Mix Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Jeg ville skrudd på BDL igjen og sjekket for vakkel mens en kikker på ladelyset. Jeg ville også gått igjennom alle advanced settingene for å se om noe er utilsiktet rotet med. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Mix skrev 9 minutter siden: Jeg ville skrudd på BDL igjen og sjekket for vakkel mens en kikker på ladelyset. Jeg ville også gått igjennom alle advanced settingene for å se om noe er utilsiktet rotet med. Skal sette det på. Tok en Long Menu og skrev ned alle verdier og sendte det til forhandler. Han så ikke noe unormalt, så jeg tror strengt tatt at da er det utelukket, men det skader ikke å sjekke :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Har glemt å si det men regulator «ser» den høye spenningen i form av at den vises i displayet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Kan det være en ide å flytte regulator til en annen plassering? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Mornings. Takk for invitasjonen, KjellG. Dessverre har jeg ikke mulighet for å gjøre noe nå, verken i diskusjonen her eller fysisk. Bare så mye for å "cleane" litt. Vi tok det jo etter vanlig analyse som gitt at det finnes noe mulig feil i regulatoren. Derfor ble den bare byttet, men ikke undersøkt videre. Det gjør jeg i alle fall når jeg kommer tilbake. Ingen av dynamoene fra Balmar (bortsett 6-series med intern regulator) har noe elektrisk forbindelse mellom felt og statorkrets. Dette utelukker i grunn all påvirkning derfra. Det ligger et år og en del tusen regulatorer mellom første og andre regulatoren KjellG fikk nå. At det dykker opp eksakt det samme feil hos det samme person 2 ganger tyder vanligvis på at triggeren til feilen bør ligge et annen sted. Men det som er mest interessant i så fall er at regulatoren kan være mottakelig for triggeren. Så, hvilken signal tolkes da feilaktig? Og, ikke minst, hvorfor noe så høy spenning? (NB: verken MC- eller ARS-5 arbeider uten tilkoblet Senseledning). Vi finner ut av det. God sommer! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Komodo skrev for 16 timer siden: Men det slo meg akkurat nå, har ikke @Framtia lik regulator i sitt nye opplegg? Det hadde jo vært veldig interessant å hørt om han har samme erfaring. I tilfelle stryker jeg den regulatoren fra ønskelista mi over ting til båten... Jeg har ikke lagt merke til noen slike nykker eller uvaner hos meg, men nå har jeg ikke lett synlighet av ladespenning mens jeg kjører motor, og jeg har heller ikke prøvd å se etter slike symptomer. Forøvrig er det gøy med en AT-165 og regulator ombord, lader så det griner, og det fungerer veldig fint med regulering av spenning og ladestrøm når det begynner å bli fullt. Har forresten en Valeo 125A forberedt for MC-614 om noen ønsker oppgradere.... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
riskyrasmussen Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Fant dere noen løsning her?:) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 riskyrasmussen skrev 24 minutter siden: Fant dere noen løsning her?:) Nei! Solgte den veldig billig til en kompis mot at han selv monterte den. Gikk bra i ca 2 måneder, så ut av intet kom samme spenningsøkning som jeg opplevde, så den måtte jeg bare ta tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Du måtte ta den tilbake fra kompisen din. Men å få leverandøren til å ta den tilbake var ikke plankekjøring? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Komodo skrev for 9 timer siden: Du måtte ta den tilbake fra kompisen din. Men å få leverandøren til å ta den tilbake var ikke plankekjøring? Ehhh nei. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Hvor handlet du? