myrisa Startet 30.Juni.2018 Del på Facebook Startet 30.Juni.2018 Vi kjøpte i fjor en Nidelv 24 med MD21B som hadde defekt topp. Jeg har nå byttet toppen, byttet pakninger og vi hadde første prøvetur i går. Det som er underlig er at jeg ikke får opp turtallet på motoren, -jeg får maks 2200 rpm på tomgang, og 2100 rpm når den er innkoblet. Jeg har skiftet begge dieselfiltrene og kan ikke se at det er noe diesellekkasje noen plasser. Gasspådrag stopper i blomberingen på dieselpumpa ved maks turtall. Jeg mener at denne motoren skal få over 4000 rpm på tomgang. Stemmer ikke dette? Er det noen som har noen tips på hva dette kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Prøver å legge til litt mer informasjon på dette problemet som jeg har. Se tegning for røroppsett i båten. Jeg får fortsatt ikke mer turtall på motoren enn 2200 RPM på tomgang. Jeg har nå byttet begge filtrene, renset sila i LT-pumpe / fødepumpe. Jeg har også hatt oppe stigerør som stikker ned i tank for å sjekke om dette var tett (sugesiden) men det så også bra ut. Filteret som er nærmest dieselpumpe er et kombifilter - vannutskiller / dieselfilter. Det er en ventil som står på retursiden før filter. Jeg regner med at denne skal være helt åpen? Jeg har også sjekket at motoren går på alle sylinderne. Er det noen som har noen tips på hva som er det neste jeg bør sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 hvordan er det med røyk??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
myrisa Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 13 minutes ago, kipp36 said: hvordan er det med røyk??? Ryker minimalt, og ingen dieselfilm på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 hmm....Hvordan går den???den har vanligvis en pen\rolig gange,min gjør 4500 i fri...prøvd å kjøre den rett i fra en kanne med diesel??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
myrisa Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 5 minutes ago, kipp36 said: den er solgt den...Men takk for svar :) Da regner jeg med at du har sett denne også? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91203108 Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 38 minutes ago, kipp36 said: hmm....Hvordan går den???den har vanligvis en pen\rolig gange,min gjør 4500 i fri...prøvd å kjøre den rett i fra en kanne med diesel??? KJenner ikke motoren godt, men den har jevn og fin gange. Har ikke prøvd å kjøre den rett ifra kanne. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Den skruen som justerer turtallet, og stopper mot ved full gass: Du er sikker på at den ikke har flyttet seg ut, slik at du faktisk ikke har full gass? Har du byttet kobberpakningen(e) for luftingen på dieselfilter, for å være sikker på at den ikke drar luft? Husk å ettertrekke toppen når du har gått noen timer forresten, det finnes en spesialnøkkel for dette slik at du slipper demontere vippetøyet for å komme til alle 22 bolter. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 On 6/30/2018 at 10:47 PM, myrisa said: Jeg mener at denne motoren skal få over 4000 rpm på tomgang. Stemmer ikke dette? Jeg har ikke noe forslag til løsning på problemet, men vil bare si at jeg er forbauset over at noen mener at motoren skal tåle full rusning på tomgang . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
myrisa Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 9 hours ago, jørn said: Den skruen som justerer turtallet, og stopper mot ved full gass: Du er sikker på at den ikke har flyttet seg ut, slik at du faktisk ikke har full gass? Har du byttet kobberpakningen(e) for luftingen på dieselfilter, for å være sikker på at den ikke drar luft? Husk å ettertrekke toppen når du har gått noen timer forresten, det finnes en spesialnøkkel for dette slik at du slipper demontere vippetøyet for å komme til alle 22 bolter. Er ikke 100% sikker, men skruen er blombert. Jeg har ikke byttet kobberpakningene på luftingen på dieselfilteret, kun o-ring + pakninger. Jeg er ikke sikker på at den drar luft, men tidligere så har jeg sett dette når jeg åpner opp dieselrør på dyser som små bobler. Jeg kan ikke se spor av bobler. Godt tips med spesialverktøy for ettertrekking av topp. Er dette noe som selges på Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 1 hour ago, NilsPils said: Jeg har ikke noe forslag til løsning på problemet, men vil bare si at jeg er forbauset over at noen mener at motoren skal tåle full rusning på tomgang . . . . . Jeg er enig med deg, og jeg pleier aldri å gi maks pådrag når gear er utkoblet. Jeg kjenner en som skjærte en nyere VP p.g.a dette (motoren var kald i tillegg). Men jeg tenker at man kan gå opp til 3500rpm for en kort periode hvis maks er 4000 rpm+. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 Nå skal du ikke se bort fra noen erter litt når høyt turtall omtales som tomgang. Men de fleste fortstår nok du mener når motor ikke belastes. Altså står i fri. Du får 2100 når motoren blir belastet. Hvilken fart gjør båten da? Det kan være flere potensielle feilkilder her, den greieste er feil på turteller.. Sentrifugalregulator kan spille deg et puss. Motoren går jevnt og fint? