Jump to content

Sitrusrens på seil - funker det?


Arne Henriksen

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte meg en brukt gennaker på Finn, regner med at det er brukt noen form for limoppløser for å få av seilnummeret, og dette har lagt igjen endel klisterlignende guffe som jeg må prøve å få vekk - ses såvidt i i senter av seilet der det fremdeles er noen sammenklistra områder.

Kan jeg spraye eksempelvis 3M Sitrusrens direkte på seilet mon tro?

Kan ellers rapportere at en brukt Selden GX15 fra eBay og en brukt Grans gennaker fra Finn funker som en drøm for en aleneseiler som vil seile med gennaker.   :-)
Den ruller seg så pent over torsjonstauet - må bare få forlenget den endeløse taukveila så jeg slipper å gå frampå bakken for å rulle inn....

IMG_2620.JPG

IMG_2632.JPG

IMG_2672.JPG

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kan svare opp denne - vanlig sitronsaft ble for puslete, men en sprayflaske med 3M sitrusrens og en med Biltema Label Off og noen timer gnukking og banning fiksa limrestene til slutt.

 Var på en ukestripp i slutten av juli og det sto oppe hele tiden, kjekt å bare rulle ut når forholdene passa slik  :-)
(Her på vei over Frohavet mot Mausundvær i en lett bris)

2018-07-24 09.21.26.jpg

2018-07-23 13.06.22 (Medium).png

 

 


Hva tror ekspertisen om UV-beskyttelse, blir seilet for tungt om man får sydd på en stripe eller er det ikke noe å stresse med ved normal bruk i Norge?

 

 

 

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Pinkvin said:

Du må vel ha den best rigga Sandviken i kongeriket. Nye seil, genaker på rull og hele pakka, tøft. Ulv i fåreklær det der :-)

Nåja, ulv og ulv, men den er en hendig båt for å ferdes alene så lenge man er klar over begrensningene.
Får nok ikke igjen pengene om jeg skulle selge i morra nei - men hvem gjør vel det når det gjelder båt? 

Drømmer om en Nauticat 321 men jeg kan kjøpe mye dill til denne for mellomlegget her :-)
 

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ligger en sånn Nauticat i havna hos meg. Ser ut som en gjennomført båt. Men litt "tjukkstutt" etter min smak kanskje. På en måte veldig mye på ikke så mange fot  Men ser gjennomført og dyr ut ja. 

 

Jeg har alltid likt båttypen du har, og dens "halvsøsken". Moderne undervannsskrog, akterkabin, innendørs styring pluss mulighet for rorkult ute og planløsningen til snekke med pentry og sittegruppe oppe er rett og slett en veldig god løsning syns jeg. Skulle ønske denne båttypen ble videreutviklet i en slags "moderne form". 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...