Jump to content

Volvo Kad300A, plassering RPM-sensor

krabben91

Recommended Posts

Hei, er det noen som har ett bilde av hvor RPM-Sensoren på Kad300 er plassert? Rekner med det er i øvre-delen av svinghjulskåpen? Har en kompis som har en Kad300 som har fått konstantert at RPM-sensor er gåen, og firmaet mener det er helt nødvendig og ta ut motoren for å bytte denne, pga svinghjulet er defekt.  (??)

Hvilken funksjon har denne? Var med ut å prøvekjørte tidligere i sommer, da gikk den i nødmodus etter en stund (driftsvarm motor). Turteller fungerte som den skulle, å ingen unormalt høye temperaturer, men observerte at den har kastet av seg litt kjølevæske tidligere, så jeg mistenker at kjølerne begynner å bli igjenngrodd, å derfor den går i nødmodus.

Noen synspunkter? Høres merkelig ut at svinghjulet er defekt, kan forstå at en sensor får seg en kavring, men svinghjulet da.... Det skal sies at jeg så ikke noe nøye over nede i maskinrommet, så om det kan være at simmeringen lekker uten at jeg skal si det, men det nevnte heller ikke firmaet som var å tok diagnose.

Turtelleren henter fra ECU, ECU henter fra turtallssensoren fremme på registeret.

edit:jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke finner det på kad300 tegningen, men her er det bilde på kad32. Del nr 22

IMG_0251.PNG.70405a5acb9381f04db5a161cc94989c.PNG

Edited by Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 1 month later...

Hei, fant ut av dette problemet. RPM-sensoren sitter i bakkant av motoren på toppen av svinghjulskåpen, og teller på 6 hull rundt svinghjulet. Ved feil på denne, er det som regel kommet sjøvann inn gjennom knutebelgen, og funnet veien helt frem til svinghjulet, og svinghjulet har begynt å ruste.

= må bytte starter, svinghjul, demperplate, lager og tetning på drivaksel, drivknute på belg. og gjerne simmeringen i bakkant på veiva, for det legger seg smuss på tappen.