Jump to content

Wallas 95DU blinker rødt og durer etter glødefasen»

Maika

Recommended Posts

Hei,

Min Wallas 95DU fra 2005 starter ikke lenger. Den går gjennom første «fase» med gult lys normalt, andre «fase» med gult lys varer lengre enn normalt, og så begynner rødt lys å blinke samt at det kommer en durelyd. 

(Dvs at den starter aldri ordenlig opp, så blinkingen skyldes vel ikke overoppheting.)

Noen som har forslag til hva jeg burde sjekke?

Wallasen er fra 2004. I 2006 gikk sikringen hele tiden. Løsningen var ny glødeplugg, da den gamle hadde sotet ned. Jeg kjøpte da like gjerne to, i tilfelle jeg kom opp i samme situasjon. Nå gikk jo ikke sikringen denne gangen, men jeg prøvde allikevel å bytte glødepluggen, og jaggu kjører ikke wallasen som den skal igjen:)

(Jeg tror det er litt mer lyd enn tidliger fra det som jeg tipper er vifta, tidligere mener jeg den har vært omtrent ludløs med unntak av tikkingen fra pumpa, så mulig den begynner å slite litt?)

Det må nevnes at med unntak av glødepluggbyttene og overgang fra diesel til fritidsparafin for noen år siden, så har den ikke har fått noe TLC siden innkjøp. Dvs at det definitivt er på tide å gi den en skikkelig service, men det får vente til ferien er over. 

Nå dufter det nybakt brød på Løsø:)

Beklager at jeg ikke kom på banen før nå (litt ferie må man jo få?)

Du har gjort riktig så langt :thumbsup:.

Når rød led blinker og du ikke får oppstart, skyldes det ofte manglende service med skifting av glødeplugg og bunnmatte, samt rengjøring av brenner.

Og så nevner du at det kommer støy fra viftemotoren, og den skal gå omtrent støyfritt. Kanskje på tide å bytte denne. Feil på motor gir feil brennluft og dermed feil forbrenning og med soting/koksing i brenner som resultat.

Hvordan ta service på din 95D finner du i dokumentarkivet her på baatplassen.

Jording på X10? Nei, tror ikke du får til det akkurat. X10 er kontakten til kontrollpanelet.

Jordingen skal på kabelskokontakten ved siden av kontakten for inngående strøm.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hehe, man kan vel ikke akkurat klage på responstiden din her:)

Det var på kabelskoen i mellom den lange grønne og inngående strøm jeg satte den i, så da traff jeg riktig. (Det så bare ut som det var den som het X10.)

Jeg får demontere vifta også når jeg tar servicen, kanskje det holder å rense den litt, men høres lurt ut å bytte den hvis den ikke går skikkelig ja. 

Takk igjen!

Å rense motoren evt smøre den er det samme som å pisse i buksa for å få varmen. Hjelper en liten stund og så er det samme leksa.

Selve motoren koster ikke mange kronene; kr 426,- inkl porto, og er lagervare hos meg. 7 skruer og en loddebolt så er jobben gjort på en liten time.

Komplette vifter med hus og rotor er gått ut av produksjon og finnes ikke lenger. Veldig sjeldent nødvendig å skifte dette med mindre rotoren er smeltet og/eller deformert på annen måte. Kan levere et annet viftehus som med mindre tilpasninger vil passe. Koster kr 878,- inkl porto.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...