Jump to content

Mercruiser 4.2 får ikke turtall


Ødemark

Recommended Posts

Heisan . Har en 4.2 mercruiser diesel. Begynte å gå veldig dårlig forrige helg, får ikke mer enn 1500 omdreininger. Ikke svart røyk, starter fint, ingen ulyd. Byttet dieselfilter idag, både på motor og racor, men etter å ha luftet både på filteret og på dysene, får jeg ikke fart. Virker lovende med en gang , før den dør ut. Har jeg luftet for lite? Gjort dette sju ganger idag, kommer ikke luft når jeg åpner , lurer veldig på hva jeg gjør feil. Er ingen mekaniker , men skulle jo være en grei jobb. I tillegg oppdaget jeg endel sot i motorrommet, og så at risern ikke er helt tett, etter turboen. Bender jeg på den, slipper den luft. Er kon, men ikke sjangs å få den i, sitter jo med en slangeklemme av det grove slaget. Sammenheng ?

Link to post
Normarco skrev 25 minutter siden:

Hei.

 

sot i motorrommet betyr eksoslekasje FØR turboen hvilket betyr at du ikke får turbotrykk og påfølgende tap i turtall, ikke en helt ukjent problem på de motorene.

la noen sitte i motorrommet mens du kjører så finner du lekkasjen.

Bare lurer... eskosbendet er løst, og server det som er kon.. klarer ikke dytte det inn og stramme med klemma. NÅr motoren går , kan jeg bende det ut, og der har jeg jo lekkasjen. Men den er jo etter turboen? Men, stemmer jo med sot.. finner ingen beskrivelse på nett hvordan den festes. Legger ved et bilde er jo bendet ytterst til høyre. Ikke min motor da

0D974391-978B-40C2-A4C3-3110BC4A654F.jpeg

Link to post

Hei

Det er to plane flenser som går mothverandre, og den store klemmen (v-båndsklemne) presser disse sammen. Har selv opplev at flens på riseren ryker av rett etter klemmen. Dette var på ny motor, 20 timer, så hadde ingen ting med tæring å gjøre. 

Det er veldig lite gods her, mener litt for mye maskineriet ned mit flensen. 

 

Kurant å bytte riseren, men koster noen kr. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post

Om du måler trykket på ladeluften med ett manometer så finner du fort ut om turboen fungerer som den skal. Hadde samme motor og da var det en plugg på ladeluftkjøleren som man kunne skru ut og måle trykket på. 

 

Min motor hadde forøvrig samme symptomer, den gang var det en røykgassbegrenser i dieselpumpen som hadde hengt seg opp. 

Link to post

Kjapp oppdatering . Byttet riser i går. Kostet 6 tusen på Ravns garage. Måtte i krana, trodde jeg skulle få tatt den uten at vannet kom inn, men 10 cm er 10 cm.. ble bra, tett og fint , og motoren ble bra. Turtall kom, og turboen plystrer så fint . Takk for alle innspill , ha en veldig god sommer alle sammen!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...