Jump to content

Hvilespenning bly-batteri?


logos

Recommended Posts

Det nærmer seg ferie og alt skal gjøres.

 

Målte spenningen på batteriene idag:

- startbatteri 12,65v

- forbruksbatteri 11,65v (2 stk)

 

Batteriene er 5 år gamle, og siste lading var motorkjøring fra Tønsberg til Oslo i forbindelse med Færdern (3 uker siden).

 

Bytte alle? Bare forbruksbatteriene? Til hva (bly/åpen fra Varta idag)? 

Link to post
  Eureka skrev On 1.7.2018 at 18.28:

Sjekk syrenivået på forbruk.

 

Lad de opp hver for seg. Se om ett av de ikke klarer å holde på strømmen. 

Vis hele sitatet  

Hmmm.

 

Mener batteriene er vedlikeholdsfrie (uten skrukorker e.l.  for å måle syrenivået). Eller er jeg helt på jordet? At alle skal ha det.

 

Om jeg kan måle, så blir det å ta en tur på loftet og finne måleren jeg brukte for 30 år siden ;-). 

Link to post

Du spør om hvilespenning på blybatteri. Et enkelt googlesøk sier 12,75 Volt på et full-ladet batteri,

så lurer du på om du skal bytte batterier. Da tenker jeg at du drar på ferie, og om du erfarer at lamper og lanterner slukker to timer etter at du slo de på etter en natt med landstrøm, så har du et problem. Vanskeligere er det vel ikke? Hadde du strøm natta gjennom på Færdern? Det er du som kjenner problemet på kroppen..

Link to post

Hva målte du spenningen med i utgangspunktet (i første innlegg)? 11,65 V  betyr som regel defekte batterier. Fra Båtmagasinet: Med et vanlig forbruks- og lademønster er at batteriene oftere tømmes under det kritiske nivået på 12,0 volt enn at de blir fulladet til 12,7 volt (hvilespenning). Når batterispenningen under forbruk nærmer seg 10,5 volt, er man kritisk nær å ødelegge batteriene. Om hvilespenningen ligger på 11,6 volt eller lavere, er batteriene flate eller ødelagt.

Link to post
  Code0 skrev On 1.7.2018 at 19.06:

Du spør om hvilespenning på blybatteri. Et enkelt googlesøk sier 12,75 Volt på et full-ladet batteri,

så lurer du på om du skal bytte batterier. Da tenker jeg at du drar på ferie, og om du erfarer at lamper og lanterner slukker to timer etter at du slo de på etter en natt med landstrøm, så har du et problem. Vanskeligere er det vel ikke? Hadde du strøm natta gjennom på Færdern? Det er du som kjenner problemet på kroppen..

Vis hele sitatet  

Har opplevd at batteri koker og utvikler gass, så ja jeg har kjent det på kroppen. Veldig greit å slippe igjen.

 

Om det er noen sammenheng mellom lav hvilespenning og når koking/gassutvikling skjer aner ikke jeg, men bytter heller før enn for sent.

Link to post

Underlig at du får kjeft fordi du spør. Slik skal det jo ikke være her ?

 

hvilespenning 11,6 uten at batteriene er belastet er veldig lavt. Har du landstrømlader kan du forsøke å lade de opp og så belaste de med det som drar mest strøm. Feks kjøleboks og varmer

 

se da hvor fort spenningen på et fulladet batteri faller. Faller den til feks 12v i løpet av 15 -30 minutter vet du at du må bytte. 

 

Men er du usikker så bytt batterier. 5 års levetid er ikke unormalt kort det. Og det er ikke verdt å ødelehge båtturen med dårlige batterier tenker jeg ?

 

Finner du batterier som passer så er Biltema sine helt kurante. AGM tar til seg lading raskere enn vanlige syrebatterier. Det kan være en fordel om motortimene er begrenset 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  jørn skrev On 1.7.2018 at 23.12:

Noen utfordringer med dynamo for å lade agm? Må man montere noe ekstra duppetitter?

Vis hele sitatet  

I utgangspunktet er det ikke det. Eneste du må tenke på er dynamoens kapasitet inforhold til størrelse på batteribank. 

jeg har en 80A dynamo, og den lader fint 500A agm forbruk og 80A agm start. Det tar jo sin tid når batteriene er godt utladet, men det får man leve med ?

Joerg Becker skriver litt om det her http://www.tbbecker.no/faqn/alt_faq.htm

 

Om du har 200A forbeuk på 40 fots båt hadde nok jeg vurdert å sette inn litt mer batteri om du har plass til det. Biltema har ferdige kabler du kan bruke. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  Bitteliten skrev On 1.7.2018 at 19.21:

Men er du usikker så bytt batterier. 5 års levetid er ikke unormalt kort det. ?

 

Vis hele sitatet  

 

Batteriet i båten er ti år gammelt. Batteriet til elvinsjen er ti år gammelt. Batteriet i en av bilene er elleve år gammelt (startet greit i nestenb 20 blå i vinter), alle i god stand. Tror ofte det er bruken og (mangel på vedlikehold) som dreper dem?

 

Her høres det ut som at batteriene er modne for utskiftning, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
  Oliver skrev On 1.7.2018 at 19.48:

Enig med Bitteliten, Biltema batteriene er helt OK og garantien/reklamasjonsretten er makalaus. 

Vis hele sitatet  

 

Sikkert riktig. Men ta med deg multimeteret ditt (sånt må alle båfolk ha . !) og mål spenningen på batteriet før du kjøper, og ikke bare på BT. Jeg har funnet to batterier på BT med for lav spenning pga. kaputt celle. Fant også en gang dårlige batterier hos en bilrekvisitaforhandler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...