logos Startet 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2018 Det nærmer seg ferie og alt skal gjøres. Målte spenningen på batteriene idag: - startbatteri 12,65v - forbruksbatteri 11,65v (2 stk) Batteriene er 5 år gamle, og siste lading var motorkjøring fra Tønsberg til Oslo i forbindelse med Færdern (3 uker siden). Bytte alle? Bare forbruksbatteriene? Til hva (bly/åpen fra Varta idag)? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Startbatteriet virker OK. Hva er tilkoblet forbruksbanken? Kjøleboks som er tilkoblet, men avslått kan tappe forbruksbanken ganske bra i løpet av 3 uker. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
logos Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 finnarne skrev 11 minutter siden: Startbatteriet virker OK. Hva er tilkoblet forbruksbanken? Kjøleboks som er tilkoblet, men avslått kan tappe forbruksbanken ganske bra i løpet av 3 uker. Batterier har vært frakoblet, så null forbruk. Noe håp om å lade opp? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Sjekk syrenivået på forbruk. Lad de opp hver for seg. Se om ett av de ikke klarer å holde på strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Eureka skrev 17 minutter siden: Sjekk syrenivået på forbruk. Lad de opp hver for seg. Se om ett av de ikke klarer å holde på strømmen. Hmmm. Mener batteriene er vedlikeholdsfrie (uten skrukorker e.l. for å måle syrenivået). Eller er jeg helt på jordet? At alle skal ha det. Om jeg kan måle, så blir det å ta en tur på loftet og finne måleren jeg brukte for 30 år siden ;-). Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Ja så gjør det da. ...mener du at vi på dette forumet skal gjøre dette for deg. God ferie.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 logos skrev 8 minutter siden: Hmmm. Mener batteriene er vedlikeholdsfrie (uten skrukorker e.l. for å måle syrenivået). Eller er jeg helt på jordet? At alle skal ha det. Om jeg kan måle, så blir det å ta en tur på loftet og finne måleren jeg brukte for 30 år siden ;-). Hvilke batterier har du? Merke type. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Kjellg skrev 7 minutter siden: Hvilke batterier har du? Merke type. Varta blue dynamic. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Du spør om hvilespenning på blybatteri. Et enkelt googlesøk sier 12,75 Volt på et full-ladet batteri, så lurer du på om du skal bytte batterier. Da tenker jeg at du drar på ferie, og om du erfarer at lamper og lanterner slukker to timer etter at du slo de på etter en natt med landstrøm, så har du et problem. Vanskeligere er det vel ikke? Hadde du strøm natta gjennom på Færdern? Det er du som kjenner problemet på kroppen.. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Hva målte du spenningen med i utgangspunktet (i første innlegg)? 11,65 V betyr som regel defekte batterier. Fra Båtmagasinet: Med et vanlig forbruks- og lademønster er at batteriene oftere tømmes under det kritiske nivået på 12,0 volt enn at de blir fulladet til 12,7 volt (hvilespenning). Når batterispenningen under forbruk nærmer seg 10,5 volt, er man kritisk nær å ødelegge batteriene. Om hvilespenningen ligger på 11,6 volt eller lavere, er batteriene flate eller ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Martine29f skrev 10 minutter siden: Ja så gjør det da. ...mener du at vi på dette forumet skal gjøre dette for deg. God ferie.... Skrev jeg noe feil? Prøver bare å få litt hjelp (kunnskap om noe jeg ikke kan) til å finne ut av ting, men du var ikke til stor hjelp..... Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Code0 skrev 1 minutt siden: Du spør om hvilespenning på blybatteri. Et enkelt googlesøk sier 12,75 Volt på et full-ladet batteri, så lurer du på om du skal bytte batterier. Da tenker jeg at du drar på ferie, og om du erfarer at lamper og lanterner slukker to timer etter at du slo de på etter en natt med landstrøm, så har du et problem. Vanskeligere er det vel ikke? Hadde du strøm natta gjennom på Færdern? Det er du som kjenner problemet på kroppen.. Har opplevd at batteri koker og utvikler gass, så ja jeg har kjent det på kroppen. Veldig greit å slippe igjen. Om det er noen sammenheng mellom lav hvilespenning og når koking/gassutvikling skjer aner ikke jeg, men bytter heller før enn for sent. