Jump to content

Røket vaier (kontrollkabel) fra girspake til motor. Kan denne loddes sammen igjen uten verktøy?

Nautiker

Recommended Posts

Vaier som styrer turtall på motor røk uten videre. Håper å slippe å betale et par hundrelapper når jeg fint kan se problem og løsning.. Kan det finnes en mulighet for å lodde eller sveise disse to punktene (slik det er avbildet med rød ring) på en god måte, uten bruk av verktøy? Siste løsning blir å spørre fint på et verksted, men kan se for meg lite samarbeidsvillighet. 

InkedDSC_0142_LI.jpg.b54e89b3da6d8109a562d9a545e41f82.jpgDSC_0143.jpg.66a8c8d7c082b80e9edaa0411365300d.jpgDSC_0144.jpg.6beaf2988daca7b2531e1e0d07f3f4ed.jpg

Min magefølelse er ei meining om at dette er eitkvart metall som ikkje kan loddast med tinn. Dermed so er vi over på hardlodding, og det krev meir temperatur enn ein loddebolt kan gi. Ein propanflamme kan kanskje klara det, men bruk ikkje butangass eller mix av propan og butan. Desse soter for mykje. Det beste forsøket på å lodda er om du kjenner ein smed som har autogenbrenner (sånn med acetylen og oksygen) Hvis desse greiene so skal stå butt i butt, so får loddinga lite flate til å holda, dermed er neste spørsmål om det lar seg reparera med tilstrekkelig styrke.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...