Jump to content

Hvilespenning bly-batteri?


logos

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 22 timer siden:

Underlig at du får kjeft fordi du spør. Slik skal det jo ikke være her ?

 

hvilespenning 11,6 uten at batteriene er belastet er veldig lavt. Har du landstrømlader kan du forsøke å lade de opp og så belaste de med det som drar mest strøm. Feks kjøleboks og varmer

 

se da hvor fort spenningen på et fulladet batteri faller. Faller den til feks 12v i løpet av 15 -30 minutter vet du at du må bytte. 

 

Men er du usikker så bytt batterier. 5 års levetid er ikke unormalt kort det. Og det er ikke verdt å ødelehge båtturen med dårlige batterier tenker jeg ?

 

Finner du batterier som passer så er Biltema sine helt kurante. AGM tar til seg lading raskere enn vanlige syrebatterier. Det kan være en fordel om motortimene er begrenset 

Landstrømslading satt igang. Målt til 13,3 volt på polene. Lar det stå i ett døgn.

 

Spent på morgendagen og test med forbruk ;-). 

Link to post

Du bør ikke spørre om batterier på dette forumet. Du får så mange rare svar at skal du følge alle råd kommer du ikke på ferie i år.

Du blir sittende med hue langt nede i batterikassa omgitt av måleutstyr til langt opp over ørene resten av sommeren. Jeg hadde blitt nervevrak om jeg måtte nekte kjerringa å slå på leselampe fordi ladespenningen endret seg med 0,000001volt.

Hvis batteriene er syrefylt med plugger, er syremåleren fortreffelig. Jevn syrevekt på cellene betyr at batteriet kan brukes i år også.

Sett på litt belastning som om du lå i uthavn. Er batteriet svakt over natta,så skift det og dra på tur. 

Link to post
Bitteliten skrev 1 time siden:

Klart man kan spørre om batterier. Som på alt annet må man velge hvilke råd man følger ?

 

Hvordan går det med batteriene @logos?

Kommer akkurat fra båten nå.

 

Hvilespenning på 13,4 v (alle tre batteriene), og laderen var gått over i pulslading.  Men ett av batteriene kommer det boble lyder fra. Er vel så enkelt at her blir det bytte. 

 

Tror ikke fruen blir særlig fornøyd om dette begynner å koke skikkelig i løpet av ferien. Det har hun vært med på før........

Redigert av logos (see edit history)
Link to post
Grand Banks jr skrev 8 minutter siden:

Hvis du er lat med vedlikeholdslading så kan vel et solcellepanel være til hjelp? Både i hjemmehavn og i utgaven.

 

;-). Lat ja..... Eller skal jeg si bekymret for at zinken på propellen blir borte. Båten, Dufour 40, har det vist seg at liker bedre at den ikke ligger for mye på landstrøm. Den "snakker ikke", men har sett det på hvor mye som er igjen av zinken etter en sesong. Mye landstrøm har vært = null zink på propellen igjen. Lite landstrøm har vært = zink igjen. Om det er bare egen båt sin skyld eller andre ting, vet ikke.

 

Noe er "galt", men det blir et eget tema om å montere zinksaver, skilletrafo (Victron) eller solcelle. Nå blir det bytte av batteri/er. Tror jeg tar alle i samme runden, fordi det som er defekt sitter innerst.

 

P.S Andre gangen jeg bytter batteri på båten og den er 10 år, så det er jo ikke helt ille. Selv om det kunne vært bedre.

Link to post

He he. Brukte feil ord der ser jeg. "Sløv" var ordet du brukte tidligere. Var ment å "sitere" deg. Beklager, "lat" skulle være "sløv". :giggle:

 

Jeg har ofte (i fjor med ny bruktbåt) hatt lav spenning på forbruksbatteriene, og i år har jeg montert solcelleanlegg. Håper 2x 50W solcellepanel av den gode typen kan holde batteribanken godt ladet. Greit å komme ned til båten med fulle batterier, og ennå greiere å få ladet mens jeg ligger i uthavn. Prisene på solceller er akseptable nå. Jeg tenker det som en investering over flere år, og forhåpentligvis mer brukervennlighet om bord også. 

 

Har bare hørt positive ting om solcelleanlegg. 

 

Men det er jo en helt annen diskusjon. Håper nye batterier gir deg en problemfri sommer!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hvilespenning på 12,8 er korrekt når batteriet er fulladet og ikke tilkoblet annen lader eller forbruk.

Når Logos snakker om hvilespenning på 13,4v så oppfatter jeg det at dette er med lader tilkoblet. Det er ikke batteriets hvilespenning, men laderens vedlikeholdsspenning. Lett å missforstå.

