Ødemark Startet 2.Juli.2018 Del på Facebook Startet 2.Juli.2018 Heisan . Har en 4.2 mercruiser diesel. Begynte å gå veldig dårlig forrige helg, får ikke mer enn 1500 omdreininger. Ikke svart røyk, starter fint, ingen ulyd. Byttet dieselfilter idag, både på motor og racor, men etter å ha luftet både på filteret og på dysene, får jeg ikke fart. Virker lovende med en gang , før den dør ut. Har jeg luftet for lite? Gjort dette sju ganger idag, kommer ikke luft når jeg åpner , lurer veldig på hva jeg gjør feil. Er ingen mekaniker , men skulle jo være en grei jobb. I tillegg oppdaget jeg endel sot i motorrommet, og så at risern ikke er helt tett, etter turboen. Bender jeg på den, slipper den luft. Er kon, men ikke sjangs å få den i, sitter jo med en slangeklemme av det grove slaget. Sammenheng ? Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Hei. sot i motorrommet betyr eksoslekasje FØR turboen hvilket betyr at du ikke får turbotrykk og påfølgende tap i turtall, ikke en helt ukjent problem på de motorene. la noen sitte i motorrommet mens du kjører så finner du lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Det høres lurt ut. Da får jeg prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Normarco skrev 25 minutter siden: Hei. sot i motorrommet betyr eksoslekasje FØR turboen hvilket betyr at du ikke får turbotrykk og påfølgende tap i turtall, ikke en helt ukjent problem på de motorene. la noen sitte i motorrommet mens du kjører så finner du lekkasjen. Bare lurer... eskosbendet er løst, og server det som er kon.. klarer ikke dytte det inn og stramme med klemma. NÅr motoren går , kan jeg bende det ut, og der har jeg jo lekkasjen. Men den er jo etter turboen? Men, stemmer jo med sot.. finner ingen beskrivelse på nett hvordan den festes. Legger ved et bilde er jo bendet ytterst til høyre. Ikke min motor da Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Hei Det er to plane flenser som går mothverandre, og den store klemmen (v-båndsklemne) presser disse sammen. Har selv opplev at flens på riseren ryker av rett etter klemmen. Dette var på ny motor, 20 timer, så hadde ingen ting med tæring å gjøre. Det er veldig lite gods her, mener litt for mye maskineriet ned mit flensen. Kurant å bytte riseren, men koster noen kr. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Ødemark Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Takk. Riser må jo byttes, men kan jeg regne med å få til turtallet da? Trekkes turboen av eksosen? Stor båt, kan veldig lite...? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Sot vil du få selv om lekkasjen er etter turbo. Turboen drives av eksosgassen som går igjennom. Men om effekten går så mye ned med lekkasje etter turbo er mer usikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Men jeg ville tatt av riseren å sett hva som skjuler seg. Kan noe ha tatt borti skovlene på turboen for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Kan også være noe annet som gjør at motoren går i nødmodus og ikke vil over 1500 rpm grunnet det. Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Kan den gå i nødmodus når eksosen mister trykket tro? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Det har jeg liten tro på Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Om du måler trykket på ladeluften med ett manometer så finner du fort ut om turboen fungerer som den skal. Hadde samme motor og da var det en plugg på ladeluftkjøleren som man kunne skru ut og måle trykket på. Min motor hadde forøvrig samme symptomer, den gang var det en røykgassbegrenser i dieselpumpen som hadde hengt seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 OK, da får jeg prøve det Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 OK, da får jeg prøve det Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Kjapp oppdatering . Byttet riser i går. Kostet 6 tusen på Ravns garage. Måtte i krana, trodde jeg skulle få tatt den uten at vannet kom inn, men 10 cm er 10 cm.. ble bra, tett og fint , og motoren ble bra. Turtall kom, og turboen plystrer så fint . Takk for alle innspill , ha en veldig god sommer alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.