index Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 De prøvde seg på noen sånne historier på meg også. Er nok en standardhistorie de blir oplært I. Skeptisk. Men jeg fant nå uansett et som holdt grei spenning. Gode batterier hvis de ikke har blitt mishandlet før salg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logos Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Bitteliten skrev for 22 timer siden: Underlig at du får kjeft fordi du spør. Slik skal det jo ikke være her ? hvilespenning 11,6 uten at batteriene er belastet er veldig lavt. Har du landstrømlader kan du forsøke å lade de opp og så belaste de med det som drar mest strøm. Feks kjøleboks og varmer se da hvor fort spenningen på et fulladet batteri faller. Faller den til feks 12v i løpet av 15 -30 minutter vet du at du må bytte. Men er du usikker så bytt batterier. 5 års levetid er ikke unormalt kort det. Og det er ikke verdt å ødelehge båtturen med dårlige batterier tenker jeg ? Finner du batterier som passer så er Biltema sine helt kurante. AGM tar til seg lading raskere enn vanlige syrebatterier. Det kan være en fordel om motortimene er begrenset Landstrømslading satt igang. Målt til 13,3 volt på polene. Lar det stå i ett døgn. Spent på morgendagen og test med forbruk ;-). Sitér dette innlegget Link to post
Auken Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Du bør ikke spørre om batterier på dette forumet. Du får så mange rare svar at skal du følge alle råd kommer du ikke på ferie i år. Du blir sittende med hue langt nede i batterikassa omgitt av måleutstyr til langt opp over ørene resten av sommeren. Jeg hadde blitt nervevrak om jeg måtte nekte kjerringa å slå på leselampe fordi ladespenningen endret seg med 0,000001volt. Hvis batteriene er syrefylt med plugger, er syremåleren fortreffelig. Jevn syrevekt på cellene betyr at batteriet kan brukes i år også. Sett på litt belastning som om du lå i uthavn. Er batteriet svakt over natta,så skift det og dra på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) Klart man kan spørre om batterier. Som på alt annet må man velge hvilke råd man følger ? Hvordan går det med batteriene @logos? Redigert 3.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) Bitteliten skrev 1 time siden: Klart man kan spørre om batterier. Som på alt annet må man velge hvilke råd man følger ? Hvordan går det med batteriene @logos? Kommer akkurat fra båten nå. Hvilespenning på 13,4 v (alle tre batteriene), og laderen var gått over i pulslading. Men ett av batteriene kommer det boble lyder fra. Er vel så enkelt at her blir det bytte. Tror ikke fruen blir særlig fornøyd om dette begynner å koke skikkelig i løpet av ferien. Det har hun vært med på før........ Redigert 3.Juli.2018 av logos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Hvis du er lat med vedlikeholdslading så kan vel et solcellepanel være til hjelp? Både i hjemmehavn og i utgaven. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
logos Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Grand Banks jr skrev 8 minutter siden: Hvis du er lat med vedlikeholdslading så kan vel et solcellepanel være til hjelp? Både i hjemmehavn og i utgaven. ;-). Lat ja..... Eller skal jeg si bekymret for at zinken på propellen blir borte. Båten, Dufour 40, har det vist seg at liker bedre at den ikke ligger for mye på landstrøm. Den "snakker ikke", men har sett det på hvor mye som er igjen av zinken etter en sesong. Mye landstrøm har vært = null zink på propellen igjen. Lite landstrøm har vært = zink igjen. Om det er bare egen båt sin skyld eller andre ting, vet ikke. Noe er "galt", men det blir et eget tema om å montere zinksaver, skilletrafo (Victron) eller solcelle. Nå blir det bytte av batteri/er. Tror jeg tar alle i samme runden, fordi det som er defekt sitter innerst. P.S Andre gangen jeg bytter batteri på båten og den er 10 år, så det er jo ikke helt ille. Selv om det kunne vært bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 He he. Brukte feil ord der ser jeg. "Sløv" var ordet du brukte tidligere. Var ment å "sitere" deg. Beklager, "lat" skulle være "sløv". Jeg har ofte (i fjor med ny bruktbåt) hatt lav spenning på forbruksbatteriene, og i år har jeg montert solcelleanlegg. Håper 2x 50W solcellepanel av den gode typen kan holde batteribanken godt ladet. Greit å komme ned til båten med fulle batterier, og ennå greiere å få ladet mens jeg ligger i uthavn. Prisene på solceller er akseptable nå. Jeg tenker det som en investering over flere år, og forhåpentligvis mer brukervennlighet om bord også. Har bare hørt positive ting om solcelleanlegg. Men det er jo en helt annen diskusjon. Håper nye batterier gir deg en problemfri sommer! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 10 hours ago, logos said: Hvilespenning på 13,4 v (alle tre batteriene) Jeg trodde at et fulladet batteri hadde en hvilespenning på 12,8 V? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
