Jump to content

God nok strømpakke

Kompass83

Recommended Posts

Hei

Jeg ønsker å ha mulighet til å være ute en uke på fjorden uten å gå tom for strøm. 

Jeg har ett nytt fritidsbatteri fra biltema (110 a) og ett eldre på ca 65 a fra en bil. Tenker å bruke det største til forbruk, og det minste til startbatteri. Har kjøpt vippebryter fra Biltema, off / 1 / 2 / 1+2. Skal installere det med ordentlige koblinger, der har jeg oversikt.

I tillegg har jeg en batterilader fra Biltema (37758) til å vedlikeholdslading når jeg er i havn.

Det som drar strøm i båten min er et kjøleskap (3,5 a), lading av telefon/nettbrett/høyttaler (bluetooth), samt en støvsuger (6 a, - lite i bruk) og litt led-lys. 

Tanken min er å kjøpe et 100 w solcellepanel fra maritim. Vil det holde slik at jeg klarer med i uthavn i 7 dager? Eller bør jeg i tillegg investere i et forbruksbatteri til?

Stort sett ute når det er pent vær. Har ikke helt oversikt på dynamoen, men regner med at det er en standard til Volvo Penta 4,3 Gl-d V6-er. Vil nok kjøre en halvtime om dagen i snitt.

Jeg monterer 2x 50W på min båt nå. Forventer ca 50Ah lading på solrike dager. Praksis kan jeg svare på om et par uker. :yesnod:

Kjøleskapet bruker mest på solrike dager, og du sier ca 3,5A. Men det går ikke kontinuerlig. La oss si at kompressoren går halvparten av tiden. Da vil det bety 42 Ah.  Hvis det er nyere skap og det ikke "står åpent" så bruker det mindre.

Da vil solcellepanelet gi ca 8Ah som du kan bruke på andre ting før du tapper av batteriet. Du kan dermed ligge i 7 dager uten problemer.

Men ved regnfulle/ mørke dager, eller hvis solcellepanelet ligger i delvis skygge vil regnestykket være helt annerledes. Det vil fremdeles lade, men ikke så heftig.

Ved bruk av diesel/ bensinvarmer vil det gå mer strøm. Lading av telefon fra tom til full ca 3 Ah. Nettbrett noe mer. 

Med det solcellepanelet vil du ikke trenge vedlikeholdslading fra strømnettet når du ligger i hjemmehavn. Det vil lade batteriet ditt til topp på 1-2 dager. I alle fall i teorien. Hvis panelet har lite skygge i løpet av dagen.

Jeg har mer forbruk enn deg, og har en batteribank som er litt større. Mitt kjøleskap er veldig gammelt, så det trekker mye strøm.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Et batteri på 110Ah kan du tappe 55Ah fra før det i praksis er "tomt", og et kjøleskap tapper det for dette i løpet av 2 - 3 dager.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Monterte et slik 100 watt panel fra Maritim i båten min for noen dager siden..funker flott..  jeg har kjøleskap på 130 liter, samt alt det andre alle har... og ligger nå på 3 dagen i uthavn... 

20180702_102432.jpg

Og her ser du hva det trøkker inn på batteriene når solen skinner.. 

Kjøpte også et slikt stativ at en lett kan svinge panelet mot solen... det er stor forskjell vist det kommer litt skygge på panelet eller vinkelen mot solen blir feil..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
  • 4 uker senere...

Kjøpte en fra AliExpress pga størrelsen var mer kurrant. Ble ett på 75 w. Tenker i utganspunktet å ha panelet på «dashbordet». Da blir det under vinduet. Vinduet vil nok redusere ladingen,

men så slipper jeg å mase om at folk ikke skal tråkke på det. Kjøpt batterimonitor også (BM-1), så gleder meg til å følge med. 

674EA6EB-D6AB-4030-809D-C8D5FB1915FB.png

Det blir spennende å høre hva dine erfaringer blir. Det finnes mange kvaliteter innen solcellepanel. Noen 100W leverer 100W, mens andre leverer langt lavere. Noen har fått knallgode panel fra Alibaba, og andre ikke. 

Husk å montere det slik at en hel celle aldri kommer i skyggen. Panelene yter bedre dersom en skygge er fordelt over flere celler enn bare én celle. I alle fall på de testene jeg har sett.

Min erfaring i ferien: I sommer har jeg hatt 2x50W og foreløpig ser det ut til at det dekker behovet til kjøleskapet (gammelt) med mer. Har i tillegg ladet mobilene og iPaden fra regulatoren.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...