Morpets Startet 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2018 Hei, jeg fikk i fjor ny motor (VP D1-20) til båten og fikk hjelp av autorisert Volvo verksted til å legge opp returdieselen i og med at tanken ikke hadde egen stuss for returdiesel. I utgangspunktet har jeg ikke tenkt så mye på det, men merket at påfyllingen gikk sakte. I år har jeg også byttet tank og denne har stuss for returdiesel. Dermed har jeg også sett nærmere på måten returdieselen var koblet. Fra motoren går returdieselslangen inn på en t-ventil og møter slangen for utlufting. Som sagt tar fylling av tank veldig lang tid, påfyllingsrøret blir til stadighet fullt og slangen for lufting pøser ut diesel. Kan løsningen være så enkel å fjerne t-ventilen og kjøre returdiesel inn på egen stuss? Ps! Har ikke hatt dette problemet tidligere med forrige motor og alt av slanger ligger på samme sted mtp høyde og vinkling som de har gjort tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Eg trur du er inne på den beste løsningen, egen stuss til retur og lufting. Det ser også ut som det vanskelig å unngå vannlås på det avbilda. Du kan ikkje påstå at alt av slanger ligger likt som før motorbytte, når du i samme innlegg skriv at du fekk hjelp av verksted til å legge opp retur.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Havlengt Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Separat stuss for lufting med rikelig dimensjon er løysinga her. Avslutt stussen like på innsida av tanktoppen og monter slangen med jevn stigning, ( uten vannlås ) opp til luftenippel I skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Morpets Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Tusen takk for svar, da blir det egen stuss for utlufting og egen for retur. Jammen kjekt med et båtforum som svarer på kun timer ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Lufteslangen til dieseltanken bør ha en svanehals slik at det ikke kan komme vann inn luftingen og ned i tanken. Så høyt som mulig, men uten at det er mulighet for vannlås i slangen. Om du får toppen av svanehalsen over nivået for påfyllingen vil dette redusere muligheten for dieselsøl ved tanking. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Nemo Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Se og på skroggjennomføringen for utlufting. Den har et nettingfilter på utløpet og det vil gro litt etter med tiden. Da vil du få problem når du fyller diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Morpets Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Igjen tusen takk for gode råd, dette forumet er rått ? Jeg har nå lagt om til to løp for retur og luft og svanehals på luftingen. Skal fylle i morgen så blir spennende å se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Morpets Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Herlig, det funket! Ingen lekkasjer og ingen diesel i lufteslangen så nå går fyllingen som en drøm ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.