Jump to content

Saga kaptein 14 fot skal ha kort stamme, hvordan montere lang?


tullerici

Recommended Posts

Hei

 

har en saga kaptein 14fot med rattkonsoll.. kjøpte ny motor igår i blinde da den nye var langstammet iforhold til gamle yamaha 20hk 1988 modell kortstamme..

 

nye motoren er en johnson 30hk 2tak 2005 modell, tar tid å bygge opp turtall ved full gass og tar tid før båten begynner og plane men når den først er i plan så kommer turtalle å båten flytter godt på seg!  Fronten humper opp og ned når den er i plan pga får lite vekt foran som skal ordnes.

 

problemet er vel mest at båten styler/lavt turtall selv ved full gass en god stund til den legger seg i plan..   vet kortstamme skal den ha men nå har jeg kjøpt den langstammet og vil bruke den men det må vel vær noe som kan ordnes at turtall er kjappere og planing går kjappere?  Lest mye om motorbrakket men ikke skjønt hvordan det skal festes/riktig type ?  Håper på gode innspill...

 

kommentarer som at jeg må kjøpe kortstamme kan spares.

Link to post

du kan jo forsøke å heve motoren på akterspeilet , feks skru fast en trekloss oppå speilet og aluplate på inn- og utsida 

Har du boltet den fast eller sitter den bare med klemskruene ? 

 

Ellers fins det remedier for å få ned baugen , smart tabs er en måte  - fjærbelastede trimflaps som gir mest effekt i lav fart, eller en slik doel-fin / hydrofil plate som festes på motor 

 

Kan jo også høres ut som at stigning på propell er litt i største laget , da blir det tregere aks men mer toppfart (vel å merke om motoren orker) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Skal prøve med treklosse i morgen, er alu plate på innsiden og skikkelig plate bak.. er forsterket hele båten en orginal saga kaptein båt da bestefar til kona lagde og forsterket båten selv når han jobbet på saga i selje. 

Gamle 20hk på bilde, skal få lastet opp bilde av ny motor men da står den på en annen båt fra da jeg kjøpte selve motor

0BBC68DE-3FB8-416A-B4E7-FA9E9E604A05.jpeg

8DD5A7A9-C167-4466-99FC-DB11DEEBD9FA.jpeg

D388321F-4F01-4D9D-8499-0EA29FC48B22.png

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

du kan jo forsøke å heve motoren på akterspeilet , feks skru fast en trekloss oppå speilet og aluplate på inn- og utsida 

Har du boltet den fast eller sitter den bare med klemskruene ? 

 

Ellers fins det remedier for å få ned baugen , smart tabs er en måte  - fjærbelastede trimflaps som gir mest effekt i lav fart, eller en slik doel-fin / hydrofil plate som festes på motor 

 

Kan jo også høres ut som at stigning på propell er litt i største laget , da blir det tregere aks men mer toppfart (vel å merke om motoren orker) 

Hei

 

den er skrudd med orginal klemmene kun. 

Link to post

ser jo ut som at det skroget fint skal tåle 30 hk ja. 

 

Tviler for at propellen fra yamahaen passer på evinrude/johnson.  

Tør ikke tippe på stigning, men dersom den sto på en liten og lett båt så blir det gjerne litt tung om man setter den på en litt større båt.  Og aluminium er oftest godt nok i de hastighetene vi snakker om her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

da var sikkert propellen helt feil til hans båt også.   Vil tro din båt bør klare noen og 20 med rett propell

 

litt info her - vil tro 10x12 vil funke bra , kanskje også 10x13 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Med 30 hk på 14-foter bør du passere 20 knop med "god" margin. Med mindre den er veldig tung. Skroget ser jo greit ut å drive.

 

Jeg hadde en Rana 430 SP (tung og bred 14-foter) og den gikk i ca 24 knop. Ekte knop GPS-målt. Ca samme med 2 personer i. Var tung å få i plan med 5 voksne ombord, men når den var i plan så gikk den i ca 20 knop. Jeg hadde powertrim så jeg kunne finstille motoren for maks hastighet underveis.

 

Ut fra det jeg husker så gir som oftest en 3-bladet propell høyere hastighet enn en 4-bladet.

 

For meg høres det ut som om:

- Propellen du har i dag er for tung. Enten for stor diameter eller for høy stigning, eller begge.

- Motoren går alt for langt ned i vannet.

- Motor er for langt tiltet ut (gir vanskeligere planingsterskel men ofte høyere toppfart)

 

Tiltak:

Løft motoren så høyt at nedre del av kavitasjonsplaten (platen over propellen) flukter med bunnen. I og med at dette er så mye som 10 cm så ville jeg vurdert å forsterke dette mer enn bare å legge treplank (2x4") under. Blir en del vri-krefter på dette. Påvirker farten.

 

Prøv en 3-bladet propell og evt mindre stigning. Vil tro at org propell egentlig ville passet på denne båten. Påvirker akselerasjon og toppfart.

 

Ser du sier du har tiltet motoren helt inn. Dette vil normalt hjelpe til med å komme raskere i plan. Påvirker planingsterskelen men også toppfart. Må velge hva som er viktigst for deg med manuell tilt. Med powertrim kan du justere underveis. 

 

Vurdér å montere flaps på båten. Du kan lage selv (faste eller justerbare). Du kan også bruke smarttabs, eller hydrofoil finner på motoren. Påvirker planingsterskel, toppfart og stabilitet i fart.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Med 30 hk på 14-foter bør du passere 20 knop med "god" margin. Med mindre den er veldig tung. Skroget ser jo greit ut å drive.

