Jump to content

Mistet styring - slangebrudd Bosvik styring - lufting / demontering


alfth

Recommended Posts

Fikk høy puls her om dagen da jeg mistet totalt styring både på innvendig og utvendig i min Viknes 880.

 

Ved stort rattutslag har armen i styrestaget kommet borti den ene hydraulikkslangen som går fra autopilot-pumpen (ST6001 autopilot).

Etter mange år så ble det brudd og det så ut som all vesken hadde rent ut.

 

IMG_20180629_172015.jpg.ff997da41dffa85e29f673aa291bea80.jpg

 

Slangen ligger litt trangt til bak i båten og ikke lett å få øye på en slik skade og staget går bare borti ved rattet helt babord.

 

Trenger litt starthjelp for å få byttet slange og luftet -  har noen spørsmål :

 

1) - Hvordan demontere og montere selve hydraulikkslangen fra styrepumpe/styrestag ?

 

2) - De niplene på styrestaget er disse for lufting eller for å sette inn med grease ? (skal grease bare smøres på staget ?)

 Hvor er isåfall luftingen  på styrestaget ?

 

3) - Det går en plastslange fra styrepumpen til autopiloten ... går den opp til styrepumpe (inne / ute) der en fyller på hydraulikkveske ?

 

4) - Tips til lufting av systemet .. med autopilot ... etter at jeg har fått montert den nye slangen. Planen er å erstatte de 2 slangene fra autopilot

styrepumpa med noen som er lenger. Disse skal festes langt unna styrestaget, vil ikke oppleve det samme igjen.

 

Her er flere bilder av mitt styresystem :

 

Styreposisjon inne - styresnekke med påfyllingsstuss.

IMG_20180629_164237.jpg.4398ef65a51f909382fd5c43c33779dc.jpg

 

Styreposisjon ute - styresnekke (ser ut som påfyllingen der er blindet med bolt).

IMG_20180629_172435.jpg.81cda5b2531461970f2a1943da3c3903.jpg

 

Bilde av autopilot styrepumpa og Bosvik styrestaget.

IMG_20180629_170744.jpg.f880f8980af3fe532f9e13a8957d5bac.jpg

 

Autopilotpumpen med den gjennomsiktige slangen ( .. som går til ? ).

IMG_20180629_184038.jpg.d1ad3e8f65ef95b68ee3d06688348fc2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Den blanke slangen er en overløpslange utgjevning mellom pumpene, niplene på styresylinder er for lufting, tre innpå en silikonslange på nipplene ned i en bøtte med litt hydraulikk olje, det gir mindre søl og letter jobben med lufting. Bruk h-olje viskositet 15. Nye slanger med fittings får du presset f.eks hos Hydroscand, Tess m.fl.

Det ligger en Sleipner Steering manual i dokumentarkivet som beskriver innstallasjon og prinsipper for lufting. Prinsippet er det samme for Bosvik. Du finner manualen også på sleipner.no hvis du leter litt.

Hvor Bosvik gjemmer manualene sine aner jeg ikke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...