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 riskyrasmussen skrev 21 minutter siden: Hvor handlet du? Orker ikke å gå inn i no diskusjon her på siden. Det blir lagt merke til ;) Send meg en PM så skal du få vite alt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 For det første @Kjellg; utrolig kjedelig å høre at du ikke fikk smell på dynamo og regulator. Dette er jo kostbart utstyr som du har kjøpt av en forhandler i Norge, noe som bør sikre deg både veiledning til montering, samt rettigheter dersom det ikke fungerer. Jeg mener jo at selv om det er avansert utstyr så bør det ikke være verre enn at man følger en spesifikasjon/prosedyre for montering og oppsett, og da skal det virke! Virker det ikke da har man enten montert feil, eller det er feil på utstyret. Feil montasje bør du kunne utelukke ved en beskrivelse samt bildedokumentasjon ned på detaljnivå iht. montasjeanvisning. Joerg Becker skrev On 2.7.2018 at 10.33: Ingen av dynamoene fra Balmar (bortsett 6-series med intern regulator) har noe elektrisk forbindelse mellom felt og statorkrets. Dette utelukker i grunn all påvirkning derfra. Dette er jo i tråd med hva jeg skrev tidligere i tråden. Jeg kan heller ikke forstå at feil på dynamoen skal kunne gi deg disse utslagene. Dette må være et reguleringsproblem. Joerg Becker skrev On 2.7.2018 at 10.33: Vi finner ut av det. Og her har du jo svart på hvitt at det skal ordne seg Kjellg skrev On 1.7.2018 at 20.16: Har bare en sånn billig kinatester og den finner ingen feil. Men det er en billig sak som egentlig bare måler spenning og indre motstand. I tillegg kan jeg sette CCA. Svarmeldinger kan være defekt, Charge eller OK. Den har svart OK på alle mine. Litt på siden, men kan du legge ut et bilde av den testeren du har? Lurer på å kjøpe meg en slik, og da lurer jeg på om jeg skal ta en fra ebay, eller om jeg skal kjøpe Biltema sin... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Kjellg skrev 20 minutter siden: Orker ikke å gå inn i no diskusjon her på siden. Det blir lagt merke til ;) Send meg en PM så skal du få vite alt. Hvis du mener meg så kan jeg berolige deg, Kjell, jeg har ikke noe imot noe offentlig diskusjon. Det eneste som er krevende for meg er at det skjer i tider når jeg er anspent allerede, som mot våren og når jeg er opptatt med masse andre ting. Men tak for hensyn du viser. J. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Komodo skrev 5 minutter siden: For det første @Kjellg; utrolig kjedelig å høre at du ikke fikk smell på dynamo og regulator. Dette er jo kostbart utstyr som du har kjøpt av en forhandler i Norge, noe som bør sikre deg både veiledning til montering, samt rettigheter dersom det ikke fungerer. Jeg mener jo at selv om det er avansert utstyr så bør det ikke være verre enn at man følger en spesifikasjon/prosedyre for montering og oppsett, og da skal det virke! Virker det ikke da har man enten montert feil, eller det er feil på utstyret. Feil montasje bør du kunne utelukke ved en beskrivelse samt bildedokumentasjon ned på detaljnivå iht. montasjeanvisning. Vel, du kan ikke ane hvor kjedelig dette.. er for meg. Problemet for meg er at Kjell er en utrolig hyggelig fyr i tillegg at han er ganske så oppegående. Likevel sitter jeg låst når det angår å bedømme forholdene riktig. Lover og regler, som du poengterer her er noe jeg er svært... på linje med. Eller hvor mye har du hørt negativt om meg siden jeg kom 2003 til Norge? Så kommer mine egne følelser i tillegg, som nesten alltid heller mot mine "trofaste". Men så må jeg også be om å se på fakta, alle fakta. Det er uforandret slik at jeg forutsetter at Kjell trolig ikke gjør noe "feil", og han er smart. Like uforandret er det fakt at jeg har trippeltestet