theppan07 Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Hvilespenning på 12,8 er korrekt når batteriet er fulladet og ikke tilkoblet annen lader eller forbruk. Når Logos snakker om hvilespenning på 13,4v så oppfatter jeg det at dette er med lader tilkoblet. Det er ikke batteriets hvilespenning, men laderens vedlikeholdsspenning. Lett å missforstå. Får å måle korrekt hvilespenning må batteriet stå et par timer uten lader påslått eller annet utstyr som forbruker strøm. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 theppan07 skrev for 4 timer siden: Hvilespenning på 12,8 er korrekt når batteriet er fulladet og ikke tilkoblet annen lader eller forbruk. Når Logos snakker om hvilespenning på 13,4v så oppfatter jeg det at dette er med lader tilkoblet. Det er ikke batteriets hvilespenning, men laderens vedlikeholdsspenning. Lett å missforstå. Får å måle korrekt hvilespenning må batteriet stå et par timer uten lader påslått eller annet utstyr som forbruker strøm. Helt riktig. Lader var tilkoblet, men pulset ikke lading. Fant forøvrig batterier hos Bestmarin - Varta proffesional dual fritidsbatteri 105Ah til kr. 1.090,-. Helt "ferske" batterier, som hentes fra Hellanor. Samme som sitter der idag og da vet jeg at de passer inn. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 logos skrev for 4 timer siden: Helt riktig. Lader var tilkoblet, men pulset ikke lading. Og da er det fremdeles ikke hvilespenning som er målt, bare spenning. Tviler på at en slik lader slipper batteriet ned på hvilespenning i det hele tatt før den gir en ny pulslading. Det er jo også umulig og vite når den sist ladet hvis man ikke holder øye med den. Det kan ha vært 5 min før du kom i båten. Som nevnt kan hvilespenning bare måles når både lading eller tapping av batteri ikke har skjedd på mange timer. Det kan høres pirkete ut, men selv et elendig batteri kan ha mer enn god nok spenning om det står med lader på. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 hegra skrev for 2 timer siden: Og da er det fremdeles ikke hvilespenning som er målt, bare spenning. Tviler på at en slik lader slipper batteriet ned på hvilespenning i det hele tatt før den gir en ny pulslading. Det er jo også umulig og vite når den sist ladet hvis man ikke holder øye med den. Det kan ha vært 5 min før du kom i båten. Som nevnt kan hvilespenning bare måles når både lading eller tapping av batteri ikke har skjedd på mange timer. Det kan høres pirkete ut, men selv et elendig batteri kan ha mer enn god nok spenning om det står med lader på. Har akkurat vært nede i båten og tatt ut batteriene. Batteriet, som "kokte", ga fremdeles fra seg lyd. Selv etter ett døgn uten tilkoblet lader. Batteriet var kaputt. De to andre var ett kaputt og det andre ok, men bytter alle så har jeg kontroll på hva som har kommet inn når. Alt i alt så kom det på rett over 3 båtpenger. Hva gjør man ikke for å ha ro i skuta i ferien. Sitér dette innlegget Link to post
hpso Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 jørn skrev On 2.7.2018 at 1.12: Noen utfordringer med dynamo for å lade agm? Må man montere noe ekstra duppetitter? Hei. Tror ikke det er noe utfordring da det gjelder generatorlading. Etter hva jeg har forstått så er det vedlikeholdslading som ofte er over lang tid som er problemet. Hans P Sitér dette innlegget Hans Petter S.Olsen Gamle Fredrikstad Link to post
logos Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Nye batterier ga en ny verden. Tre dager uten landstrøm, med kjøleboks, ledlamper og lading av mobil x-antall ganger er null problem. Instrumentpanelet viser ikke mindre enn 12,5 v. Bruk av landstrøm deretter gir fullt pusj i noen timer og deretter over på pulslading. Ser at det dukker opp fler og fler med solcellepanel, og det blir nok neste trekk. Må bare finne en løsning hvor panelet kan tas frem for bruk og ikke stå permanent på stang e.l. Hvor kan jeg finne en grei informasjon for opplegg/kobling av dette på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Kjøpte en slik jeg. Da er det bare å koble med batteriklemmer rett på batteriet og ikke noe annen kobling: https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/sammenleggbart-100w-solcellepanel-med-regulator Fås i 50w også. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Denne synes jeg gir grei pekepinn på batteri kapasitet. Som flere har vært inne på så sier spenningn alene lite om batteriets tilstand. Denne gjelder vel for bly/syre, mulig AGM og Gel kan ha litt andere verdier. Selv om batteriene har en spenning under 12 volt (f. eks. 11,9V) trenger de ikke være "brukt opp", dersom du måler mens forbruk drar 10A sier tabellen at du har 70% kpasitet igjen. Dette forutsetter at man har en battterimonitor (e.l.) slik at man kan sjekke spenning og strømtrekk sammtidig. Dersom du har hatt batteriene i 10 år, så er nok beslutningen om å bytte riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.