Jump to content

Tilt-instrument til Mariner 115 bruker kun "halve skalaen"


Bob Dexter

Recommended Posts

Hei,

Har en godt voksen 115 HK Mariner 2 takt fra 1999 som jeg er godt fornøyd med.
Etter å ha fungert som den skal i fjor har tilt.instrumentet i år ikke vært helt i orden - det bruker kun den øvre halvdelen av skalaen.
Når jeg tilter motoren helt ned viser instrumentet "midtstilling".

 

Er det noe jeg kan gjøre for å "nullstille" instrumentet? Noen koblinger som må sjekkes?
Med en så gammel motor har jeg ikke lyst til å prøve ting på egen impuls, er redd for at jeg plutselig ender opp med en tilt som ikke fungerer i det hele tatt ;-)

Takk for all hjelp!

Link to post
Share on other sites

sikkert giveren som fusker  - den ligger vanligvis innimellom motorbraketten.  

 

ved vanlig kjøring , viser den da det samme som i fjor , eller har nåla flytta seg? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

men nåla viser det samme som i fjor ved vanlig kjøring..? 
dvs tenkeer på om visningen er ca samme eller om den har forskjøvet seg
 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Aha, da skjønner jeg spørsmålet ditt Ivar :wink:
Så vidt jeg kan huske så har alt forskjøvet seg litt oppover. Det er i alle fall nok til at det blir litt knotete å finne riktig posisjon, måleren virker litt tilfeldig og ikke så stabil som i fjor.

 

PS: Lurøy, har slekt derfra noen generasjoner tilbake :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem på en Evinrude E-Tec. Der er det et en liten arm ved motorfestet med en sensor som måler trimvinkelen.

 

Ledningen til sensoren hadde tullet seg inn i armen slik at den ble holdt fast. Når jeg frigjorde den, fungerte den normalt igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...