alt han har fått, men ikke* fant feil på tross av til dels over en uke testing og simulering per gange. (*gjelder en skade som ikke er klassifisert som materielt/produksjonsskade men det vi bare dreit i.) Likevel har jeg har byttet ut alt, dobbeltsjekket, har testkjørt alt før forsendelse en gang til, og sendte altså komplett ny og feilfritt. Nå monterer Kjell det samme, på tenkelig enklest omgivelse, og likevel feiler utstyret hos han, igjen. Og her skriver jeg det samme som jeg skrev til Kjell tidligere: Selve det utstyret som jeg byttet ut/tok tilbake av Kjell i første omgang ble så installert av meg på et fiskebåt for å observere det langtids. På båten fantes inntil nå heller ikke annet enn 200Ah bly-syre (nå økt til 300Ah Litium). Han er stadig i gang, og han fikk i tillegg en BMV-700 monitor som jeg tar en titt på av og til når jeg er i nærheten, bare for å sjekke videre over tid. Det siste jeg noterte i fjor var at dynamo og regulator gikk både helt vanlig og feilfri i 2.411 timer der. Det eneste som jeg kunne se er at den har økt spenningen (som den skal) for temperaturkompensasjon fra 14,4 til 14,65V og that´s it. Så ringte jeg til han for ca en time siden for å høre, bare for å få absolutt aktuell status før jeg sier noe her nå. Status er at vi fortsatt ikke kan si noe annet enn at det som Kjell sendte tilbake funker som det skal, uforandret og ikke modifisert, på et vanlig standard installasjon. Kjell og jeg har, eller har hatt, også et ganske bra kommunikasjon med hverandre. Også var det så at vi t.o.m. avtalte på Kjells foreslag at han ville betale flyet til Tromsø, som jeg kvitterte med jeg sa at jeg da kommer uten å ta betalt for reisen og sjekker på stedt. Nå for tiden er dette dessverre ikke lengre mulig (nei, ikke pga. Det-Vi-Ikke-Skal-Diskutere-OM-På-BP), men uansett ser du hvor langt jeg "er villig til å strekke meg", i tillegg til vel godt over 2x 1,5 uker med konstant feilsøking og simulasjon på testbenk og egen installasjon mm. Feilen er bare ikke til å rekonstruere så som situasjonen var. Det finnes en punkt til, som heller ikke er noe hemmeliget. Det er kjent at også Balmar ha fått forespørsel av noen i USA som slet med noe liknende. Vi har drøftet paralleller og laget teorier frem til øynene ble våte. Men, igjen det samme, også der ble det byttet ut deler, synlig uten hell og uten virkelig å få avklart hva det egentlig er som utløste dette der. Jeg snakker altså om "noe" som blir utløst av "noe", dvs. noe som kan skje, men som trolig ingen ha fått utredet rett på åsted. Nå må du gjerne kommentere dette, Komodo, men vennligst ikke med "Forbrukerkjøpsloven" fordi "forbrukere" er bedre "vernet" her allerede siden år 1986 enn Norske lov lover eller kommer til å love noen gang. God helg ! J. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Joerg Becker skrev 15 minutter siden: Eller hvor mye har du hørt negativt om meg siden jeg kom 2003 til Norge? Jeg har ikke tenkt å si noe negativt om deg Jörg, det overlater jeg i så tilfelle til andre. Jeg bare konstanterer at dette er en merkelig situasjon som jeg synes to oppegående karer som dere burde klart å løse. Hvis det er slik at @Kjellg har kjøpt et produkt og installert det feil, burde det vel være mulig å fjerndiagnostisere det vha. bilder, video og tekst, slik at han kan få rettet feilen. Dette utstyret er vel ikke så avansert at det ikke er mulig for noen andre i hele verden å montere det riktig? Dersom det er slik at han har installert utstyret riktig, og det fremdeles ikke fungerer, så burde du enten ta utstyret i retur og sende ham nytt, eller ta utstyret i retur og returnere pengene. Det er min enkle mening, forbrukerlovverk eller ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Vel, Komodo, hvis din mening baserer på bare det da vet jeg egentlig ikke om jeg bør svare i det hele tatt. Jeg kan bare gjentar at Kjell og jeg har både diskutert og fjerndiagnostisert en del. Og jeg er helt enig med deg at det egentlig ikke er så forferdelig komplisert. Som beskrevet fikk jo t.o.m. jeg installerte det jeg fikk tilbake, på fiskebåten her, og det virker feilfri der siden nå over 2.500 timer. (..) Jeg kunne nå spørre både deg og verdenen hva jeg skal gjøre, men jeg regner med at jeg ikke får noe rimelig svar sålenge ikke jeg sier "Feilen må bare ligge her. Beklager dette. Jeg betaler tilbake og tar atter et dynamosett tilbake" ...og betaler også den av egen lomme (da nr. 2) fordi produsenten sier (med rett) at det ikke kan være mulig å reklamere på noe som synlig virker. Ikke en gang i Norge. Så, så sant det altså ikke ha dykket opp et (selvfølgelig mulig) ny feil, som ikke var der før jeg sendte (se ovenfor) ligger feilkilden sannsynligvis bare ikke her. Men, det er jo bare å sende hit igjen som reklamasjon, så sjekker jeg atter en gang til. For Kjell gjør jeg det t.o.m. gratis, men det vet han selv. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Og til deg, Kjell, en gang til. Nei, jeg idiotforklarer deg ikke, og det vet du. Men glasskula er tom for ideer mens "jævelen er et ekorn". Det finnes nå ganske mange AT165 også i Norge, og alle...(!) virker som de skal. På verdensbasis ble det solgt mange tusen AT-sett, akkurat som du fikk. Enkelt og greit, og det ser ut som at også alle disse virker. Tviler du på det da må du gjerne prøve å finne noe f.eks. på nettet, som ikke virker. Google vet alt, men jeg klarte ikke å finne så mye som en antydning på noe som ligner på det gjentakene problemet du har. Når nå en fikk byttet 2 dynamoer og 3 regulatorer med lang avstand i tiden innenfor serien, men som alle viser det samme symptom hos bare én, bør det bli klar at det er "noe" lokalt som forhindrer at systemet virker både normal og som det gjør ellers hos alle andre. Beste hilsen Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 (redigert) Nå skal jeg vokte meg vel, for å gå inn i en diskusjon har jeg ikke lyst til. Har på følelsen at uansett hvor mye man diskuterer så vil det ikke resultere i noen løsning. Blir bare ordkløyveri og ikke noe fornuftig som vil komme fram. Men her er noen av mine synspunkter. Spenningsøkningen kommer på et spesifikt punkt i programmet. Det er når regulator er ferdig med første fase av bulk og kjører noen beregninger for å se om den skal gå over i absortion eller ikke, men dette skjer kun når uttak er tilnærmet 0A og heller ikke alltid. Kan fungere fint en stund før problemene kommer tilbake. Setter jeg på 7-8A belastning feks lanterner, så er alt ok. Har hele tiden hatt dialog med forhandler og har gjort det han ba meg om, ikke mere og ikke mindre. Alt er skikkelig dokumentert hele vegen. Hva som er sagt og hva som er gjort. Alt er fulgt til punkt og prikke. Alt er logget av dataloggere. Da det var vanskelig å få tak i en datalogger med separate minus har jeg kjøpt og brukt flere, samtlige synkronisert med tidsstempel. Systemer er testkjørt med dynamo og regulator kobler til et 3,dje batteri. Båtens batterier og laderegime har da vært totalt frakoblet. Samme feil også da. Hadde også ekipselektrikker ombord i 2 timer for å verifisere mitt oppsett, men han fant intet feil i båten min. Betalte til og med for dette. Dokumentasjonen min er rett og slett overveldende. Jeg kjøpte og gikk gjennom disse kursene bare for å få teorien om hvordan elektronene vandrer. For øvrig et veldig lærerikt og nyttig kurs. Jeg holdt på i over 2 år med dette, fram og tilbake med mail, telefoner