 

Får å måle korrekt hvilespenning må batteriet stå et par timer uten lader påslått eller annet utstyr som forbruker strøm. 

 

Link to post
theppan07 skrev for 4 timer siden:

Hvilespenning på 12,8 er korrekt når batteriet er fulladet og ikke tilkoblet annen lader eller forbruk.

Når Logos snakker om hvilespenning på 13,4v så oppfatter jeg det at dette er med lader tilkoblet. Det er ikke batteriets hvilespenning, men laderens vedlikeholdsspenning. Lett å missforstå.

 

Får å måle korrekt hvilespenning må batteriet stå et par timer uten lader påslått eller annet utstyr som forbruker strøm. 

 

Helt riktig. Lader var tilkoblet, men pulset ikke lading.

 

Fant forøvrig batterier hos Bestmarin - Varta proffesional dual fritidsbatteri 105Ah til kr. 1.090,-. Helt "ferske" batterier, som hentes fra Hellanor. Samme som sitter der idag og da vet jeg at de passer inn.

Link to post
logos skrev for 4 timer siden:

Helt riktig. Lader var tilkoblet, men pulset ikke lading.

Og da er det fremdeles ikke hvilespenning som er målt, bare spenning. Tviler på at en slik lader slipper batteriet ned på hvilespenning i det hele tatt før den gir en ny pulslading. Det er jo også umulig og vite når den sist ladet hvis man ikke holder øye med den. Det kan ha vært 5 min før du kom i båten. Som nevnt kan hvilespenning bare måles når både lading eller tapping av batteri ikke har skjedd på  mange timer. Det kan høres pirkete ut, men selv et elendig batteri kan ha mer enn god nok spenning om det står med lader på.

Link to post
hegra skrev for 2 timer siden:

Og da er det fremdeles ikke hvilespenning som er målt, bare spenning. Tviler på at en slik lader slipper batteriet ned på hvilespenning i det hele tatt før den gir en ny pulslading. Det er jo også umulig og vite når den sist ladet hvis man ikke holder øye med den. Det kan ha vært 5 min før du kom i båten. Som nevnt kan hvilespenning bare måles når både lading eller tapping av batteri ikke har skjedd på  mange timer. Det kan høres pirkete ut, men selv et elendig batteri kan ha mer enn god nok spenning om det står med lader på.

Har akkurat vært nede i båten og tatt ut batteriene.

 

Batteriet, som "kokte", ga fremdeles fra seg lyd. Selv etter ett døgn uten tilkoblet lader. Batteriet var kaputt.

 

De to andre var ett kaputt og det andre ok, men bytter alle så har jeg kontroll på hva som har kommet inn når. Alt i alt så kom det på rett over 3 båtpenger. Hva gjør man ikke for å ha ro i skuta i ferien.

Link to post
jørn skrev On 2.7.2018 at 1.12:

Noen utfordringer med dynamo for å lade agm? Må man montere noe ekstra duppetitter?

Hei.

Tror ikke det er noe utfordring da det gjelder generatorlading. Etter hva jeg har forstått så er det vedlikeholdslading som ofte er over lang tid som er problemet. 

Hans P

 

Hans Petter S.Olsen

Gamle Fredrikstad

Link to post
  • 2 uker senere...

Nye batterier ga en ny verden. 

 

Tre dager uten landstrøm, med kjøleboks, ledlamper og lading av mobil x-antall ganger er null problem. Instrumentpanelet viser ikke mindre enn 12,5 v. 

 

Bruk av landstrøm deretter gir fullt pusj i noen timer og deretter over på pulslading. 

 

Ser at det dukker opp fler og fler med solcellepanel, og det blir nok neste trekk. Må bare finne en løsning hvor panelet kan tas frem for bruk og ikke stå permanent på stang e.l. Hvor kan jeg finne en grei informasjon for opplegg/kobling av dette på nettet?

Link to post

Denne synes jeg gir grei pekepinn på batteri kapasitet.

Som flere har vært inne på så sier spenningn alene lite om batteriets tilstand.

1089636529_Batterikapasitet.JPG.b5213f694f81c0c5f5ee0ab23efed2b6.JPG

Denne gjelder vel for bly/syre,  mulig AGM og Gel kan ha litt andere verdier.

Selv om batteriene har en spenning under 12 volt (f. eks. 11,9V) trenger de ikke være "brukt opp", dersom du måler mens forbruk drar 10A sier tabellen at du har 70% kpasitet igjen. Dette forutsetter at man har en battterimonitor (e.l.) slik at man kan sjekke spenning og strømtrekk sammtidig.

 

Dersom du har hatt batteriene i 10 år, så er nok beslutningen om å bytte  riktig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...