Gullfisk Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Følger tråden, men er litt forvirret. Tolker det dit hen at dere er uenige om det har vært forsøkt å bytte dynamo?? eller har jeg misforstått. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Kjellg skrev for 6 timer siden: Nei, 1 dynamo og 2 regulatorer. Hmm, da må jeg ha misforstått. Jeg forsto det slik at Jörg hadde tatt en dynamo i retur, som han så hadde gitt videre til en fiskebåt, og at du har mottatt tre regulatorer. Altså to dynamoer og tre regulatorer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Var egentlig ferdig med denne tråden, men klarer ikke å holde meg. Fikk en mail i natt fra Jørg med en forklaring som kan være årsaken til problemene jeg opplever. Det virker logiskt og forklarer egentlig langt på veg de problemene mine. Jeg klarer ikke å gjengi alt og Jørg kan gjerne forklare det om han har overskudd og tid til det. I tillegg så ønsker jeg å ha et ryddig forhold til han og diskuterer det direkte med han og ikke her på BP. Skal ta meg noen dager og tenke på om jeg ønsker å gå i gang med dette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Takk, Kjell. Til alle interesserte. Vi her i saken finner nok en vei videre, tross alt åpner det seg jo muligheter. Ang. det tekniske er hovedproblemet at vi i grunn bare sitter og teoretiserer. Jeg tok en del telefon for å spørre direkte til andre kunder som jeg vet har også mindre systemer og AT165-KIT. Inkludert intensivert søk på nettet ser det per nå fortsatt ut som at det er et enkelt tilfelle. Hvis ikke Kjell, jeg, og teknikerne overser det samme da har vi i grunn prøvd det meste vi kan gjøre med avstand. Likevel ser jeg fremdeles minst to stier som kan motsvare hverandre, og som enten må forklares av skaperne i Balmar (som jobber med saken, men som jeg tviler på om de uten glasskule i det hele tatt kan), eller testes på sted (som jeg har lyst på men begrenset tid til), eller bare prøve helt noe annet på samme sted (som jeg tror er best) ikke minst for også å ekskludere særnorske forhold som f.esk. båtnisser som ikke fikk grøten sin, magnetnisser, kabeltroll, og andre slike. Så, det kommer ingen flere spekulasjoner herfra, men jeg kommer tilbake når problemet er blitt løst og da -teknisk-. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Kjellg skrev for 23 timer siden: Skal ta meg noen dager og tenke på om jeg ønsker å gå i gang med dette igjen. Jeg synes du skal manne deg opp til å gjøre et nytt forsøk. Jeg har klokketro på at du og Jörg klarer å finne ut av dette. Hvis ikke blir jo denne tråden stående som en permanent skremselspropaganda mot å kjøpe Balmar regulator. For oss som er interessert i dette problemet, kunne du tatt deg bryet med å lage en punktvis oppsummering av hva som har vært problemet, samt hva du har prøvd? Det kan jo tenkes at noen ser løsningen hvis du oppsummerer dette på en oversiktlig måte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: For oss som er interessert i dette problemet, kunne du tatt deg bryet med å lage en punktvis oppsummering av hva som har vært problemet, samt hva du har prøvd? Det kan jo tenkes at noen ser løsningen hvis du oppsummerer dette på en oversiktlig måte. Kan alltids prøve å komme med historien i korte trekk, hva som hender og hva som er gjort. Men jeg trenger litt tid på meg. Er fullt opptatt med andre ting noen uker framover. Jørg kom også med et forslag, men jeg har sagt til han også at det blir ikke denne uken i alle fall ;) Kommer plutselig tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Har snakket mye med Jørg nå i det siste og han har også diskutert dette med amerikanerne. Vi har en teori om hva som egentlig skjer og vi har forsåvidt kanskje en løsning. Jørg har lovet å komme tilbake her og forklare litt nærmere om hvordan han som fagmann ser på det. Er veldig usikker på om jeg orker å gå i gang med dette igjen, men det blir uansett ikke før etter ferien. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Kjøpsloven gir vel selger mulighet til å reparere feilen to ganger før du kan kreve omlevering eller heve kjøpet. Så da er vel veien videre opp til deg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 index skrev 55 minutter siden: Kjøpsloven gir vel selger mulighet til å reparere feilen to ganger før du kan kreve omlevering eller heve kjøpet. Så da er vel veien videre opp til deg. For å si det som det er, så er det ikke så enkelt å få til. Som du sikkert skjønner av innleggene ovenfor så har jeg prøvd. Alt har en pris, også det å gå videre.