Jump to content

Hanto 24, hvilken kartplotter egner seg?

Hanto-24

Recommended Posts

Heisann :smiley:

Som overskriften sier så lurer jeg på om noen har tips og erfaringer når det gjelder kjøp av kartplotter.

Skal stå i min Hanto 24 så må ikke være for stor, men vil heller ikke ha for liten så jeg ikke ser ordentlig. 

Har brukt både Garmin og Lowrange før, men ser jo det fins veldig mye annet også. Er det noe som passer fint for meg og min båt som ikke koster skjorta, så kom gjerne med forslag :thumbsup:

Vil du ha kombinert med ekkolodd? Hva er begrensningen i fysisk størrelse og budsjett? Vil du ha mulighet til å bygge ut med autopilot? (Krever mulighet for å dele signal.)

Personlig liker jeg Lowrance best, men det er mye pga ekkoloddet. Jeg liker også touch bedre enn knapper, men vil ha knapper i backup dersom jeg går i mye bølger. Synes det er vanskelig med touch i mye sjø. Fingeren treffer ikke der jeg vil... Men ved planlegging av ruter er touch mye bedre. Jeg liker dra og slipp med fingeren bedre enn å trykke fingeren sår mot en knapp.

På Stokken Motor (nettbutikk) har de mye tilbud inkludert kart nå. (I alle fall sist jeg sjekket.)

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Trenger egentlig kun en kartplotter. Hadde sett for meg rundt 5000.- men ser ikke ut som jeg kommer så langt med det... :giggle:

Touch hadde vært deilig, men ikke et must. Hva er mest for pengene? og hvilke serier er best? Ser både Garmin og Lowrance har flere forskjellige typer serier :crazy:

En brukt Garmin 721 er et godt valg synes jeg. Den bør du kunne finne til 4-5000kr. Forløperen 720 er også en bra plotter.

Hvis de har tilnavnet x eller sx har de innbygget ekkolodd.

Edited by Førstefender (see edit history)

Har brukt iPad noen dager nå og den er et godt alternativ så lenge det ikke er for mye sol inn på skjermen. Lastet ned Gule sider på sjøen app og betaler litt for alle funksjonene. 139 PR år tror jeg det var. Du bør ha den tilkoblet strøm når du bruker den flere timer i strekk

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Har brukt iPad med Gulesider appen og betalt for den, men i sollys så funker den dårlig.

Derfor jeg vil ha en fastmontert ordentlig plotter.

Som Førstefender nevner så husker jeg Garmin 721 fra noen år tilbake, problemet er bare å finne en brukt til salgs... :sad:

Hvis noen har en 720 eller 721 til salgs så rop ut :smash: