alfth Startet 1.Juli.2018 Del på Facebook Startet 1.Juli.2018 Fikk høy puls her om dagen da jeg mistet totalt styring både på innvendig og utvendig i min Viknes 880. Ved stort rattutslag har armen i styrestaget kommet borti den ene hydraulikkslangen som går fra autopilot-pumpen (ST6001 autopilot). Etter mange år så ble det brudd og det så ut som all vesken hadde rent ut. Slangen ligger litt trangt til bak i båten og ikke lett å få øye på en slik skade og staget går bare borti ved rattet helt babord. Trenger litt starthjelp for å få byttet slange og luftet - har noen spørsmål : 1) - Hvordan demontere og montere selve hydraulikkslangen fra styrepumpe/styrestag ? 2) - De niplene på styrestaget er disse for lufting eller for å sette inn med grease ? (skal grease bare smøres på staget ?) Hvor er isåfall luftingen på styrestaget ? 3) - Det går en plastslange fra styrepumpen til autopiloten ... går den opp til styrepumpe (inne / ute) der en fyller på hydraulikkveske ? 4) - Tips til lufting av systemet .. med autopilot ... etter at jeg har fått montert den nye slangen. Planen er å erstatte de 2 slangene fra autopilot styrepumpa med noen som er lenger. Disse skal festes langt unna styrestaget, vil ikke oppleve det samme igjen. Her er flere bilder av mitt styresystem : Styreposisjon inne - styresnekke med påfyllingsstuss. Styreposisjon ute - styresnekke (ser ut som påfyllingen der er blindet med bolt). Bilde av autopilot styrepumpa og Bosvik styrestaget. Autopilotpumpen med den gjennomsiktige slangen ( .. som går til ? ). Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Juli.2018 Del på Facebook Svart 1.Juli.2018 Den blanke slangen er en overløpslange utgjevning mellom pumpene, niplene på styresylinder er for lufting, tre innpå en silikonslange på nipplene ned i en bøtte med litt hydraulikk olje, det gir mindre søl og letter jobben med lufting. Bruk h-olje viskositet 15. Nye slanger med fittings får du presset f.eks hos Hydroscand, Tess m.fl. Det ligger en Sleipner Steering manual i dokumentarkivet som beskriver innstallasjon og prinsipper for lufting. Prinsippet er det samme for Bosvik. Du finner manualen også på sleipner.no hvis du leter litt. Hvor Bosvik gjemmer manualene sine aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2018 (redigert) Takk for tipsene :) Da skal jeg ned i båten i morgen og demontere den ødelagte slangen og ta turen til TESS e.l. og handle ny. Bare skrur av bolten på toppen av pumpe / styresylinder. Redigert 1.Juli.2018 av alfth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.