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 myrisa skrev 53 minutter siden: Er ikke 100% sikker, men skruen er blombert. Jeg har ikke byttet kobberpakningene på luftingen på dieselfilteret, kun o-ring + pakninger. Jeg er ikke sikker på at den drar luft, men tidligere så har jeg sett dette når jeg åpner opp dieselrør på dyser som små bobler. Jeg kan ikke se spor av bobler. Godt tips med spesialverktøy for ettertrekking av topp. Er dette noe som selges på Biltema? Verktøyet fant jeg kun hos Volvo den gangen jeg hadde lik motor. Var bla hos Wurt, men de hadde ikke. Mener jeg gav 1400kr den gangen, men du sparer mye tid på å slippe demontere vippetøyet, da den skal ettertrekke toppen etter 20timer og hvert år neste årene iflg manualen. Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 37 minutes ago, Johannes said: Nå skal du ikke se bort fra noen erter litt når høyt turtall omtales som tomgang. Men de fleste fortstår nok du mener når motor ikke belastes. Altså står i fri. Du får 2100 når motoren blir belastet. Hvilken fart gjør båten da? Det kan være flere potensielle feilkilder her, den greieste er feil på turteller.. Sentrifugalregulator kan spille deg et puss. Motoren går jevnt og fint? Båten gjør 6 kn ved 2100rpm. Det er montert en spesial flaps på denne båten og i følge forrige eier så skal gå den gå det dobbelte ved 3800rpm. Motoren går jevnt og fint. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 Om du kjører den på 3800 rpm så holder den ikke lenge før toppen ryker igjen. Disse motorene har det best om du holder deg under 3000, og gir den god tid til oppvarming og nedkjøling. Jeg tenker enten utslag på gasswire eller treig regulator som årsak her. Du burde fått høyere turtall om alt er som det skal være. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johannes Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 OK, det skulle indikere at den får rikelig med diesel til å klare mer enn 2200 omdreinger ubelastet. Så da tenker jeg at kanskje sentrifugalregulatoren holder igjen. Kanskje tatt en kikk i dokumentarkivet og lest seg opp litt, eventuelt fått med en som har vert borti dette før. Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 46 minutes ago, Johannes said: OK, det skulle indikere at den får rikelig med diesel til å klare mer enn 2200 omdreinger ubelastet. Så da tenker jeg at kanskje sentrifugalregulatoren holder igjen. Kanskje tatt en kikk i dokumentarkivet og lest seg opp litt, eventuelt fått med en som har vert borti dette før. Hvis det er noe galt med sentrifugalregulator så må jeg vel levere inn pumpa, eller er det noe jeg kan se på selv? Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2018 Da har jeg en liten oppdatering. Har nå kjørt motoren rett ifra jerrykanne, koblet på en sugepumpe ifra Biltema. Dette er ingen forskjell på turtallet. Jeg har derfor konkludert med at drivstoffkretsen frem til pumpa er ok. Jeg har lagt ved en video som viser når den kjører på 1500 rpm. Jeg synes den går jevnt og fint. Bilde viser drivstoffpumpa som jeg har. Er det noen som vet om noen i nærheten av Porsgrunn som kan se på denne? MD21B - 1500 RPM Eksos fra MD21B Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Fikk et tips ifra Vestfold Elektro-Diesel (forøvrig veldig god service!) om å sjekke filter som sitter på innløpet i dieselpumpa. Greit for andre også å være klar over at det er mulig å rense dette filteret. Ble advart om at jeg måtte passe på fjærene som ligger over/under filter når jeg tok filteret ut og satte det inn igjen. Filteret var en del grodd, men dessverre så hadde dette ikke noe effekt på turtallet på motoren. Da ser jeg meg nødt til å levere inn pumpa for videre diagnose. Kommer til å levere inn dysene i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Da har jeg en ny oppdatering. Pumpa viste seg å være rustet innvendig, og lot seg derfor ikke kjøre i benk. I flg Vestfold Elektro-Diesel så var nok dette mest sannsynlig årsaken til at jeg ikke fikk mer turtall på motoren. Jeg har anskaffet en *ny* pumpe og fått installert den. Jeg får nå opp turtallet på tomgang, men motoren går nå veldig ujevnt (motoren går på alle sylinderne), ryker mye hvit røyk og det kommer ut uforbrent diesel på sjøen. Selv om jeg får opp turtallet på tomgang så mangler jeg ca 1000rpm ved belastning. Jeg antar at dieselpumpa må finjusteres ift motoren? Jeg har lagt inn en topic på tjenester søkes for å se om det er noen som kan hjelpe meg med dette. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 30.Juli.2018 Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 Hvordan går det her? Fått den til? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
myrisa Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 10 hours ago, kipp36 said: Hvordan går det her? Fått den til? Nei har ikke kommet videre. Trenger hjelp til å få finjustert tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
MYRA 23AC Svart 4.Juli.2020 Del på Facebook Svart 4.Juli.2020 (redigert) Det er en klump under pumpa som regulerer tenningstidspungtet etter omdreiningen. Der er et stempel som ruster fast. Lett å fikse. Redigert 4.Juli.2020 av MYRA 23AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.