Jump to content

Lite hull i trykkvann slange ombord, holder det å legge på Tec 7?

Brumm

Recommended Posts

Det lille hullet i vv slangen gjør at vi ikke får brukt vannet ombord nå. Det står en tynn stråle ut av det når pumpa er på. Det værste er at hullet er på et sted hvor man kanskje må rive kjøkkeninnredningen for å komme til ordentlig. Jeg kan så vidt komme til med en hånd, men det er veldig krøkkete, og å bytte slange vil ta lang tid pga båtens konstruksjon. Tenkte å høre om noen her tror at det vil holde å gjøre rent området rund hullet og så legge på et tykt lag med Tec7 el lign. Eller er trykket i slangen på så mange bar at det fort blir lekkasje igjen? Noen med erfaring på dette tro?

En kladd tec7 betinger nok at den får godt hefte. 

Hva slags type slange er det? -materiale. 

Kommer du til for å tape rundt slangen? Det finnes gode taper for slikt. 

Legg rikelig godt ut mot sidene av hullet, så blir det nok tett. 

Eg tenker at du først bør sjå på kva som er årsaken til hullet. Det vil ikkje nytta å lappa eit hull, hvis slangen ikkje er bedre enn at der kjem nytt hull neste veke. Når det er sagt, har eg minst like god tru på ein god tape, som på ein klatt med tettemiddel av noka slag, men kun hvis det er absolutt umulig å skifta slange.

Er skeptisk til om du får noen varig løsning med dette. Er det mulig å kutte slangen og sette inn et rør eller lignende som klemmes med slangeklemmer i hver ende? Da hadde du hatt en varig fiks. 

Om du prøver med Tech 7 vil jeg satt en slangeklemme over etterpå og strammet så mye som slangen tåler uten at den deformeres. Når guffa har fått herdet kan klemma hjelpe til å holde ting på plass slik at det ikke blir ny lekkasje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk for svar.

Jeg har testet vedheften på en tilsv slange. Slipte først med sandpapir og vasket med rødsprit. Umulig å fjerne klatten med casco marine tetn middel etter herding, så vedheften er god. 

Har også vurdert å kappe bort slangedelen hvor hullet sitter og sette inn et rør. Men den jobben må gjøres med en hånd, mens kroppen ligger i en umulig fosterstilling! Vil helst utsette dette!

Altså: vedheften virker å være god. Men blir tetn middelet stift nok etter herding til å motstå vanntrykket fra hullet?

Enten du bruker tec7 eller tape. Hvis du i tillegg setter på en slangeklemmer rett på hullet. Å kappe slangen først og så skjøte er unødvendig. Evt plastikstrip.

Det enkle er ofte det beste.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Du vet ikke om det begynner å lekke igjen under gange og du har plutselig vann i treverk.

Har skiftet en del slanger som lå krøkket til bak innredning etc.

Grovt skissert:

Løsne slangen i begge ender og mål tykkelse og "skritt opp" lengde på slangen, pluss på med en meter sånn for sikkerhets skyld....

Handle inn ny pluss en god tape hvis du ikke har. Gammel og klebrig ville jeg holdt meg langt unna.

Tape rundt enden på slangen under vasken. Før endene sammen (ny og gammel slange)og tape over og kanskje 10 cm oppover på begge ender så du er sikker på godt feste. Er det veldig mye bøyer hvor det kan bli mye sliting har jeg smidd til en kvist på ca 5 cm som jeg har dunket inn i endene på slangene før sammenføring og taping. Taper du godt oppover begge endene holder det i hundre. Er du usikker om det holder kan du prøve å dra fra hverandre endene.

Så er det å få med en kompis eller to som tilfeldig står på kaien... heheheheh.

Vekselsvis hale litt i slangen og "fyll etter" i enden med ny slange. Kanskje du og kommer til bakom innredningen en plass eller to? Lirke forsiktig og hvis ikke båtbygger har boret et akkurat stort nok hull i innredning og/eller skott kommer den normalt fint etter og plutselig ser du enden dukke opp. Har ved et par ganger smurt grønnsåpe på slangen der jeg kom til før haling for å få den til å gli lettere. Men går normalt uten.

OK, tatt sånn helt på sparket uten noe form for bilder eller beskrivelse av innredning og båt. 

Joda, å trekke ny slange hadde vært klart best, men hadde du sett hvordan slangen vi snakker om går i min bår tror jeg du ville unngått den jobben lengst mulig. Den går i bend og små hull, og i begge ender må man være mer enn slangemenneske for å komme til med en hånd.

Denne jobben utsetter jeg lengst mulig....

Hakkannen, tror du vulkaniseringen går an å få til med én hånd?

Runner: Du mener vel å skru på en slangeklemme utenpå f eks TEC7 etter herding? Men det blir også kjempevanskelig å få på med én hånd.

Brumm skrev 27 minutter siden:

Hakkannen, tror du vulkaniseringen går an å få til med én hånd?

Kommer du til med hele hånda rundt vannslangen der lekkasjen er? I så fall: ja.

Start der du kommer best til og legg teipen rundt vannslangen med et par fingrer mens f.eks. tommelen holder slangen. Så presser du teipen sammen der den møter seg selv. Vent litt så den får vulkanisert seg fast i seg selv. Teip videre.

Helt klart en vanskelig jobb i trangt miljø, men får du ei hånd inn er det mye som kan bli gjort. Du kan eventuelt øve på en slangebit på utsiden først.

Edited by Hakkannen (see edit history)

Mange gode forslag her, men jeg ville valgt å demontere det som er nødvendig for å få gjort jobben skikkelig med en gang. Mer arbeid nå, men sparer masse bekymringer resten av sommeren om «nød»-reparasjonen holder???.

Hvis mulig så har jeg ville benyttet en midlertidig by-pass slange. 

Finn en plass på linen FØR lekkasjepunkt som er lett tilgjengelig og kapp opprinnelig slange. Finn deretter en plass på linen ETTER lekkasjepunkt og kapp opprinnelig slange. Skjøt inn en ny slangebit med to skjøtemuffer med tilhørende slangeklemmer. Det kan være at du må route by-pass slangen i et annet leie enn opprinnelig.

Så kan ferien fortsette vel vitende om at lekkasjen er midlertidig utbedret på skikkelig vis !

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

En variant av «Hakkanen-løsningen» kan være som du selv i utgangspunktet foreslår, en kladd med Tech7 over hullet. Det gjør heller inegnting om du søler litt rundt på røret, noe du antagelig kommer til å gjøre allikevel siden det er så trangt.

Deretter kapper du til en passende lengde lett overdimensjonert krympestrømpe slik at du får litt overlapp. Denne splitter du i lengderetningen og legger den med splitten på motsatt side av hullet. Så finner du en bred (og dermed godt overdimensjonert) plaststrips som du strammer over skjøten. Legger du så på en tilsvarende strips på hver side i tillegg, skal du ha maks uflaks om ikke dette blir like tett som da røret var nytt.
Dette burde være mulig å få til meed en hånd med litt fikling.
LYKKE TIL ! ??

Hakkannen skrev for 21 timer siden:

Har god erfaring med vulkaniserende silikonteip til slikt. Den i linken tåler inntil 5 bar og hefter godt på de aller fleste rengjorte underlag.

Samme type som Relekta har, og den har jeg trua på. Har brukt denslags på enkle nødløsninger før, og jeg hadde gitt den en sjanse. Jeg tror også du klarer det med en hånd. Må holdes stram hele tiden bare??