og skruing. Jørg stakk hodet sitt fram her i tråden så jeg kan bekrefte at jeg tilbød han flybillett oppover, noe det aldri ble noe av. Igjen, jeg holdt på med dette i over 2 år. Jeg kjøpte en hel pakke med dynamo, regulator, serpentin og mosfet ladeskille. Etter en tid ønsket jeg å levere tilbake dynamo og regulator, noe som ikke ble imøtekommet. Jeg spurte da om han kunne selge dette for meg, noe han ikke ville. Han tilbød å teste utstyret så kunne jeg selv selge det på finn. Dette ønsker jeg rett og slett ikke, eller jeg turte ikke iom uenigheten om hvor feil var eller hva som utløste denne spenningsøkningen. Da fikk jeg tak i et Dual V reimhjul som jeg satte på og lot en kompis teste det. Det fungerte bra og vi ble enige om en pris. Så rett etter 2 måneders bruk skjer akkurat det samme igjen. Slik status er nå så har jeg kjøpt noe som ikke virker og forhandler har heller ikke klart å hjelpe meg å løse problemene. Hadde egentlig anført dette på tabbekvoten og ønsket å glemme hele dritten, helt til denne tråden ble trukket opp igjen. For å si det mildt - Jeg er søkke hakke lei, sur, irritert og skuffet. Holdt på så mye og lenge at det nesten gikk ut over selvtilliten min for at jeg ikke klarte å finne feilen. For et eller annet er feil, men hvor, det vet jeg rett og slett ikke. Sånn satt på spissen så legger jeg ansvaret på selger og selger legger ansvaret på meg. Der står vi og der blir vi å stå. Sånn er det bare. i dag er jeg veldig glad for at jeg ikke la dette ut på finn for salg. Men som sagt så orker jeg ikke noen diskusjon om verken det ene eller det andre. Antar det vil komme noen flere innlegg her nå, men jeg blir ikke å kommentere dem såfremt de ikke er direkte uriktige. Redigert 18.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Joerg Becker skrev for 4 timer siden: Vel, Komodo, hvis din mening baserer på bare det da vet jeg egentlig ikke om jeg bør svare i det hele tatt. Om du skal skrive noe mer i denne tråden eller ikke blir helt opp til deg. Jeg bare konstanterer at du har solgt et produkt som @Kjellg ikke får til å virke. Hvis du ikke skal gi ham verken et nytt produkt eller pengene tilbake, så kan du kanskje fortelle hva han har gjort feil? Dette er jo interessant for oss andre også, som kanskje lurer på å kjøpe en slik dynamo og regulator. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Vel, Komodo. Du vet at slike ordspill fører til underholdning, derfor gjør du det, men du stiller ikke de rette spørsmålene. Som du kan lese, om du leser, jeg kan ikke si verken om Kjell har gjort noe feil, eller hva som er feil der. I første tilfellet ville jeg heller ikke en gang si noe uansett, det er konfidensielt. Det jeg kan gjentar, og konstatere, er at dynamoen jeg tok tilbake, etter omlevering som jeg gjorde for sikkerhets skyld, er blitt montert av meg på en annen båt og virker der siden over 2500 timer, mens også andre dynamoen som ble sendt til Kjell (inkl. tredje regulator) fremdeles ikke virker hos Kjell. Trenger du enda flere detalj da må du hente det fra Kjell. Du må nå gjerne konstatere, synse, og bruke grå-lyskasteren som du måtte ønske. Jeg synser ikke, men ser bare på fakta, og Kjell vet hvordan han får tak i meg. Er jo uforandret tilgjengelig også for han, 7 dager per uke som vant. Men kanskje du Komodo burde begynne å stille spørsmål annerledes, slik, som du skriver, at du og andre som også evt. vurderer kjøp av slike dynamoer får mulighet for å se ting med nøytral synsvinkel og dermed riktig? Produsenten i alle fall lager fenomenalt gode og pålitelige produkter, som feiler ekstrem sjelden når ting blir gjort som det skal være. God helg, hold dere friske! