Jump to content

Den perfekte båt opptil 600.000, finnes den ?

Oggie

Recommended Posts

Hei,

Vi har idag en 18 fots Skibsplast (555ht), med Metcury 80hk. Alt fra 2007. Vi er kjempefornøyd med båt og motor, og spesielt at den er halvt overbygd, men nå kunne vi tenkt oss noe større.

»Bor» på Finn om dagen, men finner liksom ikke den rette.

En hardtop båt på rundt 26 fot med utenbordsmotor, med eget toalettrom, bysse av et eller annet  slag, godt med uteplass, soveplass til 4 hadde vært perfekt. 

Finnes en slik båt ?

-

Vi har en Saga 27 1986 modell som vi har hatt fra 1987. Den er perfekt for oss fremdeles. Vi kommer ikke til å bytte den ut noen gang før vi blir for gamle til båt. Jeg er ikke mer enn 75 år nå, så det blir langt frem i tiden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvorfor vil du ha utenbordsmotor på en så stor båt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hvorfor vil du ha utenbordsmotor på en så stor båt?

Ja et godt spørsmål. Virker som det er enklere å vedlikeholde. Drev har jeg hørt mye negativt om blant annet at det er dyre deler og dyrt vedlikehold.

Rett aksling, propell og ror derimot.

Har en Skibsplast 730ht. Storfornøyd. Soveplass til 4. Toalett, bysse, men innebordsmotor og drev. Men jeg vil ikke ha utenbords. Og liker at det er en stor badeplattform.

Men samme skroget ble også produsert med utebordsmotor. 675 het vel den?

Alltid spennende å se på båt ! Hva med populære akslingsbåter som Marex 280, Nidelv 28, Inter 9000, Ramin 30 og gode gamle Baltic ? Dette er jo båter som holder seg greit i pris. Jeg tror, at med de kravene du har, så vil du fort se fordelene disse båtene gir deg contra en 26-foter med påhenger. Det er tyngre båter, men da tåler de litt mer snø også. Fine å kjøre i 8 knop også. Uansett lykke til på jakten.

ellers har vel finnene noen alternativer, feks Finnmaster Pilot 7/8 , nen det er jo bakveggbåter i likhet med de franske nevnt over

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Worry II skrev for 9 timer siden:

Det er tyngre båter, men da tåler de litt mer snø også

Spesielt viktig med den typen vinter vi nettopp har hatt :giggle: 

Forøvrig enig i argumentene, er selv på andre sesongen med en 25 foter med påhenger og den blir for liten og lett til å tjene som tur- og overnattingsbåt, synes jeg. En natt eller to funker, men savnet etter større skute blir mer og mer påtrengende...

Lundstad skrev 27 minutter siden:

Spesielt viktig med den typen vinter vi nettopp har hatt :giggle: 

:lol: skriva litt, j og n kommer stadig nærmere hverandre :lol: skrivefeil

Har faktisk vurdert Joda 850TC og Agder 840. Synes dette virker som fine båter av den typen. Egentlig noe helt annet enn først spesifisert, men er ikke lett å finne noe som oppfyller alt det en kunne tenke seg - i hvert fall ikke i denne prisklassen.

Er det egentlig noen forskjell på disse to? Tenker da spesielt på sjøegenskaper, forbruk, håndtering og byggekvalitet.

Har sendt forespørsel på ett par båter på Finn, men når jeg spør om slike ting så er ofte svaret " Nja det er vel som på andre båter av denne størrelsen" Ikke akkurat det svaret jeg var på jakt etter som potensiell kjøper.

Hvis du er vant til en helplaner så kan du raskt føle at en snekke i snekkefart ruller mye. Så se i det minste på en halvplaner med marsjfart på ca 15 knop. (Agder 840 er feks halvplaner og kan gå greit avhengig av motorstørrelse.) Halvplanere ruller mye mindre i sjø (når de ligger i fart). Personlig hadde jeg nok valgt en halvplaner med marsjfart opp mot 20 knop. Feks en godt maskinert Scan Baltic eller noe i den størrelsen.

Men fasiten blir jo at du prøvekjører båtene, og helst i litt sjø. Men ofte er det vanskelig å bestille vær. :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 3 weeks later...
Zach skrev On ‎05‎.‎07‎.‎2018 at 14.11:

Beneteau Antares 8 er bare 23 fot (skroglengde)

Antares 8 er 8 meter

Antares 7 er 7 meter og det er 23 fot

• 1 month later...