert minus. Men i følge siste informasjonene er de nå ganske snart ferdig og kan levere det samme modell med IG. Siden du ikke har det så travelt kunne man jo bare prøve om det blir en forskjell hos deg med en sånn isteden. Bare som foreslag. Som sagt, man kjenner jo amerikanerne, den må først ankomme her og derfor ble det ikke publisert tidligere. Men så kunne det jo være verdt å prøve om den der spenningsøkningen som du opplever forsvinner med det. ...ellers må jeg komme til Tromsø allikevel. Hører fra deg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.