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Kjellg skrev for 5 timer siden: Jeg spurte da om han kunne selge dette for meg, noe han ikke ville. Han tilbød å teste utstyret så kunne jeg selv selge det på finn. Dette ønsker jeg rett og slett ikke, eller jeg turte ikke iom uenigheten om hvor feil var eller hva som utløste denne spenningsøkningen. Det er nok verdt en kommentar. Mitt firma verken selger eller formidler brukte gjenstander, uansett hva, og det ble sagt så og ikke annerledes. Det er nok de fleste andre som nekter dette også, siden et firma må yte garanti og i så fall på egen bekostning. I et slik tilfelle måtte firmaet i tillegg yte garanti på noe "med historie", dvs. med ubekreftet men mulig feil ved montering/på monteringssted. Første dynamo som kom tilbake ble ikke solgt, men "gitt videre" mot praktisk testkjøring under reale betingelser. Det var en dyr test av ren interesse for å komme til bunns, men var verdt det siden dette ha bekreftet det jeg har testet meg fram til tidligere ved kjøring i benken. God helg også til deg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Joerg Becker skrev for 6 timer siden: Det jeg kan gjentar, og konstatere, er at dynamoen jeg tok tilbake, etter omlevering som jeg gjorde for sikkerhets skyld, er blitt montert av meg på en annen båt og virker der siden over 2500 timer, Du mener regulator. Dynamo er ikke skiftet, det er den opprinnelige jeg har i mitt eie. Ikke 3 regulatorer - 2. Men nummer 2 har også vært inne til sjekk. Men jeg orker ikke dette, for det blir bare bråk. Vi finner finner ingen løsning så jeg har avskrevet dynamoen på «tabbekvoten» for lengst. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 (redigert) Joerg Becker skrev for 6 timer siden: Mitt firma verken selger eller formidler brukte gjenstander, uansett hva, og det ble sagt så og ikke annerledes. Det er nok de fleste andre som nekter dette også, siden et firma må yte garanti og i så fall på egen bekostning. Det er en av risikoene med å selge til private. Forbrukerkjøpsloven har nok fått mange forhandlere til å «knele». Redigert 19.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Hvor du senser vet jeg ihvertfall av erfaring at kan ha innvirkning. Jeg satte sense på Lifepo4 banken(+) og alt funket som bare det, inntil den banken koblet fra. Da steg volten slik du beskriver, fordi MC regulator leste 13,9 volt, mens dynamoen ladet over 15V. Jeg skjønner at dette er for elementært for dere, men nå til mitt neste problem.. Jeg har egen dynamo til blybank, og en balmar 210A til Lithiumbank. Disse er skilt med Mos Fet, og en sterling skillediode, slik at ladespenning mer enn 0,7volt over blybatterispenning kan gå til Lithium, mens lithium hele tiden kan fylle blybanken. Balmar+ går inn mellom MosFet og switch som kan koble fra Lithiumbanken, slik at denne dynamoen også kan hjelpe til med å lade blybatteriene, om dynamoen til blybatteriene skulle være defekt, eller blybatteriene er ladet langt ned. Samme sted er nå senseledningen til Balmar 210A dynamoen koblet inn. Ved lading funker dette kjempebra, helt til Lithiumbanken er ca 85% full. Da klipper den plutselig ladingen helt, før den begynner å lade igjen, og over ca ett minutt oppnår full lading(185A), for så å kutte ladingen brått igjen. Ladingen stiger altså sakte, når en topp, og kutter, og dette gjentar seg helt til Lithiumbanken er helt full. Jorg har lovet å se på dette, men det har liksom ikke passet. Så er det jo gøy å prøve å finne det ut også. All minus er koblet sammen. Kan dette på forunderlig måte ha noe å si? Jeg er uansett interessert i hva ditt problem kommer av, da jeg ser muligheten for at problemer med MC regulering via sense kan være beslekted. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.