Kobayashi Startet 2.Juli.2018 Del på Facebook Startet 2.Juli.2018 (redigert) Hallo folkens, jeg har litt fler problemer enn en lekk tank. Jeg har et hjemmemekka fuelsystem som jeg ikke skjønner bæret av. Har laget et diagram som jeg legger ved og håper det lar seg åpne. Håper på en grei forklaring på hva man har tenkt her for dette er ganske sikkert ikke orginalopplegget. Spørsmålet er: kan jeg stenge STB kransett og kjøre på kun BB tank? Hvor mye fuel vil komme til STB tanken via den direkte koblede returlina? Forrige vedlegg lot seg ikke åpne så jeg har lagt ved et nytt. Fuelsystem Wiking 28.zip Redigert 2.Juli.2018 av Kobayashi (see edit history) Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Fekk ikkje åpna vedlegget. Generelt går ein del diesel i retur, så du kan truleg ikkje kjøre på bb tank og la retur gå til stb særleg lenge. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kobayashi Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Det var det jeg var redd for Både at vedlegget ikke lot seg åpne og at returen til STB tank ville kødde det til Rart at man ikke kan legge inn et enkelt pdf eller et annet standardformat her, men takk for svar, alle opplysninger hjelper Jeg skal se om jeg klarer å konvertere diagrammet mitt til et godkjent format. Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Du har ikkje teikna inn retur til tank ? Det verkar rart at bb tank går til finfiltet og stb tank til grovfilter. Om eg hugsar rett frå skissa di no då. Du må få bildet inn i innlegg slik at man kan studere og skrive samtidig ved å rulle litt. Då er det lettare å få svar. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Setter inn tegningen din som et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Jeg har samme type motor og det som jeg kjenner igjen er retur fra dysene. Den kommer ut ved toppdekselet bak på siden av motoren. Når du skriver Fin Filter, mener du da de som er montert på motoren? Har du glødning på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Hei Nemo, Jeg har ikke gløding på motoren. Det jeg kaller "fin filter" henger på siden av motorkassa og er uavhengige av motoren. Kan godt hende når man ser oppsettet at dette også er et grovfilter, men av en anne type (ser ut som et oljefilter som er skrudd opp i holderen) mens det jeg kaller grovfilter har en innsats som taes opp av en "kopp". Det er riktig som du sier at det er overskuddsdiesel fra dyserekka som kommer ut i akterkant der jeg har skrevet "koblet rett under toppdeksel" Nå har jeg vist denne til noen folk og at det er mulig å segregere BB og STB tank er alle enige om ikke går så lenge returen fra pumpa går kun til STB tank. Det hadde vært artig hvis noen hadde orginaloppsettet så man kunne se hvordan det egentlig skulle ha virket. Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Nemo Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 På min motor står fødepumpe for diesel nede på motoren der du har skrevet "Koblet i bunn av blokka". Derfra går dieselrør til 2 filter som står rett ovenfor fødepumpen og videre går det rør til høytrykk dieselpumpe. Retur diesel er bare vanlig å ta fra filterne dersom det er eller har vert glødning på motoren. Dersom du kan ta noen bilder av motoren som du legger inn her, kan sikkert mer avklares. Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Det skal jeg prøve å få til Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Kobayashi Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Da må jeg bøye meg i støvet folkens, jeg har gjort en stor feil i diagrammet mitt som gjør at man kan tro at det er et BB & STB system. I virkeligheten er det et suction & retur system. Jeg har nå fått segregert STB tanken helt og legger ved diagrammer for hvordan det var og hvordan oppgaven er løst. Tusen takk til dere som har svart her Håper min problemstilling og løsning kan hjelpe andre som (måtte Gud forby) komme i liknende situasjon. Jeg vet ikke hvordan man legger inn et bilde i godkjent format så det blir en zip fil. (Kanskje Nemo fikser dette slik at alle kan se) Riktig god sommer folkens Fuelsystem Wiking 28.zip Fuelsystem Wiking, segregert STB tank 28.zip Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Kobayashi Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Da har jeg klart å få inn bilde i rett format Her er systemet som det var da jeg overtok båten og med noe bedre begreper i boblene enn "dings kommer ut i bunn av blokka" Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Kobayashi Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Her er fuelsystemet etter problemløsningen. 1. Har tatt vekk slangen som gikk fra STB tank og til kuleventil. 2. Koblet deretter returslangen fra høytrykkspumpe (som før gikk til STB tank) rett inn på nevnte kuleventil. Så nå går returen min til BB tank isteden og med suction fra STB stengt så er den tanken segregert. Blir å ta tak i dette til vinteren så jeg får retur til begge tankene og dermed kan segregere hvem jeg vil. God sommer folkens Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