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Underlig at du får kjeft fordi du spør. Slik skal det jo ikke være her ? hvilespenning 11,6 uten at batteriene er belastet er veldig lavt. Har du landstrømlader kan du forsøke å lade de opp og så belaste de med det som drar mest strøm. Feks kjøleboks og varmer se da hvor fort spenningen på et fulladet batteri faller. Faller den til feks 12v i løpet av 15 -30 minutter vet du at du må bytte. Men er du usikker så bytt batterier. 5 års levetid er ikke unormalt kort det. Og det er ikke verdt å ødelehge båtturen med dårlige batterier tenker jeg ? Finner du batterier som passer så er Biltema sine helt kurante. AGM tar til seg lading raskere enn vanlige syrebatterier. Det kan være en fordel om motortimene er begrenset Redigert 1.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Enig med Bitteliten, Biltema batteriene er helt OK og garantien/reklamasjonsretten er makalaus. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Oliver skrev 52 minutter siden: Enig med Bitteliten, Biltema batteriene er helt OK og garantien/reklamasjonsretten er makalaus. Takker for gode innspill. Blir en tur til Biltema om ikke tipsene til Bitteliten slår til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Pass på at nye batterier passer. Se på mål og at pluss og minus polene er på samme side som på dagens batterier Redigert 1.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Og ta med multimeter og sjekk hvilespenningen på batteriene du kjøper. Ikke under 12,7 V. Sitér dette innlegget Link to post
hpso Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Hiver meg kort innpå her.. Pass på at du har landstrømslader tilpasset AGM om du går for det. AGM batterier knekkes uten rett lader. Som du var inne på så er det ikke lett å måle syrevekt på batterier som er vedlikeholdsfrie da de ikke har lokk... Lykke til. Sitér dette innlegget Hans Petter S.Olsen Gamle Fredrikstad Link to post
jørn Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Noen utfordringer med dynamo for å lade agm? Må man montere noe ekstra duppetitter? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Se her så slipper du masse diskusjon, skal være grei forklaring... God sommer http://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/ Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 (redigert) jørn skrev for 5 timer siden: Noen utfordringer med dynamo for å lade agm? Må man montere noe ekstra duppetitter? I utgangspunktet er det ikke det. Eneste du må tenke på er dynamoens kapasitet inforhold til størrelse på batteribank. jeg har en 80A dynamo, og den lader fint 500A agm forbruk og 80A agm start. Det tar jo sin tid når batteriene er godt utladet, men det får man leve med ? Joerg Becker skriver litt om det her : http://www.tbbecker.no/faqn/alt_faq.htm Om du har 200A forbeuk på 40 fots båt hadde nok jeg vurdert å sette inn litt mer batteri om du har plass til det. Biltema har ferdige kabler du kan bruke. Redigert 2.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 9 hours ago, Bitteliten said: Men er du usikker så bytt batterier. 5 års levetid er ikke unormalt kort det. ? Batteriet i båten er ti år gammelt. Batteriet til elvinsjen er ti år gammelt. Batteriet i en av bilene er elleve år gammelt (startet greit i nestenb 20 blå i vinter), alle i god stand. Tror ofte det er bruken og (mangel på vedlikehold) som dreper dem? Her høres det ut som at batteriene er modne for utskiftning, dessverre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logos Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Vet jeg har vært sløv med vedlikeholdet og etterlading, fordi jeg liker ikke å ligge på landstrøm i hjemmehavna hele tiden. Hvor ofte bør batteriene lades (ved null forbruk)? Samme interval på vinterstid? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 11 hours ago, Oliver said: Enig med Bitteliten, Biltema batteriene er helt OK og garantien/reklamasjonsretten er makalaus. Sikkert riktig. Men ta med deg multimeteret ditt (sånt må alle båfolk ha . !) og mål spenningen på batteriet før du kjøper, og ikke bare på BT. Jeg har funnet to batterier på BT med for lav spenning pga. kaputt celle. Fant også en gang dårlige batterier hos en bilrekvisitaforhandler. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjellg Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Hulda skrev for 10 timer siden: Og ta med multimeter og sjekk hvilespenningen på batteriene du kjøper. Ikke under 12,7 V. Lott moro den der. Kjæresten skille kjøpe seg nytt batteri til bilen på BP for et par uker siden. Biltema her i tromsø sa at alle batteriene deres var ladet opp mellom 50 og 60% :) Ingen mer og ingen mindre :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.