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Kjellg skrev 2 minutter siden: For å si det som det er, så er det ikke så enkelt å få til. Som du sikkert skjønner av innleggene ovenfor så har jeg prøvd. Alt har en pris, også det å gå videre.. Ja, jeg skjønner det er krevende. men lovverket ligger nå der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 index skrev for 3 timer siden: Kjøpsloven gir vel selger mulighet til å reparere feilen to ganger før du kan kreve omlevering eller heve kjøpet. Så da er vel veien videre opp til deg. Det er jo et viktig poeng. Men hvordan vil en slik regel fungere i praksis når det er snakk om utstyr man selv monterer? Feiden her har vel så vidt jeg har forstått vært i forhold til hvorvidt det er noe feil med utstyret eller om feilen ligger i båten eller kobling? Jörg sier jo at det er levert nytt utstyr, samt at det er testet og funnet i orden hos ham. Jeg vet ikke om det er noen begrensninger i kjøpsloven i forhold til utstyr hvor det er en risiko for at det kan ødelegges ved feil installasjon og kobling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 det er nok midt i "stridens kjerne" her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Perodiske feil og systemfeil er det mest trøblete som er på planeten å finne ut av. Enten det gjelder elektro eller annet. Særlig når enkeltkomponenter hver for seg funker, men satt sammen i et system eller miljø blir en katastrofe. I slike sammenhenger tror jeg også at anvendelse av kjøpsloven begynner å knirke i sammenføyningene. Slik sett at det heller mot at den som har kjøpt og montert greiene begynner å overta bevisbyrden. Og det kan kreve at det a) lovanvendelse blir forbannet kostbart og frustrerende, b) så dyp teknisk innsikt at man fikser problemet selv. Dette er så vidt jeg skjønner ikke enkelt verken for Kjellg eller Joerg. Jeg vet nix om elektronikk. Men jeg har vært borti testkjøring av roterende utstyr som har gått utmerket. Demontert, fraktet, satt på plass, og det er ubrukelig. Masse greier for fikse det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Skudd fra hofta: Er batteripakken din dimensjonert for en så stor dynamo? @Joerg Becker hevder å ha kjørt en langvarig test i benk. Var det mot en tilsvarende batteribank som du har? Ble generatoren kjørt med samme turtall som du har når du opplever problemet? Testet han generatoren med samme ladenivå på banken som du har når du opplever problemer? Tenker på dette: Kjellg skrev On 19.4.2020 at 16.13: ... glemte å si at mitt problem bare kommer med motor på «høyt» turtall, dvs mellom 2500 og maks som er 3400. ... Likeså så skjer det bare når uttak fra dynamo er tilnærmet null (fulle batterier og intet forbruk). Har batteriene SOC 60, eller om jeg har forbruk på rundt 10A så hende det heller aldri. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Kjellg slipper ikke så lett unna... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Nei, noen grunn til at han skulle det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 (redigert) ...morsom, trodde heksejakt finnes bare på bygda. Nå vet vi at de ikke er "feil", men "noe" som verken jeg eller andre har hatt erfaring med fra før. Løsningen er der, i regulatoren, med noe så enkelt som å bruke funksjonen AHL riktig. Det kan "du" klandre meg for, eller også "deg" for, fordi en som er kombinert "dommer-statsadvokat og moralpredikant" burde jo ha visst dette selv. Kos dere, vi snakkes igjen om en stund. (når jeg har tid for å utdype det) Jørg Redigert 6.Mai.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Det er ingen heksejakt dette her Jörg. Det handler om å forstå problemet og lære. Og så putter vi inn litt humor underveis Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 (redigert) Komodo skrev for 3 timer siden: Skudd fra hofta: Er batteripakken din dimensjonert for en så stor dynamo? @Joerg Becker hevder å ha kjørt en langvarig test i benk. Var det mot en tilsvarende batteribank som du har? Ble generatoren kjørt med samme turtall som du har når du opplever problemet? Testet han generatoren med samme ladenivå på banken som du har når du opplever problemer? Tenker på dette: Om batteripakken er stor nok er faktisk et moment jeg har tenkt på lenge. Har «bare» 2x142ah Forbruk og 1x115Ah start. Etter det Jørg sier så skal ikke det være problem. Men det er