bellen Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Tror det blir litt feil på den siste tegningen. Med dette oppsettet vil du ikke få start på motoren, eller at den vil respondere meget tregt. Dyseretur skal ikke tilbake til returline fra finfilteret, da får ikke fødepumpen bygd opp trykk. Retur fra høytrykkspumpen skal inn der du har tegnet retur fra dysene og ventilene skal henholdsvis til styrbord og babord dieseltank. Ellers ser resten ut til å være rett. Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Hei bellen, dysereturen har jeg ikke rørt, så den har gått der hele tiden. Har startet og latt motor gå etter modifiseringen og det gikk helt fint Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Nemo Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Det stemmer med tegningen og retur fra dysene slik det er på min motor. Det er en ventil som hindrer returdiesel inn til filteret og slipper ut overtrykk fra filteret. Hvis denne ventilen henger seg opp, får man ikke start på motoren. Eller som nevnt, svært vanskelig å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Hei Nemo, Kjekt å vite. Er det noen triks hvis dette skulle skje i uthavn? Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Nemo Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Det er bare å skru opp ventilen. Den er helt enkel med en fjær og en kule. Har engeng vert ute for at at kulen har hengt seg opp i åpen stilling, da var det bare litt rengjøring som skulle til. Jeg har ikke retur fra diesel høytrykkspumpe i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Kobayashi skrev 1 time siden: Hei bellen, dysereturen har jeg ikke rørt, så den har gått der hele tiden. Har startet og latt motor gå etter modifiseringen og det gikk helt fint Ok.. Så der er en reguleringsventil av et slag? Men returen fra høytrykkspumpen må hvertfall gå inn på undersiden av returventilen, og deretter velge hvilken tank returen skal gå til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Retur fra dysene er blant annet kjøling av dysene og skal tilbake til tank. Med retur fra dysene til filter blir dieselen varmere og varmere og kjøling av dyser blir for dårlig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nemo Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Det kommer ikke diesel fra returen inn på filter, ventilen stopper det. Ventilen slipper inn overtrykk fra filter til retur. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Roger jo skrev for 2 timer siden: Retur fra dysene er blant annet kjøling av dysene og skal tilbake til tank. Med retur fra dysene til filter blir dieselen varmere og varmere og kjøling av dyser blir for dårlig. Nei, retur fra dysene er lekkolje og har ingenting med kjøling å gjere. Er brennstoffventilene nye, så er det veldig liten mengde med diesel som kommer igjennom lekkoljelinen. Etter hvert som dysene blir mer slitt, så kommer det mer diesel her, men aldri så mye at det har en kjølende effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 bellen skrev On 5.7.2018 at 19.47: Ok.. Så der er en reguleringsventil av et slag? Men returen fra høytrykkspumpen må hvertfall gå inn på undersiden av returventilen, og deretter velge hvilken tank returen skal gå til. Som det er lagt opp nå så går returen til BB tank Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
hegra Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Har ikke studert dette, men denne ventilen med ei kule på toppen av filter er som regel selvutlufting og har verken med kjøling eller overtrykk og gjøre. Kommer det luft i systemet samles lufta i toppen av filter. Kula faller ned og lufta går rett i retur til tank. Når det igjen kommer drivstoff flyter kula opp og stenger slik at drivstoff går til høytrykkpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Kobayashi skrev 46 minutter siden: Som det er lagt opp nå så går returen til BB tank Ja, men vil du heller ikke koble det slik at du kan velge hvilken tank du vil ha returen til? Det er jo det som er mest normalt med et system med to tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 bellen skrev for 23 timer siden: Ja, men vil du heller ikke koble det slik at du kan velge hvilken tank du vil ha returen til? Det er jo det som er mest normalt med et system med to tanker. Jo, det vil jeg og det kommer jeg til å gjøre. STB tank må jo ut (og empiri her og i andre fora tillsier at den da blir ødelagt) så med den nye tanken vil jeg legge det opp slik at jeg ved å stenge et par ventiler har segregert en tank fullstendig. Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.