Jump to content

Simrad NX 45 og oppkobling mot Garmin gps 19X hvs


CIM

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg en gammel NX 45 og skal koble opp gps på den. Kjøpte en Garmin gps 19x antenne hos en forhandler som anbefalte den. Men finner ikke ut av hvordan jeg skal koble disse sammen. Er det noen her som kunne hjulpet meg litt før jeg gir opp. Har en gammel simrad CX 33 med GPS entenne montert i dag, kan jeg bruke den antennen og koble inn på Video inngang på plotter med coax plugg?

Legger ved bilde av plotter med nmea inngang/utgang.

 

image.png.29b3d2977f09ac0766feacfb052f3140.png

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort dette. Synes Simrad mottakeren vingla rundt for mye, så jeg byttet den ut mot en Trimble.

Du går inn på fuel kontakten. Pinne 1 er GND og pinne 3 er RX+.

Jeg lodda opp kabelen. Pluggen er en standard Amphenolkontakt som du kan kjøpe fra Pronav eller Elfa.

Plotteren konfigurerer seg selv med tanke Baudrate, start/stop bits osv.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også NX 45 i min båt. Der har jeg NMEA 2000 antenne. Da måttte jeg ha en liten converter som gjorde det om til simnet. Kjøpte den på Ebay for 100,-

Har vært veldig stabil løsning.

Nå er jeg på leting etter løs kabel for å lage meg en AIS tilkobling. Noen som har erfaring med om den blir for treg med så mye data inn?

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ravddo skrev 54 minutter siden:

Da måttte jeg ha en liten converter som gjorde det om til simnet.

Den "converteren" gjør sannsynligvis ingen ting. NMEA2000 og SimNet er det samme men med forskjellige connectors.

NX45 er en rar sak. Det er ingen Simrad, men en Navman. Derfor har den ikke de proprietære setningene som Simrad bruker for å hindre at brukeren kobler til non-Simrad utstyr. 

Link to post
Share on other sites

Skrev litt feil. Jo jeg har NMEA 2000 som kobles direkte til Simnet. Det er AT 45 konverteren som gjør NMEA2000/Simnet om til NMEA 0283 som går rett inn på GPS ingangen på plotteren.

AT45 har kun Simnet tilkobling så jeg måtte ha en overgang fra N2K konekktoren til Simnet.

Har man en NMEA 0283 antenne så bruker man NMEA inn på navporten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...