faktisk litt lite om man tenker på lademotakeligjet for selv om jeg har skrudd belt manager helt ned så lades det kraftig om soc er lav. Men etter det jeg har skjønt, så er blybatteri slik at de tar imot den strøm de klarer og det skal ikke være skadelig, selv om C blir over det anbefalte for batteriene. Eller for sønnak sine batterier så finnes det ikke produktblad. Hvilken bank, turtall og soc han har brukt, vet jeg rett og slett ikke. Men etter det jeg har skjønt så brukes det både batteri og inverter. Men jørg har fått en forklaring på dette «fenomenet» som opptrer. Det virker for meg logiskt men Jørg får heller fortelle selv hva dette er for noe. Jeg har det men jeg vet ikke hvor «konfidensielt» dette er, så han må heller selv komme med det om han ønsker det. Men for meg så hjelper det ikke stort. Jeg skal nok klare å løse det, men det krever både arbeid, tid om mye tenking. Må få overskudd til det først, men akkurat nå så vil jeg spy av hele opplegget. Får se hvor mye jeg savner den gode ladingen etter hvert ;) Redigert 6.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Joerg Becker skrev for 2 timer siden: Nå vet vi at de ikke er "feil", men "noe" som verken jeg eller andre har hatt erfaring med fra før. Løsningen er der, i regulatoren, med noe så enkelt som å bruke funksjonen AHL riktig. Det kan "du" klandre meg for, eller også "deg" for, fordi en som er kombinert "dommer-statsadvokat og moralpredikant" burde jo ha visst dette selv. Det er imidlertid en utfordring med å justere AHL så lavt. AHL må uansett setter høyere en temperaturkompensert ladespenning og må da justeres manuelt etter temperatur på batteriene. En annen løsning er å kjøre uten noen temperatur kompensering og sette AHL lik eller 0,1V høyere en ladespenning. En annen utfordring er at spenningen øker i det regulator beregner om den skal gå over i absorbtion eller ikke. Ikke det største problemet men ladespenning blir da lik eller 0,1V over bulk spenning også under absorbtion. Totalt sett er dette en løsning som magefølelsen min ikke sier OK til. Blir litt for mye som da blir å operere helt på grensen eller over annefalte ladespenninger. En annen løsning kan være å lade konservativt, men da er litt av vitsen med denne dynamoen og regulator borte. Ikke feil på utstyr? Tja - Hva er det da som definerer hva som er feil på utstyr. Det virker i denne sammensetningen da ikke som det skal, og hvorvidt det er en feil får andre heller vurdere. Totalt sett veldig vanskelig både for meg og Jørg dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 (redigert) Hulda skrev for 5 timer siden: Jeg vet nix om elektronikk. Men jeg har vært borti testkjøring av roterende utstyr som har gått utmerket. Demontert, fraktet, satt på plass, og det er ubrukelig. Masse greier for fikse det Etter sigende så skal du være godt dekorert i å være lokalt jordplan, så da tror jeg at jeg også ville ha nektet på alt som har med strøm å gjøre. Selv ble jeg helt satt ut den ene gangen jeg var tøff i trynet og tok på noe jeg absolutt ikke burde ta på. Ble rett og slett helt stum i flere minutter etterpå. Fikk god til til ettertanke Arbeidsuhell kalles det vel så fint. Men det var bare 1 gang!!! Redigert 6.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Joerg Becker skrev On 6.5.2020 at 13.54: Løsningen er der, i regulatoren, med noe så enkelt som å bruke funksjonen AHL riktig. Har tenkt litt og kommer ikke til å montere det igjen med det første. Man kan ikke si at man skal bruke «AHL riktig». Å gjøre de justeringene der er egentlig bare å maskere symptomene og går ikke an å si at dette er å bruke AHL riktig. I mine øyne så blir det feil. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Komodo skrev On 30.4.2020 at 13.10: For oss som er interessert i dette problemet, kunne du tatt deg bryet med å lage en punktvis oppsummering av hva som har vært problemet, samt hva du har prøvd? Det kan jo tenkes at noen ser løsningen hvis du oppsummerer dette på en oversiktlig måte. Har full forståelse for at du ikke orker å sette i gang med nye tester @Kjellg. Men hva med det jeg etterlyste over her? For oss som er interessert i slike problemstillinger kunne det vært interessant å se trinnvis hva som har skjedd, hvilke utfordringer du har hatt, og hva som er forsøkt. Det kan jo være en grei liste å ha for deg også den dagen du bestemmer deg for å tørke støv av utstyret igjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.