 

Jeg hadde en Rana 430 SP (tung og bred 14-foter) og den gikk i ca 24 knop. Ekte knop GPS-målt. Ca samme med 2 personer i. Var tung å få i plan med 5 voksne ombord, men når den var i plan så gikk den i ca 20 knop. Jeg hadde powertrim så jeg kunne finstille motoren for maks hastighet underveis.

 

Ut fra det jeg husker så gir som oftest en 3-bladet propell høyere hastighet enn en 4-bladet.

 

For meg høres det ut som om:

- Propellen du har i dag er for tung. Enten for stor diameter eller for høy stigning, eller begge.

- Motoren går alt for langt ned i vannet.

- Motor er for langt tiltet ut (gir vanskeligere planingsterskel men ofte høyere toppfart)

 

Tiltak:

Løft motoren så høyt at nedre del av kavitasjonsplaten (platen over propellen) flukter med bunnen. I og med at dette er så mye som 10 cm så ville jeg vurdert å forsterke dette mer enn bare å legge treplank (2x4") under. Blir en del vri-krefter på dette. Påvirker farten.

 

Prøv en 3-bladet propell og evt mindre stigning. Vil tro at org propell egentlig ville passet på denne båten. Påvirker akselerasjon og toppfart.

 

Ser du sier du har tiltet motoren helt inn. Dette vil normalt hjelpe til med å komme raskere i plan. Påvirker planingsterskelen men også toppfart. Må velge hva som er viktigst for deg med manuell tilt. Med powertrim kan du justere underveis. 

 

Vurdér å montere flaps på båten. Du kan lage selv (faste eller justerbare). Du kan også bruke smarttabs, eller hydrofoil finner på motoren. Påvirker planingsterskel, toppfart og stabilitet i fart.

Tusen takk får god informasjon! Setter stor pris på dette, laget til nye fester til motor med alu vinkler osv så ble ikke noe klosser får heving. Skal straks montere

Link to post

Vær så god! Gir bare videre hva jeg har fått av andre, samt egen erfaring. Jeg håper du rapporterer tilbake ?

 

Ps: I en nyere tråd vedr flaps har @Bitteliten skrevet sin erfaring om hydrofoils på påhengsmotoren.  Kan være veldig relevant for deg. Mtp. fart og planingsterskel. Kostet mindre enn 500 for hele løsningen.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Prøv en 3-bladet propell og evt mindre stigning. Vil tro at org propell egentlig ville passet på denne båten. Påvirker akselerasjon og toppfart.

 

fant ei brosjyre fra 92, der står at org propell på 30hk er 10x15 , noe jeg syns høres mye ut...?   (20 hk med samme blokka står med 10x13) 

Utveksling på begge er 13:28 og anbefalt toppturtall på 30hk er 5200-5800 

 

Enig ang 3 blader på disse små motorene. Hadde etpar OMC 4 bladere på en 90 talls 35hk og de var ikke noe å skryte av.  mistet grepet for et godt ord og var ikke spes bra hverken på toppfart eller aks.  

 

Og "Original propell" er etter min mening et relativt dårlig begrep - det er jo bare produsentens gjetning på hva slags båter disse motorene kommer til å havne på så man har jo ingen garanti for at den kommer til å passe til bruken. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei Ivar, 

Det var det jeg mente med "original propell" da jeg valgte å bruke de ordene, altså motorkonstruktørens beste kompromiss i propellvalg basert på hvem de forventer skal bruke en 30 hk. :thumbsup:

 

En jolle à la den trådstarter har antar jeg er hovedgruppen. Dermed forventer jeg at den propellen som stod originalt på motoren er bedre enn den som står på nå. 

 

Når det er sagt så kan det godt være at en annen propell er bedre. Da må trådstarter ha tilgang på et utvalg propeller å teste med. Det kan et lokalt utsalg kanskje hjelpe med. (Burde kunne.)

 

Hvis en 30 hk sliter med å skyve en 14 foter av den typen ut av vannet så er enten motoren dau (bensin/ luft problematikk), båten særdeles tung, motoren helt feil tiltet eller propellen feil. Jeg hadde riktignok en totakter (hadde en 30 hk Yamaha 1996 eller 98 mener jeg det var), men synes det er rart dersom en firetakter skulle være så dau som i dette tilfellet.

 

"My best bet" er at propellen er for tung i dette tilfellet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

er vel en totakter dette.  Ellers helt enig i at en 30hk med rett propell ikke burde hatt problemer med å dytte dette i plan og oppnå grei fart.   

 

Trådstarter: 

hvordan oppførte båten seg med 20 hk da? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

En oppdatering!  Laget brakett med alu vinkler og impregnert treverk og aluplate utenpå der igjen. Med to tjukke bolter gjennom akter og i ny feste med store skiver og mutter.. beveger seg litt men var ute og testet nå rundet 22knop alene i båt med motor tiltet på hakk 2 fra bunn av.. prøve litt mer tilting i morgen å se hvordan dette går og muligens to bolter til gjennom men tror ikke det skal vær nødvendig da akter er forsterket fra før å dette dette av så rivner isåfall hele aktere! 

 

Båten går i plan nå å god skyv å ikke det trege turtallet som har vært,  store bølger bak båt ved lav fart så tilting skal justeres..

 

et annet problem er jo denne motoren har autochock?  I fri gir så dør den ut på tomgang.. prøvde å justere på en skrue med fjør på forgasser uten hell, ble litt bedre når jeg justerte lille stangen som styrer selve staget til forgasser men forsatt ikke helt å lite på ? kjedeligt å frykte at motor skal dø ut når man setter den i gir.. må vær litt kjapp med å få litt gass på..

 

 

Link to post

Dette går riktig vei! 

 

Med flaps bak vil du få raskere plan og kunne plane i lavere fart. I og med at du er så nevenyttig så er det sikkert en smal sak å lage dette for deg. Kan bruke strekkfisk for å lage dem justerbare.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...